Γερμανία και Ισπανία τάσσονται υπέρ της κατασκευής του αγωγού MidCat

Γερμανία και Ισπανία τάσσονται υπέρ της κατασκευής του αγωγού MidCat
Πέμπτη, 06/10/2022 - 10:33

Η κατασκευή του Midi-Catalonia είχε διακοπεί το 2019, λόγω των πιθανών περιβαλλοντικών επιπτώσεων και του περιορισμένου τότε οικονομικού συμφέροντος.

Ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς και ο πρωθυπουργός της Ισπανίας Πέδρο Σάντσεθ, δεσμέυτηκαν αργά χθες το βράδυ για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου MidCAt από την Ισπανία στη Γαλλία ως το 2025.

Οι δύο ηγέτες εξέφρασαν παράλληλα την προσήλωσή τους στην ευρωπαϊκή αλληλεγγύη για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και την εξασφάλιση «προσιτής ενέργειας», ενώ επαναβεβαίωσαν ότι θα συνεχίσουν να στηρίζουν οικονομικά και στρατιωτικά την Ουκρανία.

Ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς, δήλωσε σχετικά: «Υποστηρίζω σθεναρά την δημιουργία αυτής της σύνδεσης» είπε ο κ. Σολτς, επισημαίνοντας ότι μελλοντικά μέσω του ίδιου αγωγού θα μπορεί με μεταφερθεί επίσης υδρογόνο.

«Θέλουμε το έργο να υλοποιηθεί με (...) τη συνεργασία της Γαλλίας», συνέχισε ο καγκελάριος και σχολιάζοντας πληροφορίες ότι το Παρίσι δεν επιθυμεί την ολοκλήρωση του έργου, ανέφερε ότι δεν έχει σχηματίσει τέτοια εντύπωση.

«Δεν έχουμε την εντύπωση ότι έχει αποκλειστεί. Κάποιες συνδέσεις μπορεί να μην είναι αρχικά συμφέρουσες, αλλά μπορούν να εξελιχθούν σε τέτοιες», εξήγησε ο Όλαφ Σολτς, ο οποίος συναντήθηκε με τον γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν μόλις τη Δευτέρα στο Βερολίνο.

Ο πρωθυπουργός της Ισπανίας Πέδρο Σάντσεθ, από την πλευρά του, σημείωσε ότι είναι «μεγάλη αντίφαση» η Ισπανία και η Πορτογαλία να είναι «ενεργειακό νησί», αναφερόμενος στους τερματικούς σταθμούς υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) που υπάρχουν στη χώρα του μεν, αλλά είναι αποκομμένοι από την υπόλοιπη Ευρώπη λόγω έλλειψης αγωγών.

«Για αυτό η Ιβηρική Χερσόνησος ζητά να συνδεθεί με την Ευρώπη. Θα ήταν καλό για τη Γαλλία, καλό για τη Γερμανία, καλό για την Ευρώπη. Θα καθησύχαζε όλους τους Ευρωπαίους ενόψει μιας κατάστασης, καθώς θα υπήρχαν περισσότερες εναλλακτικές πηγές ενέργειας», πρόσθεσε ο ισπανός πρωθυπουργός.

Ο αγωγός MidCat

θα διασχίζει τα Πυρηναία, από τη Βαρκελώνη έως τη σύνδεση με το γαλλικό δίκτυο στο νοτιοανατολικό τμήμα της χώρας. Το φυσικό αέριο που θα ρέει βορείως μέσω του αγωγού θα μπορούσε να προέρχεται από την Ισπανία και την Πορτογαλία, από διαφορετικές πηγές, καθώς οι δύο χώρες διαθέτουν συνολικά επτά τερματικούς σταθμούς ΥΦΑ. Επιπλέον, υπάρχουν δύο αγωγοί προς την Αλγερία. Ο αγωγός έχει ολοκληρωθεί ως σημείο που απέχει 106 χιλιόμετρα πριν από τα σύνορα της Ισπανίας. Ωστόσο, λείπουν 120 χιλιόμετρα από την πλευρά της Γαλλίας.

Σε ό,τι αφορά στην προσπάθεια συγκράτησης των τιμών της ενέργειας, οι δύο ηγέτες δεσμεύθηκαν στην ευρωπαϊκή αλληλεγγύη. «Η διασφάλιση προσιτής ενέργειας είναι πάρα πολύ σημαντικό μέλημα των δύο κυβερνήσεών μας», διαβεβαίωσε ο κ. Σολτς, ενώ ο κ. Σάντσεθ εξέφρασε την «πλήρη συμπάθεια και κατανόησή» του για την κατάσταση στη Γερμανία, σύμφωνα με τα όσα μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.

«Σεβόμαστε την απόφαση της γερμανικής κυβέρνησης (σ.σ. για εθνικά μέτρα στήριξης ιδιωτών και επιχειρήσεων, τα οποία προκάλεσαν αντιδράσεις στην ΕΕ). Πρέπει να έχουμε κατανόηση για την κατάσταση στη Γερμανία, που βλέπει την οικονομία της, τη βιομηχανία της και τα γερμανικά σπίτια να πλήττονται περισσότερο από τον πόλεμο», συνέχισε ο ισπανός πρωθυπουργός.

Το Βερολίνο περιόρισε σε χρόνο ρεκόρ την εξάρτησή του από τις ρωσικές πηγές ενέργειας και «λόγω του μεγέθους της γερμανικής οικονομίας, όλοι στην Ευρώπη έχουν συμφέρον να τα πάει καλά η Γερμανία», τόνισε, ενώ επισήμανε επίσης ότι η Ευρώπη, μετά την πανδημία του νέου κορονοϊού, διδάχθηκε ότι στις κρίσεις είναι εξίσου σημαντικές οι εθνικές και οι ευρωπαϊκές απαντήσεις.

Ο κ. Σολτς υπερασπίστηκε τα μέτρα της κυβέρνησής του -κυρίως το σχέδιο στήριξης ύψους 200 δισεκατομμυρίων ευρώ- επισημαίνοντας ότι και άλλα κράτη μέλη της ΕΕ προχώρησαν σε ανάλογες ενέργειες, ενώ παρέπεμψε στην απόφαση του Βερολίνου για επέκταση των αγωγών και εγκατάσταση τερματικών σταθμών ΥΦΑ, προκειμένου, όπως είπε, να διασφαλιστεί όχι μόνο ο γερμανικός, αλλά και ο ευρωπαϊκός ενεργειακός εφοδιασμός. «Αν λάβουμε υπόψη το μέγεθος της γερμανικής οικονομίας, το σχέδιο του Βερολίνου είναι ανάλογο με τις αποφάσεις που λαμβάνονται σε άλλες χώρες», επέμεινε.