Νέα Αριστερά: Υπάρχει σχέδιο μετατροπής της Ελλάδας σε εξαγωγέα υδρογόνου και ποια τα οφέλη για τους καταναλωτές;

Νέα Αριστερά: Υπάρχει σχέδιο μετατροπής της Ελλάδας σε εξαγωγέα υδρογόνου και ποια τα οφέλη για τους καταναλωτές;
Τετάρτη, 03/09/2025 - 13:19

Ενημέρωση σχετικά με το εάν υπάρχει κυβερνητικό σχέδιο για με την μετατροπή της Ελλάδας σε εξαγωγέα πράσινου υδρογόνου και διακομιστή πράσινου υδρογόνου προς την υπόλοιπη Ευρώπη από την Ανατολική Μεσόγειο, ζητούν, με ερώτηση που κατέθεσαν, επτά (7) Βουλευτές της Νέας Αριστεράς, με πρωτοβουλία της Βουλεύτριας Φλώρινας και Γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας, Πέτης Πέρκα.

Σημειώνουν πως, ενώ ακόμη και το αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) αναφέρει μεν, κάποιους στόχους και πιθανές προοπτικές για την ανάπτυξη του υδρογόνου, εκφράζει δε και αρκετές επιφυλάξεις, ειδικά δεδομένου ότι η παραγωγή υδρογόνου είναι ενεργοβόρα και κοστοβόρα, ο εκπρόσωπος του ΔΕΣΦΑ όμως εμφανίστηκε πολύ πιο βέβαιος για την εξαγωγική ικανότητα υδρογόνου της Ελλάδας, κατά την ακρόαση των φορέων στο πλαίσιο της επεξεργασίας του, τότε σχετικού νομοσχεδίου και τώρα, νόμου 5215.

Έκανε λόγο συγκεκριμένα για «το δυνητικό ρόλο της Ελλάδας ως ενός κορυφαίου παραγωγού, εξαγωγέα, αλλά και διακομιστή πράσινου υδρογόνου προς την υπόλοιπη Ευρώπη από την Ανατολική Μεσόγειο…χάρη στο εξαιρετικό αιολικό και ηλιακό δυναμικό της Ελλάδας».

Παρουσίασε επίσης το έργο «HYDRIA» που περιλαμβάνει δύο Αγωγούς, έναν παράλληλο προς τον υφιστάμενο Αγωγό Φυσικού Αερίου από την Κόρινθο ως τη Βουλγαρία και από εκεί προς την Κεντρική Ευρώπη μέσω των Βαλκανίων και έναν δεύτερο Αγωγό, Επέκταση του Αγωγού Δυτικής Μακεδονίας προς το Ιόνιο, την Αδριατική και την Ιταλία και τη σύνδεσή του με την αντίστοιχη υποδομή διαμετακόμισης της Ιταλίας από τη Βόρεια Αφρική προς την Κεντρική Ευρώπη.

Στόχος πρόσθεσε είναι να δημιουργήσει ο ΔΕΣΦΑ την οδό που θα φέρει το ελληνικό πράσινο υδρογόνο στα μεγάλα βιομηχανικά κέντρα κατανάλωσης της Κεντρικής Ευρώπης και θα δώσει στους Έλληνες παραγωγούς την ευκαιρία να βρουν Ευρωπαίους Καταναλωτές του αερίου υδρογόνου που θα παράξουν στην Ελλάδα.

Σε αυτό το πλαίσιο οι Βουλευτές της Νέας Αριστεράς τονίζουν πως το δημόσιο, το οποίο διατηρεί το 34% στον ΔΕΣΦΑ, οφείλει να διαφυλάττει το δημόσιο συμφέρον, ότι η παραγωγή υδρογόνου είναι ιδιαιτέρως κοστοβόρα, καθώς και ότι το κόστος των υποδομών θα επωμιστούν οι τελικοί καταναλωτές καθώς και θα κατευθυνθούν πόροι από ευρωπαϊκά ταμεία.

