ΔΕΣΦΑ: Τι αλλάζει στις δημοπρασίες slots LNG

ΔΕΣΦΑ: Τι αλλάζει στις δημοπρασίες slots LNG
Δευτέρα, 03/07/2023 - 06:28

Την επέκταση του προγραμματισμού σε βάθος 15ετίας αντί της πενταετίας που είναι σήμερα προτείνει ο ΔΕΣΦΑ για την δημοπρασίες slots Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου.

Ο Διαχειριστής εισηγείται αλλαγές στον τρόπο διενέργειας των δημοπρασιών υποβάλλοντας στη ΡΑΑΕΥ προς έγκριση πρόταση τροποποίησης τόσο του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ όσο και του Εγχειριδίου Δημοπρασιών ΥΦΑ.

Στην πρόταση, η οποία έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 31 Ιουλίου εκτός από την τροποποίηση του ετήσιου προγραμματισμού ΥΦΑ ώστε να αφορά σε καθένα από τα επόμενα 15 έτη προτείνει την τροποποίηση της υφιστάμενης διαδικασίας ολοκλήρωσης της Β' Φάσης Δημοπρασίας ΥΦΑ σε περίπτωση εξάντλησης του μέγιστου χρονικού διαστήματος διεξαγωγής της, κατά τρόπο ώστε να μεγιστοποιείται το ποσό δυναμικότητας που κατανέμεται στους Χρήστες και η οικονομική αποτελεσματικότητα της διαδικασίας.

Παράλληλα ο ΔΕΣΦΑ έχει υποβάλει προς έγκριση πρόταση τροποποίησης συγκεκριμένου άρθρου του Εγχειριδίου Εξισορρόπησης, σύμφωνα με το οποίο σε περίπτωση που ο Διαχειριστής υποβάλει προσφορά αγοράς/πώλησης Αερίου Εξισορρόπησης μέσω Βραχυπρόθεσμων Τυποποιημένων Προϊόντων στο Βάθρο Εμπορίας, αλλά δεν πραγματοποιηθεί σχετική συναλλαγή, η Οριακή Τιμή Αγοράς/Πώλησης Αερίου Εξισορρόπησης (αντίστοιχα) την ημέρα αναφοράς γίνεται ίση με την Οριακή Τιμή Αγοράς/Πώλησης Αερίου Εξισορρόπησης της πλέον πρόσφατης ημέρας που ο Διαχειριστής πραγματοποίησε συναλλαγή στην ίδια κατεύθυνση (αγορά/πώληση).

Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ στις περιπτώσεις εφαρμογής της διάταξης αυτής, είναι δυνατόν να προκληθούν στρεβλώσεις στη διαμόρφωση των τιμών διευθέτησης της Ημερήσιας Έλλειψης Εξισορρόπησης Φορτίου των Χρηστών(ΗΕΕΦ), δηλαδή της Οριακής Τιμής Αγοράς Αερίου Εξισορρόπησης (ΟΤΑΑΕ) και της Οριακής Τιμής Πώλησης Αερίου Εξισορρόπησης (ΟΤΠΑΕ).

Το γεγονός αυτό οφείλεται στην «αναδρομικότητα» που προβλέπει η εν λόγω διάταξη, καθώς η «πλέον πρόσφατη» ημέρα οι τιμές της οποίας που χρησιμοποιούνται ως τιμές υποκατάστασης, μπορεί να απέχει σημαντικά από την ημέρα αναφοράς, με αποτέλεσμα οι τρέχουσες συνθήκες αγοράς και κατά συνέπεια η τιμή της αγοράς να έχει διαφοροποιηθεί σημαντικά.

Επιπρόσθετα, η πρόθεση του Διαχειριστή να αγοράσει/πωλήσει Αέριο Εξισορρόπησης μπορεί να εκδηλωθεί μετά την ολοκλήρωση της περιόδου Συνεχούς Διαπραγμάτευσης στο Βάθρο Εμπορίας.

Στην περίπτωση αυτή το ενδιαφέρον συμμετοχής των Χρηστών Μεταφοράς είναι σχετικά περιορισμένο, συνεπώς οι πιθανότητες η εντολή του Διαχειριστή να μείνει ανεκτέλεστη αυξάνονται σημαντικά. Σε αυτή τη περίπτωση, εφαρμόζεται μία Οριακή Τιμή Αγοράς/Πώλησης Αερίου Εξισορρόπησης που μπορεί να διαφέρει σημαντικά από αυτήν που διαμορφώθηκε μέσω των συναλλαγών της ίδιας της ημέρας αναφοράς, χωρίς ουσιαστικά να μπορούν οι Χρήστες να κάνουν κάτι για να αποτρέψουν αυτή τη διαφορά.

Μάλιστα ο ΔΕΣΦΑ παρουσιάζει συγκεκριμένο παράδειγμα , σύμφωνα με το οποίο προέκυψε ο κίνδυνος διαμόρφωσης μίας υπέρογκης τιμής για την αγορά Αερίου Εξισορρόπησης, εάν εφαρμοζόταν τελικά η διάταξη της συγκεκριμένης παραγράφου του Εγχειριδίου Εξισορρόπησης, η οποία θα διέφερε δραματικά από τη Μεσοσταθμική Τιμή Αερίου της ίδιας ημέρας. Παρά το γεγονός ότι για τη συγκεκριμένη ημέρα η μεγάλη διακύμανση τιμής τελικά αποφεύχθηκε, σε άλλες περιπτώσεις η διάταξη εφαρμόστηκε, προκαλώντας μικρότερες μεταβολές στις Οριακές Τιμές, καθώς η πλέον πρόσφατη ημέρα που χρησιμοποιήθηκε ήταν χρονικά πιο κοντά στην ημέρα αναφοράς και οι τιμές διέφεραν λιγότερο.

Με βάση τα προαναφερόμενα ο ΔΕΣΦΑ προτείνει τη διαγραφή της συγκεκριμένης ρύθμισης και την προσθήκη κατάλληλης διάταξης στην ούτως ώστε σε κάθε περίπτωση μη πραγματοποίησης συναλλαγών από πλευράς ΔΕΣΦΑ για οποιοδήποτε λόγο, οι Οριακές Τιμές Αγοράς/Πώλησης να καθορίζονται ως η Μεσοσταθμική Τιμή Αερίου +/-τη Μικρή Προσαρμογή (10%). Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται καλύτερη συσχέτιση των χρησιμοποιούμενων οριακών τιμών με τις πραγματικές συνθήκες που επικρατούν στην αγορά, περιορισμός της μεταβλητότητας (volatility) των οριακών τιμών από μέρα σε μέρα και απλούστευση του τρόπου υπολογισμού, που με τη σειρά του επιτρέπει την ευκολότερη εκτίμηση τους από τους Χρήστες Μεταφοράς χωρίς να χρειάζεται να ανατρέξουν σε ιστορικά στοιχεία.