Κίνδυνος για νέες αυξήσεις στα τέλη χρήσης δικτύου ηλεκτρισμού

Κίνδυνος για νέες αυξήσεις στα τέλη χρήσης δικτύου ηλεκτρισμού
Τετάρτη, 06/03/2024 - 06:41

Οι νέες αυξήσεις στα τέλη χρήσης δικτύου ηλεκτρισμού και του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας αυτή τη φορά προκύπτουν από νομοθετική ρύθμιση του 2022.

Λίγες ημέρες μετά το «πράσινο φως» από τη ΡΑΑΕΥ στο αναθεωρημένο WACC του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2023-2025, που ανοίγει τον δρόμο για αυξήσεις στα τέλη χρήσης δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, η αγορά βρίσκεται μπροστά στον κίνδυνο νέων αυξήσεων. Οι νέες αυξήσεις στα τέλη χρήσης δικτύου ηλεκτρισμού και του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας αυτή τη φορά προκύπτουν από νομοθετική ρύθμιση του 2022, που τροποποιήθηκε πέρυσι προκείμενου εντός της περιμέτρου εφαρμογής της να τεθούν και οι καταναλωτές ηλεκτρισμού που συνδέονται στην Υψηλή Τάση. Η ρύθμιση προβλέπει τον επιμερισμό του κόστους κατασκευής των δικτύων σύνδεσης νέων έργων όλων των κατηγοριών μεταξύ διαχειριστών- δηλαδή του ΑΔΜΗΕ και του ΔΕΔΔΗΕ - και παραγωγών ηλεκτρισμού. Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στο άρθρο 98 του Ν. 4951/2022, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 139 του Ν 5037/2023, το 50% του κόστους κατασκευής των αναγκαίων έργων επέκτασης ή ενίσχυσης των Δικτύων Διανομής και Μεταφοράς για τη σύνδεση μονάδων ΑΠΕ, ΣΗΘΥΑ, αποθήκευσης, θερμικών σταθμών, αλλά και καταναλωτών που συνδέονται στην Υψηλή Τάση, εντάσσεται στη ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση του ΔΕΔΔΗΕ και του ΑΔΜΗΕ αντίστοιχα και ανακτάται μέσω των Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου ή των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος.

Πρέπει να σημειωθεί ότι το υπόλοιπο 50% του κόστους συνεχίζει να βαρύνει του ιδιοκτήτες των σταθμών ή τους καταναλωτές, ενώ πριν από τις συγκεκριμένες νομοθετικές ρυθμίσεις αναλάμβαναν το συνολικό κόστος των έργων σύνδεσης και οι υποδομές ενσωματώνονταν στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του εκάστοτε διαχειριστή, αλλά με μηδενική αξία. Έτσι το κόστος τους δεν έφθανε στον τελικό καταναλωτή μέσω των τελών χρήσης του δικτύου.

Σύμφωνα με πηγές της αγοράς οι μεγάλοι καταναλωτές ενέργειας ετοιμάζουν σχετικό διάβημα προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου ζητώντας να αναθεωρήσει το συγκεκριμένο μέτρο το οποίο θεωρούν ότι εκτιμούν ότι επιβαρύνει τα τιμολόγια όλων των καταναλωτών.

Όταν μάλιστα η εφαρμογή της ρύθμισης έρχεται σε μια συγκυρία με συνεχείς αυξήσεις των ρυθμιζόμενων χρεώσεων, καθώς όπως προαναφέρθηκε πρόσφατα δημοσιοποιήθηκε απόφαση της ΡΑΑΕΥ, που προβλέπει την έκτακτη αναθεώρηση της απόδοσης επί της ρυθμιζόμενης περιουσιακής βάσης του ΑΔΜΗΕ για τη ρυθμιστική περίοδο 2022-2025 από 6,1% σε 7,57% για το 2023, 7,51% για το 2024 και 7,45% για το 2025, αλλά και αύξηση κατά 10-15% των επιτρεπόμενων εσόδων για τα έτη 2024 και 2025.

Πάντως η συγκεκριμένη ρύθμιση για τον επιμερισμό του κόστους κατασκευής των δικτύων σύνδεσης νέων έργων, έχει κυρίως στόχο να διευκολύνει τη δημιουργία νέων έργων ΑΠΕ και αποθήκευσης ωστόσο, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, οδηγεί στην αύξηση των τελών χρήσης του δικτύου και του συστήματος, ζήτημα το οποίο έχει απασχολήσει και τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. Η ΡΑΑΕΥ έχει προτείνει στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, να τροποποιήσει τη συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση, ώστε τα ποσά που υποχρεώνονται να δαπανούν οι διαχειριστές να μην προστίθενται στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση. Και με αυτόν τον τρόπο να αποφευχθεί περαιτέρω επιβάρυνση των καταναλωτών μέσω των ρυθμιζόμενων χρεώσεων.

Η ΡΑΑΕΥ θεωρεί ότι οι συγκεκριμένες δαπάνες θα μπορούσαν να καταχωρίζονται σε έναν ξεχωριστό κωδικό, ώστε να μην συνυπολογίζονται στον υπολογισμό του ρυθμιζόμενου εσόδου, με βάση το μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου (WACC). Με τον τρόπο αυτό το έσοδο του εκάστοτε Διαχειριστή, για τα συγκεκριμένα κόστη, θα υπολογίζεται με χαμηλότερο συντελεστή, όσο το κόστους δανεισμού του.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ειδικά για την περίπτωση του ΑΔΜΗΕ, δηλαδή για τα έργα σύνδεσης με το δίκτυο μεταφοράς, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της ΡΑΑΕΥ η ανάληψη του 50% του κόστους των έργων αυτών, θα μπορούσε να αυξήσει τη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του Διαχειριστή κατά 400 εκατ. ευρώ, επιβαρύνοντας αντιστοίχως τα τέλη χρήσης του δικτύου μεταφοράς για το σύνολο των καταναλωτών. Και αυτό σε μια περίοδο που ήδη διαπιστώνεται μεγάλη αύξηση των ρυθμιζόμενων χρεώσεων για όλες τις κατηγορίες των καταναλωτών.