Αυτήν τη φορά πρόκειται για αυξήσεις που θα ξεπεράσουν το 60% στα τέλη χρήσης συστήματος (χρεώσεις ΑΔΜΗΕ) από την 1η Σεπτεμβρίου, για να καλύψουν τις επενδυτικές δαπάνες του ΑΔΜΗΕ για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής που βρίσκεται σε δοκιμαστική λειτουργία και τη μετέωρη έως σήμερα διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου.
Ο ΑΔΜΗΕ έχει εισηγηθεί προς τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ), αύξηση από 0,887 λεπτά/κιλοβατώρα που είναι σήμερα σε 1,45 λεπτά/κιλοβατώρα για τις καταναλώσεις χαμηλής τάσης (νοικοκυριά, μικρές επιχειρήσεις), με την Απόφαση της ΡΑΑΕΥ να αναμένεται αυτήν ή την επόμενη εβδομάδα.
Η αύξηση αφορά την ανάκτηση δαπανών του ΑΔΜΗΕ για το 2025 ύψους περίπου 45 εκατ. ευρώ για τη διασύνδεση Κρήτης – Αττικής και συνολικά 14,6 εκατ. ευρώ για τη διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου.
Η Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Αριστεράς επισημαίνει ότι τα οφέλη των ηλεκτρικών διασυνδέσεων δεν έχουν «περάσει» στους καταναλωτές ρεύματος όταν, η ολοκλήρωσή τους, στη θεωρία τουλάχιστον, θα έπρεπε να οδηγεί σε μείωση των χρεώσεων Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) που σε μεγάλο βαθμό καλύπτουν το αυξημένο κόστος ηλεκτροπαραγωγής στα μη διασυνδεδεμένα νησιά.
Συγκεκριμένα από τη λειτουργία της «μεγάλης» διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής αναμένεται μία μείωση των ΥΚΩ τάξης των 300 έως 400 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως.
Σχολιάζουν επίσης ότι επιβεβαιώνεται, δυστυχώς, η κριτική της Νέας Αριστεράς για τη στάση, τη «βιασύνη», του ΑΔΜΗΕ να γίνει promoter της διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου χωρίς να έχει διασφαλίσει ότι η Κύπρος θα χρηματοδοτήσει το έργο που αφορά κυρίως αυτή. Κάτι που ενισχύεται και από την πρόσφατη εξέλιξη με τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ) να ζητά διευκρινίσεις σχετικά με την τεκμηρίωση των δαπανών που καλείται να εγκρίνει που είναι στα 25 εκατ. ευρώ ανά έτος για τα πέντε έτη κατασκευής του έργου.
Τονίζουν τέλος, πως ο ΑΔΜΗΕ παρέμεινε υπό δημόσιο έλεγχο για να εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και όχι για να ενεργεί ως απλός ιδιώτης εργολάβος έργων.
Για όλους τους παραπάνω λόγους οι Βουλευτές της Νέας Αριστεράς ζητούν να μάθουν: εάν ισχύει ότι οι αυξήσεις που θα εφαρμοστούν από 1η Σεπτεμβρίου στα τέλη χρήσης συστήματος θα ξεπεράσουν το 60%, γιατί δεν προχωρά η μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ παράλληλα με την ολοκλήρωση των διασυνδέσεων και ειδικότερα με τη λειτουργία της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, ποια είναι η γνώμη της ΡΑΑΕΥ για τη μεγάλη αυτή αύξηση στα τέλη χρήσης του συστήματος, πώς θα επιμεριστούν στα έτη 2025 και 2026, ποια η γνώμη της ΡΑΑΕΥ για τη μείωση των ΥΚΩ, πότε θα προχωρήσουν και πόσο θα μειωθούν μετά τη λειτουργία της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, πώς θα διασφαλίσει ο ΑΔΜΗΕ ότι οι Έλληνες καταναλωτές, αλλά και ο κρατικός προϋπολογισμός μετά την σχετική τροπολογία, δεν θα επιβαρυνθούν περαιτέρω από τη διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου που φαίνεται να αντιμετωπίζει ακόμη σοβαρά προβλήματα, καθώς και εάν ο ΑΔΜΗΕ εξετάζει να προχωρήσει σε παύση πληρωμών προς τη Nexans που έχει αναλάβει την κατασκευή του έργου.
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης ΕΔΩ