Διετούς διάρκειας PPAs και κίνητρα ζητά η βιομηχανία

Διετούς διάρκειας PPAs και κίνητρα ζητά η βιομηχανία
Τετάρτη, 27/12/2023 - 08:30

Το θέμα θέτει η ΕΒΙΚΕΝ, ο φορέας που εκπροσωπεί τις βιομηχανίες έντασης ενέργειας, προς τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη.

Διετούς διάρκειας PPAs αντί των δεκαετών αλλά και θεσμοθέτηση μιας υποχρέωσης των παραγωγών ΑΠΕ να συνάπτουν ΡΡΑ με βιομηχανικούς πελάτες για ένα τμήμα της παραγωγής τους επιδιώκει πλέον η βιομηχανία, καθώς τα δεδομένα στην αγορά έχουν αλλάξει.

Η λύση των μακροχρόνιων PPA εμπεριέχει μεγάλο επιχειρηματικό ρίσκο σύμφωνα με τη βιομηχανία. Και αυτό γιατί οι καθυστερήσεις στους όρους σύνδεσης των φωτοβολταϊκών της κατηγορίας Β, που αν είχαν προχωρήσει εγκαίρως θα είχαν δώσει μία λύση στα βιομηχανικά PPAs, έχουν καταστήσει πλέον ασύμφορες τις μακροχρόνιες συμβάσεις με τα έργα αυτά.

Το θέμα θέτει η ΕΒΙΚΕΝ, ο φορέας που εκπροσωπεί τις βιομηχανίες έντασης ενέργειας, προς τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη.

Όπως επισημαίνει στην επιστολή ο πρόεδρος της Ενωσης, κ. Αντώνης Κοντολέων, μετά τη λήξη ισχύος των σταθερών συμβολαίων των μεγάλων βιομηχανικών καταναλωτών με τη ΔΕΗ, αυτοί παραμένουν εκτεθειμένοι στον κίνδυνο της απότομης μεταβολής των τιμών της χονδρεμπορικής αγοράς. Για να αντισταθμίσουν αυτόν τον κίνδυνο πολλές βιομηχανίες εξετάζουν ως μια εναλλακτική λύση τη σύναψη μακροχρόνιων συμβάσεων αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας με σταθερή τιμή με παραγωγούς ΑΠΕ (ΡΡΑ), pay as produced, λαμβάνοντας όμως επίσης σοβαρά υπόψη τους τον κίνδυνο κανιβαλισμού των τιμών της αγοράς λόγω της βίαιης διείσδυσης των ΦΒ, χωρίς αυτή να συνοδεύεται από την αντίστοιχη αύξηση του φορτίου στο σύστημα.

Η ΕΒΙΚΕΝ επισημαίνει τον κίνδυνο “κανιβαλισμού των τιμών

Παράλληλα η ΕΒΙΚΕΝ επισημαίνει τον κίνδυνο “κανιβαλισμού των τιμών”, λόγω της αθρόας διείσδυσης των Φ/Β, χωρίς αυτή να συνοδεύεται από την αντίστοιχη αύξηση φορτίου στο σύστημα. Όπως αναφέρει η ΕΒΙΚΕΝ στην επιστολή, το 2023 το έσοδο ενός ΦΒ ήταν κατά 25 ευρώ/MWH (shaping cost) μικρότερο ως προς τη μέση τιμή της αγοράς και αντίστοιχα το έσοδο ενός αιολικού ήταν κατά 8 ευρώ/MWH μικρότερο.

Όπως τονίζεται, μετά δε την αναστολή της διαδικασίας χορήγησης όρων σύνδεσης για τα έργα της κατηγορίας Β, αναιρείται το όποιο πλεονέκτημα είχαν οι βιομηχανίες της χώρας, ήτοι να έχουν δεσμευτεί παραγωγοί έργων ΑΠΕ δυναμικότητας 4.000MW να συνάψουν ΡΡΑ με μη οικιακούς καταναλωτές.

Υπενθυμίζεται ότι τα φωτοβολταϊκά της κατηγορίας Β, ήταν εκείνα για τα οποία έπρεπε οι παραγωγοί έργων ΑΠΕ δυναμικότητας 4.000 MW να δεσμευτούν ότι θα συνάψουν ΡΡΑ με μη οικιακούς καταναλωτές. Η χορήγηση όρων σύνδεσης όμως πάγωσε, με αποτέλεσμα τα έργα να μην προχωρήσουν, αν και τώρα στο ΥΠΕΝ "ξαναζεσταίνεται" η επανεκκίνηση της όλης διαδικασίας απόδοσης όρων σύνδεσης.

Εάν μάλιστα λάβουμε υπόψη μας ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέρριψε κατ’ αρχήν το αίτημα της χώρας μας για έγκριση μηχανισμού επιδότησης της βιομηχανίας για μέρος του κόστους, που προκύπτει από την προσαρμογή της καμπύλης παραγωγής ενός φωτοβολταϊκού (ΦΒ), στην καμπύλη λειτουργίας μιας βιομηχανίας (Green Pool), τότε είναι σαφές ότι η λύση των μακροχρόνιων πράσινων ΡΡΑ με ΦΒ εμπεριέχει μεγάλο επιχειρηματικό ρίσκο, όταν μάλιστα το ΡΡΑ καλύπτει μεγάλο μέρος της κατανάλωσης της εν λόγω βιομηχανίας. Θα πρέπει να ασκηθεί μεγαλύτερη πολιτική πίεση στις Βρυξέλλες ώστε τελικά να εγκριθεί το μέτρο, ίσως με κάποιες παραλλαγές, αναφέρει η ΕΒΙΚΕΝ.

Παράλληλα ζητεί από το ΥΠΕΝ να θεσμοθετήσει υποχρέωση για τους παραγωγούς ΑΠΕ να συνάπτουν για μέρος της δυναμικότητας τους π.χ 50%, ΡΡΑs με επιλέξιμες βιομηχανίες τονίζοντας ότι αυτό προβλέπεται από τον νέο ευρωπαϊκό κανονισμό λειτουργίας της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

Όπως σημειώνει, χαρακτηριστικά, η επιστολή της ΕΒΙΚΕΝ προς τον κ. Σκυλακάκη «το υπό αναθεώρηση κανονιστικό πλαίσιο λήψης όρων σύνδεσης, συμπεριλαμβανομένων και των διαγωνισμών ΑΠΕ για λήψη σταθερής τιμής θα πρέπει να θεσμοθετεί την υποχρέωση των παραγωγών ΑΠΕ να συνάψουν για ένα μέρος της δυναμικότητας τους π.χ 50%, ΡΡΑ με επιλέξιμες βιομηχανίες, όπως προβλέπει και ο νέος ευρωπαϊκός κανονισμός λειτουργίας της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας».