Πώς η Βουλγαρία έγινε ο τρίτος μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού πετρελαίου στον κόσμο

Πώς η Βουλγαρία έγινε ο τρίτος μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού πετρελαίου στον κόσμο
Δευτέρα, 06/02/2023 - 07:53

Ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει πλέον καταργήσει σταδιακά το 90% των εισαγωγών πετρελαίου από τη Ρωσία, η Βουλγαρία έγινε ο τρίτος μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού αργού.

Η παρατεταμένη πολιτική αστάθεια στη Βουλγαρία θα συνεχίσει να επηρεάζει τις κρίσιμες αποφάσεις για την ενεργειακή ασφάλεια και να διατηρεί τη θέση της χώρας ως τον καλύτερο πελάτη της Ρωσίας στην Ευρώπη. Η Βουλγαρία, που σήμερα είναι ο τρίτος μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού πετρελαίου στον κόσμο, οδεύει προς έναν νέο γύρο γενικών εκλογών στις 2 Απριλίου, καθώς το κοινοβούλιο απέτυχε να σχηματίσει κανονικό υπουργικό συμβούλιο μετά τις εκλογές του Οκτωβρίου 2022. Αυτή θα είναι η πέμπτη κοινοβουλευτική ψηφοφορία τα τελευταία δύο χρόνια.

Η βουλγαρική Εθνοσυνέλευση θα διαλυθεί στις 5 Φεβρουαρίου και θα αναλάβει καθήκοντα μια άλλη προσωρινή κυβέρνηση που θα διοριστεί από τον πρόεδρο, η πέμπτη μέσα σε δύο χρόνια.

Κρίσιμες ενεργειακές αποφάσεις, συμπεριλαμβανομένης της αναζήτησης εναλλακτικών προμηθειών πετρελαίου και της ανάληψης του ελέγχου του ρωσικού διυλιστηρίου πετρελαίου στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας της Βουλγαρίας, θα αναβληθούν πιθανότατα, ίσως για ένα ακόμη έτος, εάν δεν σχηματιστεί τακτική κυβέρνηση αυτή την άνοιξη.

Εγινε ο τρίτος μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού αργού μετά την Κίνα και την Ινδία

Ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει πλέον καταργήσει σταδιακά το 90% των εισαγωγών πετρελαίου από τη Ρωσία, η Βουλγαρία έγινε ο τρίτος μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού αργού μετά την Κίνα και την Ινδία, ξεπερνώντας την Τουρκία σε αυτόν τον κατάλογο τον Δεκέμβριο του 2022.

Το λιμάνι του Μπουργκάς είναι το μοναδικό στην Ευρώπη όπου μπορεί ακόμη να επιβιβαστεί ρωσικό πετρέλαιο, αφού η Σόφια πέτυχε, πιέζοντας την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για εξαίρεση από την απαγόρευση της θαλάσσιας μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου, η οποία τέθηκε σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου 2022. Οι παραδόσεις ρωσικού πετρελαίου στη Βουλγαρία αυξήθηκαν στην πραγματικότητα κατά 30% στα μέσα του 2022 και παρέμειναν σταθερές στη συνέχεια, επιτρέποντας στο διυλιστήριο να λειτουργήσει στην πλήρη δυναμικότητά του των 196.000 βαρελιών ημερησίως.

Το πετρέλαιο που μεταφέρεται μέσω της Μαύρης Θάλασσας με δεξαμενόπλοια από το Νοβοροσίσκ διυλίζεται στο μεγαλύτερο διυλιστήριο των Βαλκανίων, το οποίο ανήκει εξ ολοκλήρου στη Lukoil, τη δεύτερη μεγαλύτερη πετρελαϊκή εταιρεία της Ρωσικής Ομοσπονδίας. Η Μόσχα προσπάθησε να διατηρήσει τις παραδοσιακές αγορές και την επιρροή της χρησιμοποιώντας τα διυλιστήρια της Lukoil και της Rosneft στην Ευρώπη- αλλά μετά το τελευταίο εμπάργκο, αυτό είναι δυνατό μόνο στη Βουλγαρία. Αυτό, με τη σειρά του, θα καταστήσει τη χώρα ιδιαίτερα ευάλωτη στην προπαγάνδα του Κρεμλίνου κατά τη διάρκεια των επερχόμενων εκλογών.

Συνολικά, η Βουλγαρία δεν έχει κάνει επαρκείς προσπάθειες να εξασφαλίσει εναλλακτικές προμήθειες αργού για το μοναδικό της διυλιστήριο, το οποίο είναι επίσης σημαντικός προμηθευτής βενζίνης και πετρελαίου κίνησης για το μεγαλύτερο μέρος των Βαλκανίων. Καθώς το πετρέλαιο από το Καζακστάν καθίσταται διαθέσιμο, όχι μόνο μέσω της κοινοπραξίας αγωγών της Κασπίας προς το λιμάνι του Νοβοροσίσκ, αλλά και μέσω του λιμανιού της Σούπσα στη Γεωργία, η Σόφια δεν έχει σχεδιάσει να αξιοποιήσει αυτό το δυναμικό.

Μόλις τώρα, σχεδόν ένα χρόνο μετά την έναρξη του ολοκληρωτικού πολέμου της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας, η προσωρινή βουλγαρική κυβέρνηση υπέγραψε μνημόνιο με την Ελλάδα για να διερευνήσει εάν το σχέδιο του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη που έχει πλέον καταργηθεί θα μπορούσε να αναβιώσει και να χρησιμοποιηθεί αντίστροφα για την αποστολή αργού πετρελαίου από τα ελληνικά λιμάνια στο λιμάνι του Μπουργκάς, παρακάμπτοντας τα τουρκικά στενά.

