Το σχέδιο του ΔΕΣΦΑ για τη μεταφορά υδρογόνου – Τα δύο σημαντικά έργα που εξετάζονται

Το σχέδιο του ΔΕΣΦΑ για τη μεταφορά υδρογόνου – Τα δύο σημαντικά έργα που εξετάζονται
Πέμπτη, 18/05/2023 - 06:14

Με στόχο την επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης και τη σταδιακή απανθρακοποίση των δικτύων ο ΔΕΣΦΑ επεξεργάζεται ένα συνολικό σχέδιο για να γίνει εφικτή η μεταφορά υδρογόνου.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του iEnergeia.gr έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για την ένταξη μεγάλων έργων στην κατηγορία των Σημαντικών Έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος(IPCI).

Πιο συγκεκριμένα προς ένταξη στα IPCI έργα ή στο μηχανισμό Connecting Europe Facility ο ΔΕΣΦΑ έχει υποβάλει δύο προτάσεις έργων που στοχεύουν στην επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης και τη σταδιακή ενσωμάτωση του υδρογόνου και των ανανεώσιμων αερίων στο δίκτυο. Το πρώτο από αυτά τα έργα είναι το smart switch που έχει υποβληθεί στην κατηγορία smart gas grids το οποίο αφορά τη συνεργασία Ελλάδας και Βουλγαρίας. Όπως αναφέρουν πηγές του διαχειριστή «θέλουμε τον πολυεθνικό χαρακτήρα των έργων για να πάρουμε το IPCIs status». Σκοπός να αναβαθμιστούν τα δίκτυα με σκοπό τη μεταφορά Blending hydrogen. Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα το έργο θα έχει ένα προϋπολογισμό γύρω στα 100 εκατ. ευρώ και θα πρέπει να υλοποιηθεί μέχρι το 2027. Παράλληλα, προβλέπονται όλες οι απαραίτητες τροποποιήσεις που θα χρειαστούν στο δίκτυο για να γίνει εφικτή η μεταφορά μειγμάτων υδρογόνου με φυσικό αέριο και όλες οι απαραίτητες εγκαταστάσεις και λύσεις για τη δημιουργία του έξυπνου ψηφιακού συστήματος μεταφοράς.

Η δεύτερη πρόταση αφορά το hydrogen dedicated pipeline. Με τον διαχειριστή να επεξεργάζεται την κατασκευή νέων αγωγών έκτασης 540 χλμ με προϋπολογισμό 1,3 δις. και σκοπό υλοποίησης το 2029. Επί της ουσίας το έργο αυτό θα συνδέει τις βιομηχανικές περιοχές της Αθήνας και της Κορίνθου με τη βόρεια Ελλάδα. Και αυτό το έργο σχεδιάζεται να ενταχθεί ως IPCI. Επίσης θα φτάνει μέχρι τα ελληνο-βουλγαρικά σύνορα όπου θα συνδέεται με το δίκτυο της Bulgartransgaz. Ενδιαφέρον στοιχείο το γεγονός πως εξετάζεται το ενδεχόμενο να συνδεθεί με την καβάλα, με την υπόγεια αποθήκη, με σκοπό την αποθήκευση υδρογόνου. Όλα τα παραπάνω έργα είναι στο στάδιο της αξιολόγησης. Η Ευρωπαϊκή Ένωση εκτιμάται ότι θα δώσει μέχρι τέλος του χρόνου ένα πρώτο feedback.

Παράλληλα, υπάρχουν άλλα δύο έργα: το ένα με τη συνεργασία ΔΕΣΦΑ- Motor Oil (project Horizon) και αφορά τη δημιουργία ενός δικτύου υδρογόνου που θα ξεκινά από τα διυλιστήρια στους Αγίους Θεοδωρους όπου θα παράγεται πράσινο υδρογόνο όπου θα καταλήγει στα τοπικά δίκτυα. Το δεύτερο αφορά το έργο – terra που είναι συνεργασία του ΔΕΣΦΑ με την Helleniq hydrogen(Motor Oil-ΔΕΗ) για μια ολοκληρωμένη λύση στη Δυτική Μακεδονία και τέλος υπάρχει συνεργασία του διαχειριστή με την περιφέρεια Πελοποννήσου, με την περιφέρεια να εξετάζει τη μεταφορά υδρογόνου από την Κόρινθο για να το χειριστεί σε τοπική εφαρμογή.