Η ΕΕ χρειάζεται περισσότερο ντίζελ, αλλά η Μέση Ανατολή δεν μπορεί να το προμηθεύσει όλο

Η ΕΕ χρειάζεται περισσότερο ντίζελ, αλλά η Μέση Ανατολή δεν μπορεί να το προμηθεύσει όλο
Κυριακή, 05/02/2023 - 07:53

Η Μέση Ανατολή - παρά την προσθήκη προγραμματισμένης δυναμικότητας διυλιστηρίων τα τελευταία χρόνια - ενδέχεται να μην είναι σε θέση να καλύψει τη ζήτηση της Ευρώπης λόγω καθυστερήσεων στην έναρξη λειτουργίας ορισμένων νέων διυλιστηρίων.

Η Ευρώπη αύξησε τις εισαγωγές καυσίμων από τη Μέση Ανατολή και τις Ηνωμένες Πολιτείες, προετοιμάζοντας την απαγόρευση της ΕΕ για τις θαλάσσιες εισαγωγές ρωσικών διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου. Λίγο πριν από την απαγόρευση, η Ευρώπη εξακολουθούσε να είναι ο μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού ντίζελ και θα πρέπει να αυξήσει σημαντικά τις εισαγωγές από μη Ρώσους προμηθευτές μετά την έναρξη του εμπάργκο την Κυριακή.

Ωστόσο, η Μέση Ανατολή - παρά την προσθήκη προγραμματισμένης δυναμικότητας διυλιστηρίων τα τελευταία χρόνια - ενδέχεται να μην είναι σε θέση να καλύψει τη ζήτηση της Ευρώπης λόγω καθυστερήσεων στην έναρξη λειτουργίας ορισμένων νέων διυλιστηρίων.

Η ΕΕ απαγορεύει -από τις 5 Φεβρουαρίου- τις κοινοτικές εισαγωγές ρωσικών προϊόντων διύλισης πετρελαίου και πρέπει να αντικαταστήσει περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως (bpd) ρωσικών εισαγωγών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένων 600.000 bpd-650.000 bpd ντίζελ.

Τον Δεκέμβριο, για παράδειγμα, οι ρωσικές εξαγωγές ντίζελ εκτοξεύτηκαν σε πολυετές υψηλό 1,2 εκατ. βαρέλια ημερησίως, εκ των οποίων 720.000 βαρέλια ημερησίως προορίζονταν για την ΕΕ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της τελευταίας έκθεσης για την αγορά πετρελαίου του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΔΟΕ).

Μετά τις 5 Φεβρουαρίου, οι αγορές ντίζελ και οι ροές προϊόντων σε παγκόσμιο επίπεδο θα αλλάξουν, με τη Ρωσία να επιδιώκει να τοποθετήσει αλλού τα διυλισμένα προϊόντα της και την Ευρώπη να μεταφέρει περισσότερη προσφορά από τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Μέση Ανατολή και την Ασία, λένε οι αναλυτές.

Με τις καθυστερήσεις σε ορισμένα νέα διυλιστήρια της Μέσης Ανατολής, η Ευρώπη θα πρέπει επίσης να ενισχύσει τον εφοδιασμό από τις ΗΠΑ και την Ασία.

Στη Μέση Ανατολή, οι κορυφαίοι παραγωγοί του ΟΠΕΚ έχουν αυξήσει -ή έχουν δεσμευτεί να αυξήσουν- τις εξαγωγές διυλισμένων προϊόντων προς την Ευρώπη.

Το Κουβέιτ, για παράδειγμα, σχεδιάζει να πενταπλασιάσει τις εξαγωγές ντίζελ προς την Ευρώπη φέτος - σε περίπου 50.000 bpd, δήλωσε στο Bloomberg τον περασμένο μήνα πηγή με γνώση του θέματος. Ο πετρελαιοπαραγωγός του Κόλπου, ένας από τους μεγαλύτερους του ΟΠΕΚ, αναμένει επίσης να διπλασιάσει τις πωλήσεις καυσίμων αεριωθουμένων στην Ευρώπη το 2023 σε σχεδόν 5 εκατομμύρια τόνους.

Η Εθνική Εταιρεία Πετρελαίου του Κουβέιτ δήλωσε επίσης αυτή την εβδομάδα ότι το διυλιστήριο Mina Al-Ahmadi έστειλε το πρώτο φορτίο ντίζελ - περίπου 38.000 τόνων - που αναπτύχθηκε για τις ευρωπαϊκές αγορές, το οποίο συμμορφώνεται με τα διεθνή περιβαλλοντικά πρότυπα και προδιαγραφές και είναι κατάλληλο για ψυχρό καιρό.

