Παράταση στον διαγωνισμό ΔΕΣΦΑ για τον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας - Βόρειας Μακεδονίας

Παράταση στον διαγωνισμό ΔΕΣΦΑ για τον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας - Βόρειας Μακεδονίας
Τετάρτη, 27/09/2023 - 06:36

Παράταση 20 ημερών δόθηκε στον διαγωνισμό του ΔΕΣΦΑ για την κατασκευή του αγωγού σύνδεσης του ελληνικού συστήματος με τη Βόρεια Μακεδονία. Πρόκειται για τον αγωγό Νέα Μεσήμβρια -Εύζωνοι/ Γευγελή.

Η αρχική ημερομηνία λήξης για την υποβολή προσφορών ανάληψης του έργου για τον σχεδιασμό, την προμήθεια των υλικών την κατασκευή του αγωγού υψηλής πίεσης είχε οριστεί η 3η Οκτωβρίου και μετατέθηκε για τις 23 Οκτωβρίου.

Η εκτιμώμενη αξία του έργου είναι στα 32,5 εκατ. ευρώ ενώ ήδη έχει προηγηθεί το σκέλος που αφορά στην προμήθεια σωλήνων.

Η διενέργεια του διαγωνισμού αποτελεί ένα ακόμη βήμα στην κατεύθυνση υλοποίησης του έργου το οποίο αποσκοπεί στη διασύνδεση των συστημάτων φυσικού αερίου Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας με στόχο τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας της γειτονικής χώρας. Εκτός από τον διαγωνισμό από τον ΔΕΣΦΑ για την προμήθεια χαλύβδινων σωλήνων για τον αγωγό υψηλής πίεσης Ν. Μεσημβρία-Εύζωνοι/Γευγελή, τον περασμένο Φεβρουάριο ο Διαχειριστής είχε ανακοινώσει την επιτυχή ολοκλήρωση του Market Test για την κατανομή δυναμικότητας στην ελληνική πλευρά του Σημείου Διασύνδεσης Ευζώνων-Γευγελής. Το Market Test διενεργήθηκε κατόπιν σχετικού αιτήματος της ΡΑΕ και επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον για τη χρήση του σχεδιαζόμενου δικτύου.

Σε ότι αφορά τον διαγωνισμό για τον σχεδιασμό και την κατασκευή του αγωγού πρέπει να σημειωθεί ότι η προσυπολογιζόμενη αξία του έργου υπολογίζεται σε 29,1 εκατ ευρώ χωρίς ΦΠΑ ενώ συμπεριλαμβανομένων των απροβλέπτων δαπανών ο συνολικός προϋπολογισμός, μπορεί να φτάσει κατ’ ανώτατο όριο στο ποσό των 32.6 εκατ. ευρώ , πλέον ΦΠΑ.Όπως διευκρινίζεται στην προκήρυξη ο προϋπολογισμός του διαγωνισμού δεν συνιστά άνω όριο για τις υποβληθείσες προσφορές.

Για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό θα πρέπει να κατατεθούν εγγυητικές επιστολές ύψους 582.000 ευρώ ενώ για την υπογραφή της σύμβασης θα κατατεθεί εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης ύψους 10% του συμβατικού τιμήματος.

Το έργο προβλέπεται να κατασκευαστεί από ιδίους πόρους και ενδεχόμενη δανειοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Η ελάχιστη απαιτούμενη χρονική διάρκεια ισχύος της προσφοράς είναι οκτώ μήνες από την ημερομηνία υποβολής της.

Η διενέργεια του διαγωνισμού θα πραγματοποιηθεί μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας διεξαγωγής διαγωνισμών tenderONE της εταιρείας cosmoONE (www.marketsite.gr).

Εξάλλου σύμφωνα με το Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ το έργο εντός της ελληνικής επικράτειας περιλαμβάνει:

-Αγωγό μήκους 55 χλμ και διαμέτρου 30 in, με πίεση σχεδιασμού 80 barg και μέγιστη πίεση λειτουργίας 66.4 barg οποίος ξεκινά από την Νέα Μεσημβρία (Σημείο σύνδεσης κατάντη του Συμπιεστή Ν. Μεσημβρίας) έως το Μεθοριακό Σταθμό U-7550 που ανήκει στα Διοικητικά Όρια της Κοινότητας Ευζώνων, ανατολικά από τον ποταμό Αξιό.

-Συνοριακό Μετρητικό Σταθμό (ΜΣΣ) στην περιοχή διασύνδεσης (εκτιμώμενη δυναμικότητα 430.000 Nm3/h) με κεντρική διάταξη παράκαμψης του σταθμού 50% της τελικής δυναμικότητας.

– Σταθμό Ξεστροπαγίδων-αποστολής (LauncherScraper Stations) στη διασύνδεση με τον ΕΣΜΦΑ στη Νέα Μεσημβρία

-Σταθμό Ξεστροπαγίδων-αποστολής (LauncherScraperStation) και υποδοχής (ReceiverScraperStation) στην περιοχή του ΜΣΣ.

Η λειτουργία του νέου αγωγού εκτιμάται ότι θα έχει σημαντικά οφέλη καθώς:

-Η πρόσβαση στο ΕΣΦΑ και ειδικότερα στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας και στο αέριο μέσω ΤΑΡ θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό, οδηγώντας έτσι σε δυνητικά πιο χαμηλές τιμές προμήθειας φυσικού αερίου στη γείτονα χώρα.

-Το έργο προωθεί την περιφερειακή ανάπτυξη της αγοράς φυσικού αερίου και την δραστηριοποίηση περισσότερων Χρηστών συμβάλλοντας στην ανάπτυξη του ελληνικού κόμβου φυσικού αερίου.

-Θα συμβάλει στην αύξηση του βαθμού χρήσης των ελληνικών υποδομών όπως της Ρεβυθούσας, με στόχο τη μείωση των χρεώσεων του Συστήματος μακροπρόθεσμα.