Για τους παραπάνω λόγους ζητούν να μάθουν: Ποιο είναι ακριβώς το σχέδιο ανάπτυξης αγωγών υδρογόνου του ΔΕΣΦΑ και ποια η σχετική μελέτη κόστους οφέλους, πώς αυτό εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και τους καταναλωτές, εάν υπάρχει κυβερνητικό σχέδιο για την μετατροπή της Ελλάδας σε εξαγωγέα πράσινου υδρογόνου και διακομιστή πράσινου υδρογόνου προς την υπόλοιπη Ευρώπη από την Ανατολική Μεσόγειο, τι χρηματοδότηση έχει λάβει το έργο «HYDRIA», καθώς και ποιο είναι το κόστος κατασκευής των αγωγών υδρογόνου που προβλέπει το έργο και σε ποιο βαθμό θα επιβαρυνθούν οι καταναλωτές με το μεγάλο αυτό κόστος.

Δείτε εδώ το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Το αναθεωρημένο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) που έχει καταθέσει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρει μεν, κάποιους στόχους και πιθανές προοπτικές για την ανάπτυξη του υδρογόνου, εκφράζει δε και αρκετές επιφυλάξεις.

Συγκεκριμένα, στη σελίδα 37, αναφέρει ότι: «είναι δυνατόν να υπάρξουν επιχειρηματικές εξαγωγικές ευκαιρίες για υδρογόνο που θα παράγεται στην Ελλάδα, μένει όμως αυτό να διευκρινισθεί στο μέλλον εφόσον υπάρξουν οι κατάλληλες εμπορικές συνθήκες και δεσμεύσεις». Για αυτό και το ΕΣΕΚ δεν συμπεριλαμβάνει στο μοντέλο του σχετική μοντελοποίηση του ενδεχομένου εξαγωγής υδρογόνου.

Αναγνωρίζει ακόμη ότι η παραγωγή υδρογόνου είναι ενεργοβόρα και κοστοβόρα και για αυτό δίνεται βάση στους τομείς που είναι δύσκολο να εξηλεκτριστούν. Ειδικά ότι: «η ποσότητα παραγόμενου υδρογόνου επηρεάζει ανάλογα τις ανάγκες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ καθώς για κάθε 1 TWh πράσινου υδρογόνου απαιτείται περίπου 1,5 TWh πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας».

Παρακάτω, στο κεφάλαιο για την ανάπτυξη του υδρογόνου, αναφέρει ότι ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), έχει ήδη σχεδιάσει την ανάπτυξη δικτύου αγωγών αποκλειστικής μεταφοράς υδρογόνου, οι οποίοι θα ενώνουν διάφορες τοποθεσίες στην Ελλάδα, πιθανολογώντας και εισαγωγές και εξαγωγές πράσινου υδρογόνου από και προς γείτονες χώρες.

Ειδικότερα ότι το βασικό αυτό δίκτυο μεταφοράς υδρογόνου στην Ελλάδα έχει ενσωματωθεί στο δίκτυο της πρωτοβουλίας European Hydrogen Backbone των Ευρωπαϊκών διαχειριστών δικτύων αερίων. Σύμφωνα με τον προκαταρκτικό αυτό σχεδιασμό του ΔΕΣΦΑ, θα μπορούσε να είναι σημαντικός ο ρόλος που θα διαδραματίσουν οι υποδομές μεταφοράς στην ανάπτυξη μιας αγοράς υδρογόνου στην Ελλάδα, ως μέρος μιας ευρύτερης ενοποιημένης αγοράς της ΕΕ, ξεκινώντας από τις κοιλάδες Η2. Μια ευρύτερη ενοποιημένη αγορά, θα υλοποιηθεί από τη δημιουργία ενός διαδρόμου εφοδιασμού υδρογόνου στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, ο οποίος, ξεκινώντας από την Ελλάδα, θα τροφοδοτεί την Κεντρική και τη Δυτική Ευρώπη με τις απαιτούμενες ποσότητες πράσινου υδρογόνου που είτε παράγονται εντός της περιοχής είτε εισάγονται μέσω της Ελλάδας.

Ο εκπρόσωπος του ΔΕΣΦΑ όμως εμφανίστηκε πολύ πιο βέβαιος για την εξαγωγική ικανότητα υδρογόνου της Ελλάδας, κατά την ακρόαση των φορέων στο πλαίσιο της επεξεργασίας του, τότε σχετικού νομοσχεδίου και τώρα, νόμου 5215 στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.