Το νέο διυλιστήριο Al-Zour του Κουβέιτ δεν έχει φθάσει ακόμη σε πλήρη λειτουργική ικανότητα

Αλλά το τεράστιο νέο διυλιστήριο Al-Zour του Κουβέιτ, το οποίο θα επεξεργάζεται 615.000 βαρέλι ημερησίως και μπορεί να παράγει περίπου 145.000 βαρέλια ντίζελ ημερησίως, δεν έχει φθάσει ακόμη σε πλήρη λειτουργική ικανότητα. Το διυλιστήριο αναμένεται να θέσει σε λειτουργία μια δεύτερη μονάδα αυτό το μήνα και μια τρίτη και τελευταία γραμμή τον Απρίλιο, σύμφωνα με το Bloomberg.

Τα διυλιστήρια Jazan της Σαουδικής Αραβίας και Duqm του Ομάν βρίσκονται επίσης στο στάδιο της αναβάθμισης και οι αναλυτές αναμένουν ότι θα μπορούσαν να καλύψουν κάποια κενά σε ντίζελ και άλλα καύσιμα στην Ευρώπη το νωρίτερο στο τέλος του 2023.

«Τα έργα διύλισης στη Μέση Ανατολή υπόκεινται σε καθυστερήσεις στην έναρξη λειτουργίας», δήλωσε στο Bloomberg ο Αχμέντ Μεχντί, αναλυτής εμπορευμάτων της Renaissance Energy Advisors.

«Η Ευρώπη δεν θα επωφεληθεί από τα πρόσθετα βαρέλια μέχρι τα τέλη του 2023», πρόσθεσε ο Μεχντί.

Τα αμερικανικά διυλιστήρια, από την πλευρά τους, βλέπουν τη δυνατότητα αύξησης των εξαγωγών προς την Ευρώπη.

«Βλέπουμε μια πρόσθετη έλξη προς την Ευρώπη», δήλωσε ο Μπράιαν Πάρτι, Senior Vice President Global Clean Products Value Chain της Marathon Petroleum, κατά την κλήση για τα κέρδη αυτή την εβδομάδα.

Η Ευρώπη θα εισέλθει στο εμπάργκο καλά εφοδιασμένη, ειδικά μετά την εισαγωγή πολλών ρωσικών ντίζελ και άλλων προϊόντων στο τέλος του 2022, λένε οι αναλυτές.

«Η Ευρώπη θα εισέλθει στον μετα-ρωσικό κόσμο του ντίζελ σχετικά καλά εφοδιασμένη. Η βιασύνη για εισαγωγές ρωσικού ντίζελ το γ' τρίμηνο του 2022 σε συνδυασμό με έναν θερμότερο ευρωπαϊκό χειμώνα και καλά εφοδιασμένο φυσικό αέριο έχουν αμβλύνει το σοκ της προσφοράς ντίζελ και τις αγορές πανικού που παρατηρήθηκαν τον Οκτώβριο του 2022», δήλωσε τον περασμένο μήνα η Πάμελα Μούνγκερ, ανώτερη αναλύτρια αγοράς της Vortexa.

Οι στρατηγικοί αναλυτές της ING Γουόρεν Πάτερσον και Έβα Μάνθλεϊ σχολίασαν το εμπάργκο αυτή την εβδομάδα: «Παρά την επικείμενη αυτή διαταραχή στις ροές, η αγορά εμφανίζεται σχετικά ήρεμη - το crack του gasoil έχει τάση μείωσης από τα τέλη Ιανουαρίου. Ένας πιθανός λόγος για αυτό είναι ότι η αγορά είχε σημαντικό χρονικό διάστημα για να προετοιμαστεί για την απαγόρευση. Έχουμε δει ισχυρές εισροές μεσαίων αποσταγμάτων στην Ευρώπη ενόψει της 5ης Φεβρουαρίου».

Τα αποθέματα φυσικού αερίου στον κόμβο Άμστερνταμ-Ρότερνταμ-Αντβέρπ (ARA) αυξάνονται από τις αρχές Δεκεμβρίου, φέρνοντας τα αποθέματα πίσω στο μέσο όρο πενταετίας και στο υψηλότερο επίπεδο από τον Ιούλιο του 2021, δήλωσε η ING.

«Ωστόσο, θα περιμέναμε να δούμε σύσφιξη μόλις τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση».