Λογαριασμοί και ακρίβεια σαρώνουν τα νοικοκυριά

Λογαριασμοί και ακρίβεια σαρώνουν τα νοικοκυριά
Σάββατο, 28/01/2023 - 07:30

Η ακρίβεια και οι λογαριασμοί έχουν υποχρεώσει τους οκτώ στους δέκα καταναλωτές να κόψουν την αγορά βασικών αγαθών.

Ένα μεγάλο ποσοστό της τάξης του 79% των συμμετεχόντων σε έρευνα της Ένωσης Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) απάντησε ότι έχει αναγκαστεί να μειώσει τα έξοδά του στα βασικά αγαθά.

«Το γεγονός αυτό, όπως σημειώνουν στελέχη της ΕΚΠΟΙΖΩ στο iEnergeia, επιβεβαιώνει την πτώση του βιοτικού επιπέδου και τη φτωχοποίηση μεγάλου μέρους του πληθυσμού, ως αποτέλεσμα της ακρίβειας και της γενικότερης οικονομικής ασφυξίας που επικρατεί στη χώρα» όπως σημειώνει η οργάνωση των καταναλωτών.

Επιπλέον, περισσότεροι από τους μισούς που συμμετείχαν σε έρευνα απάντησαν ότι, όταν ψωνίζουν προσέχουν την τιμή αλλά και το μέγεθος της συσκευασίας.

Στην ερώτηση «πόσο εκτιμάτε ότι έχουν αυξηθεί οι τιμές στα βασικά αγαθά (τρόφιμα και άλλα είδη σούπερ μάρκετ)» το 30,7% δήλωσε ότι εκτιμά πως η αύξηση ανέρχεται έως και 30%, το 22,2% έως και 40%, το 21,6% έως και 50%, το 18,8% έως και 20%, το 2,8% έως και 10% ενώ το 4% απάντησε δεν γνωρίζω/ δεν απαντώ.

Επίσης από την έρευνα - που είχε κυρίως στόχο πόσο χρησιμοποιούν οι καταναλωτές το καλάθι του νοικοκυριού - προκύπτουν τα εξής:

Το 54,3% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι δεν αγοράζει προϊόντα που ανήκουν στο καλάθι, ενώ όσοι δήλωσαν ότι αγοράζουν από αυτό, το 67,7% απάντησε ότι λιγότερα από τα μισά προϊόντα που αγοράζει συνολικά ανήκουν στο καλάθι.

Το 58,7% αυτών που δεν αγοράζουν από το καλάθι δήλωσε ότι επιλέγει προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορές, το 39% απάντησε ότι βρίσκει πιο φθηνά προϊόντα από αυτά που περιλαμβάνονται σε αυτό, το 34% αγοράζει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που δεν περιλαμβάνονται στο καλάθι, ενώ το 19,5% θεωρεί ότι δεν είναι ποιοτικά τα προϊόντα που περιέχονται σε αυτό.

Η ένωση σημειώνει ότι η απογοήτευση των καταναλωτών γενικά για το μέτρο του καλαθιού συμπυκνώνεται και στην απάντηση που έδωσαν σχετικά με το πόσο ευχαριστημένοι είναι από τη χρήση του καλαθιού. Το 40,2% δήλωσε καθόλου, το 37% λίγο, ενώ πολύ ή πάρα πολύ δηλώνει μόλις το 12,7%.

Επιπλέον, χαρακτηρίζεται αξιοσημείωτο ότι, την περίοδο των εορτών, η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων της έρευνας (83,2%) δήλωσε πως δεν έκανε χρήση κανενός από τα εορταστικά καλάθια (καλάθι του Άι- Βασίλη και εορταστικό).

Στην ερώτηση για τον τρόπο που οι καταναλωτές κάνουν έρευνα αγοράς, το 44,4% δήλωσαν ότι κάνουν έρευνα αγοράς κατά την επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ. Το 34% μέσω των ενημερωτικών φυλλαδίων, newsletter, ιστοσελίδα σούπερ μάρκετ, διαφημίσεις. Το 19, 8% δεν κάνει έρευνα αγοράς, ενώ μόλις το 1,5% ελέγχει μέσω της πλατφόρμας e-katanalotis.gov.gr.

Αναφορικά με το πρόβλημα της ακρίβειας στα καταναλωτικά αγαθά, όπως σημειώνεται, ενδεικτική είναι η απάντηση των συμμετεχόντων στην ερώτηση «σε τι ποσοστό εκτιμάτε ότι έχουν αυξηθεί οι τιμές στα βασικά αγαθά (τρόφιμα και άλλα είδη σούπερ μάρκετ) συγκριτικά με πέρυσι», με το 74,5% να εκτιμά ότι αυτές έχουν αυξηθεί από 20 έως και πάνω από 50%.

Σημαντικό επίσης εύρημα της έρευνας, όπως αναφέρει η ΕΚΠΟΙΖΩ, αποτελεί το γεγονός ότι, το 33,2% ανήκει σε κάποια από τις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού (άνεργοι, μακροχρόνια άνεργοι, μονογονεϊκές οικογένειες, οικονομικά ασθενείς, άτομα με αναπηρία (ΑMEA), πολυμελείς οικογένειες, χρόνια ασθενείς, ανασφάλιστοι, ηλικιωμένοι, φοιτητές), με το 21,6% να δηλώνει μηνιαίο οικογενειακό εισόδημα έως 700 ευρώ.