Έκανε λόγο συγκεκριμένα για «το δυνητικό ρόλο της Ελλάδας ως ενός κορυφαίου παραγωγού, εξαγωγέα, αλλά και διακομιστή πράσινου υδρογόνου προς την υπόλοιπη Ευρώπη από την Ανατολική Μεσόγειο…χάρη στο εξαιρετικό αιολικό και ηλιακό δυναμικό της Ελλάδας».

Παρουσίασε ακόμη το έργο «HYDRIA» που, όπως είπε, έχει λάβει ήδη ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, και περιλαμβάνει δύο Αγωγούς, έναν παράλληλο προς τον υφιστάμενο Αγωγό Φυσικού Αερίου από την Κόρινθο ως τη Βουλγαρία και από εκεί προς την Κεντρική Ευρώπη μέσω των Βαλκανίων και έναν δεύτερο Αγωγό, Επέκταση του Αγωγού Δυτικής Μακεδονίας προς το Ιόνιο, την Αδριατική και την Ιταλία και τη σύνδεσή του με την αντίστοιχη υποδομή διαμετακόμισης της Ιταλίας από τη Βόρεια Αφρική προς την Κεντρική Ευρώπη.

Στόχος είπε είναι να δημιουργήσει ο ΔΕΣΦΑ την οδό που θα φέρει το ελληνικό πράσινο υδρογόνο στα μεγάλα βιομηχανικά κέντρα κατανάλωσης της Κεντρικής Ευρώπης και θα δώσει στους Έλληνες παραγωγούς την ευκαιρία να βρουν Ευρωπαίους Καταναλωτές του αερίου υδρογόνου που θα παράξουν στην Ελλάδα.

Επειδή για την Νέα Αριστερά το «γκρι» και «μπλε» υδρογόνο δεν αποτελούν αποδεκτές επιλογές

Επειδή το δημόσιο διατηρεί το 34% στον ΔΕΣΦΑ και οφείλει να διαφυλάττει το δημόσιο συμφέρον

Επειδή η ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών πρέπει να έχει οφέλη για την κοινωνία και όχι μόνο κέρδη για τους επενδυτές

Επειδή το ΕΣΕΚ εκφράζει επιφυλάξεις για την προοπτική παραγωγής υδρογόνου στην Ελλάδα σήμερα ειδικά για εξαγωγικούς λόγους

Επειδή το ΕΣΕΚ αναγνωρίζει ότι η παραγωγή υδρογόνου είναι ιδιαιτέρως κοστοβόρα

Επειδή το κόστος των υποδομών θα επωμιστούν οι τελικοί καταναλωτές καθώς και θα κατευθυνθούν πόροι από ευρωπαϊκά ταμεία

Επειδή δεν είναι σαφή τα οφέλη για τους Έλληνες καταναλωτές

Ερωτάται ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας:

  1. Ποιο είναι ακριβώς το σχέδιο ανάπτυξης αγωγών υδρογόνου του ΔΕΣΦΑ και ποια η σχετική μελέτη κόστους οφέλους;
  2. Πώς αυτό εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και τους καταναλωτές;
  3. Υπάρχει κυβερνητικό σχέδιο για την μετατροπή της Ελλάδας σε εξαγωγέα πράσινου υδρογόνου και διακομιστή πράσινου υδρογόνου προς την υπόλοιπη Ευρώπη από την Ανατολική Μεσόγειο;
  4. Τι χρηματοδότηση έχει λάβει το έργο «HYDRIA»;
  5. Ποιο είναι το κόστος κατασκευής των αγωγών υδρογόνου που προβλέπει το έργο και σε ποιο βαθμό θα επιβαρυνθούν οι καταναλωτές με το μεγάλο αυτό κόστος;


Οι ερωτώντες Βουλευτές

Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)

Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)

Ζεϊμπέκ Χουσεϊν

Ηλιόπουλος Αθανάσιος (Νάσος)

Τζανακόπουλος Δημήτριος

Τζούφη Μερόπη

Τσακαλώτος Ευκλείδης