Κινητικότητα για την υπόγεια αποθήκη Καβάλας - Αυξημένες εισαγωγές LNG και τον Νοέμβριο

Κινητικότητα για την υπόγεια αποθήκη Καβάλας - Αυξημένες εισαγωγές LNG και τον Νοέμβριο
Πέμπτη, 20/10/2022 - 06:34

Αυξημένες αναμένεται να είναι και τον Νοέμβριο οι εισαγωγές LNG μετά το ρεκόρ Σεπτεμβρίου, όπου παρά τη μειωμένη ζήτηση φυσικού αερίου στην εγχώρια αγορά κατά 15%, εκτινάχθηκαν λόγω εξαγωγών.

Και τον επόμενο μήνα οι εξαγωγές προς τις γειτονικές χώρες που αντιμετωπίζουν προβλήματα τροφοδοσίας λόγω Ρωσίας αναμένεται να είναι αυξημένες, αλλά και τους επόμενους μήνες καθώς υπάρχει ενδιαφέρον από χώρες όπως η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Μολδαβία ακόμη και η Ουκρανία για να προμηθευτούν αέριο από την Ελλάδα.

Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ το Νοέμβριο είναι προγραμματισμένο να ξεφορτώσουν στη Ρεβυθούσα εννέα φορτία των εταιρειών Μυτιληναίος, Elpedison, ΔΕΠΑ και METEnergy. Συγκεκριμένα στις 6 Νοεμβρίου η Μυτιληναίος θα φέρει ένα φορτίο δυναμικότητας 147.710 κ.μ.. Η Elpedison έχει προγραμματίσει τέσσερα φορτία εκ των οποίων τα δυο στις 9 Νοεμβρίου δυναμικότητας 17.725 κ.μ. και 36.928 κ.μ. και τα άλλα δυο στις 24 Νοεμβρίου δυναμικότητας από 22.157κμ το κάθε ένα.

Η ΔΕΠΑ θα φέρει τρία φορτία στις 11 τις 18 και τις 22 Νοεμβρίου δυναμικότητας 14.476 κμ, 22.157 κμ και 73.855 κμ και η Βουλγαρική METEnergy έχει προγραμματίσει ένα φορτίο για τις 16 Νοεμβρίου δυναμικότητας 137.000 κμ.

Κινητικότητα για την αποθήκη Καβάλας

Η δημιουργία της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στην Καβάλα, υπόθεση που παραμένει παγωμένη, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον σε αυτή τη συγκυρία και υπάρχει έντονη κινητικότητα. Η εκμετάλλευση του έργου προωθείται διαγωνισμού που διενεργεί το ΤΑΙΠΕΔ, ο οποίος όμως παραμένει παγωμένος.

Το πρόβλημα έγκειται στον κανονισμό τιμολόγησης των υπηρεσιών που θα παρέχει η εγκατάσταση και τη λεγόμενη κοινωνικοποίηση του κόστους (δηλαδή το ποσό που μπορεί να ανακτήσει ο ανάδοχος από τους χρήστες).

Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές θεωρούν ότι με τον κανονισμό που προτείνει η ΡΑΕ μπορεί να ανακτηθεί η επένδυση έως 350 εκατ. ευρώ όταν οι σημερινές τιμές φτάνουν στο 1 δισ. ευρώ και επιμένουν σε κοινωνικοποίηση του έργου στο 95%, όπως έχει συμβεί με τον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας.

Σύμφωνα με πληροφορίες εξετάζεται το ενδεχόμενο το 50% του κόστους πέραν της πρόβλεψης της ΡΑΕ να υπάρξει εγγύηση του ελληνικού δημοσίου διάρκειας 20 ετών.

Πάντως η ΡΑΕ στην απόφασή της τον περασμένο Ιούλιο για την τιμολόγηση είχε αφήσει ένα παράθυρο ανοιχτό και αυτό αφορούσε στην παρέμβαση της Πολιτείας ώστε να καταστεί ελκυστική επένδυση της δημιουργίας υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στο εξαντλημένο κοίτασμα της Καβάλας. Σημειώνε ότι αν η Αποθήκη της Καβάλας κρίνεται αναγκαία για την τήρηση αποθεμάτων ασφαλείας φυσικού αερίου για περιόδους κρίσης εφοδιασμού, τότε θα πρέπει να καθοριστεί οικονομικό αντάλλαγμα για την παροχή της συγκεκριμένης υπηρεσίας.