Αλλά η ρωσική ιδιοκτησία του διυλιστηρίου θα συνεχίσει να αποτελεί πρόβλημα μέχρι η βουλγαρική κυβέρνηση να αναλάβει τον έλεγχο της εγκατάστασης, όπως έκανε η Γερμανία με το διυλιστήριο Schwedt που ανήκει στη Rosneft.

Οι Βούλγαροι νομοθέτες ψήφισαν τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους ότι η κυβέρνηση θα μπορούσε να αναλάβει τη λειτουργία του διυλιστηρίου Neftochim Μπουργκάς της ρωσικής εταιρείας Lukoil για διάστημα έως και ενός έτους, προκειμένου να διασφαλίσει την προστασία των κρίσιμων υποδομών και των προμηθειών καυσίμων. Αυτό όμως αφήνει την απόφαση στον υπουργό Οικονομίας, και σε μια περίοδο επικείμενων βουλευτικών εκλογών σε μια πολιτικά ασταθή χώρα με ισχυρό φιλορωσικό λόμπι, αυτό μπορεί να είναι προβληματικό.

Από την άνοιξη του 2021, η Βουλγαρία έχει διεξαγάγει τέσσερις γενικές εκλογές που έχουν δημιουργήσει ένα κατακερματισμένο κοινοβούλιο, το οποίο δεν είναι σε θέση να διορίσει πρωθυπουργό, εκτός από έναν - τον Κίριλ Πετκόφ, ο οποίος υπηρέτησε μόνο για επτά μήνες. Αλλά η κυβέρνηση του Πετκόφ έπεσε αφού ένας από τους εταίρους του τετρακομματικού συνασπισμού απέσυρε την υποστήριξή του στα μέσα του 2022, εν μέσω κρίσης προμήθειας φυσικού αερίου. Καθώς ο Πετκόφ αρνήθηκε να πληρώσει για το ρωσικό φυσικό αέριο σε ρούβλια, η Μόσχα ανέστειλε τις προμήθειες φυσικού αερίου στη Βουλγαρία, μαζί με την Πολωνία.

Παρόλο που η κυβέρνηση εξασφάλισε γρήγορα εναλλακτικές προμήθειες φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν και τις Ηνωμένες Πολιτείες, ισχυρές βουλγαρικές επιχειρήσεις που συνδέονται με τη Gazprom έβαλαν στόχο να ρίξουν την κυβέρνηση. Οι ταυτόχρονες δημόσιες αποκαλύψεις ότι η Σόφια πωλούσε κρυφά όπλα και πυρομαχικά σε τρίτους για παράδοση στην Ουκρανία προστέθηκαν στην πολιτική εκστρατεία που εξαπέλυσαν οι πιστοί της Ρωσίας, η οποία τελικά έριξε την κυβέρνηση.

Στις 5 Φεβρουαρίου τέθηκε σε ισχύ ένα άλλο εμπάργκο της ΕΕ για τα πετρελαιοειδή που παράγονται από το ρωσικό πετρέλαιο. Σύμφωνα με τους όρους της εξαίρεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Βουλγαρία δεν θα μπορεί να εξάγει προϊόντα πετρελαίου, εκτός από την Ουκρανία. Προηγουμένως, η βενζίνη, το ντίζελ και το πετρέλαιο κίνησης παρέχονταν σε όλα τα Βαλκάνια, καθιστώντας τη Lukoil σημαντικό περιφερειακό παράγοντα.

Την 1η Φεβρουαρίου, η προσωρινή βουλγαρική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι οι εξαγωγές πετρελαιοειδών από ρωσικό πετρέλαιο στην Ουκρανία θα συνεχιστούν μετά τις 5 Φεβρουαρίου.

Η Lukoil αρνήθηκε ότι τα καύσιμα που παράγονται από ρωσικό πετρέλαιο στάλθηκαν στην Ουκρανία το 2022, υποστηρίζοντας ότι συναλλάσσεται με περισσότερους από 500 διαφορετικούς μεσάζοντες και όχι απευθείας με την Ουκρανία.

Ωστόσο, έρευνα της βουλγαρικής υπηρεσίας Euractiv διαπίστωσε ότι, σύμφωνα με το Εθνικό Στατιστικό Ινστιτούτο, η Ουκρανία αγόρασε 1.000 φορές περισσότερα καύσιμα από τη Βουλγαρία το 2022 από ό,τι το 2021. Στην πραγματικότητα, η κλίμακα των βουλγαρικών πετρελαιοειδών που εξάγονται στην Ουκρανία είναι τόσο μεγάλη όσο το 1% της βουλγαρικής οικονομίας.

Φαίνεται ότι το διάταγμα του Ρώσου προέδρου Βλαντίμιρ Πούτιν, από την 1η Φεβρουαρίου, για τη διακοπή των προμηθειών πετρελαίου σε χώρες που υποστηρίζουν το ανώτατο όριο τιμών δεν επηρέασε το διυλιστήριο Neftochim της Lukoil.

Ως μέλος της ΕΕ, η Βουλγαρία υποστηρίζει το ανώτατο όριο τιμών που έχει υιοθετηθεί από την οικονομική ομάδα G7, την ΕΕ και την Αυστραλία, το οποίο επί του παρόντος ανέρχεται στα 60 δολάρια ανά βαρέλι. Αλλά η περαιτέρω δημοσιότητα σχετικά με το ρωσικό πετρέλαιο που χρησιμοποιείται για τον εφοδιασμό του ουκρανικού στρατού με καύσιμα ντίζελ μπορεί να αλλάξει τη γνώμη του Πούτιν. Η Σόφια προφανώς δεν έχει πολύ χρόνο για να βρει εναλλακτικές προμήθειες πετρελαίου για την οικονομία της.