Η αμμωνία αναδεικνύεται ως το κυρίαρχο καύσιμο στη ναυτιλία

Η αμμωνία αναδεικνύεται ως το κυρίαρχο καύσιμο στη ναυτιλία
Δευτέρα, 16/10/2023 - 07:00

Η αμμωνία αναδεικνύεται ως το κυρίαρχο καύσιμο στη ναυτιλία και από το 6% της κατανάλωσης ενέργειας που θα αντιπροσωπεύει το 2030 εκτιμάται πως θα φτάσει το 44% έως το 2050.

Έκθεση που δημοσίευσε πρόσφατα ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΔΟΕ) σχετικά με το πώς ο πλανήτης θα φτάσει στις καθαρές μηδενικές εκπομπές άνθρακα (Net Zero) έως το 2050, αναδεικνύει ως κυρίαρχο καύσιμο το 2050 την αμμωνία και όχι τη μεθανόλη που μέχρι τώρα συγκεντρώνει τις προτιμήσεις των περισσότερων πλοιοκτητών που ναυπηγούν ήδη πλοία με εναλλακτικά καύσιμα.

Η έκθεση του ΔΟΕ περιγράφει λεπτομερώς ένα «σενάριο» το οποίο η διεθνής ναυτιλία είναι υποχρεωμένη να λάβει υπόψη της καθώς ακόμη και αν επιτευχθεί μόνο εν μέρει, θα έχει βαθιές επιπτώσεις σε όλους τους κλάδους της ναυτιλίας, ενώ θα δημιουργήσει ευκαιρίες για τους τομείς των πλοίων που εστιάζουν σε πιο πράσινες πηγές ενέργειας.

Σύμφωνα με την έκθεση για να επιτύχει ο κόσμος τον στόχο net zero (ΝΖΕ) μέχρι το 2050 απαιτείται ακόμη πιο έντονη και ουσιαστική δράση, με τη ζήτηση πετρελαίου να πρέπει να μειωθεί από 97 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2022 σε 77 εκατ. βαρέλια το 2030 και σε 24 εκατ. βαρέλια την ημέρα μέχρι το 2050.

Ωστόσο, βραχυπρόθεσμα η ζήτηση πετρελαίου θα συνεχίσει να αυξάνεται τουλάχιστον για τα επόμενα πέντε χρόνια, φθάνοντας περίπου τα 105,7 εκατ. βαρέλια μέχρι το 2028, εξέλιξη που αναδεικνύει σαφώς τη διαφορά μεταξύ απαίτησης και πραγματικότητας.

Η έκθεση προβλέπει στη συνέχεια ραγδαία πτώση των τιμών του πετρελαίου, μέχρι το 2050 μέχρι και τα 25 δολάρια ανά βαρέλι, όμως το φθηνό πετρέλαιο θα είναι αντιμέτωπο με τους συνεχώς αυξανόμενους φόρους άνθρακα, οι οποίοι σύμφωνα με το σενάριο αυξάνονται στα 250 δολάρια ανά τόνο CO2 έως το 2050.

Παράλληλα η αμμωνία αναδεικνύεται ως το κυρίαρχο καύσιμο στη ναυτιλία και από το 6% της κατανάλωσης ενέργειας που θα αντιπροσωπεύει το 2030 εκτιμάται πως θα φτάσει το 44% έως το 2050. Το ίδιο σενάριο προβλέπει ότι η μεθανόλη ως καύσιμο που θα αντιπροσωπεύει μόνο το 1% της ενέργειας που καταναλώνει η ναυτιλία το 2030 θα αυξάνεται σε μόλις 30% έως το 2050, παρά το γεγονός ότι τα πλοία που χρησιμοποιούν μεθανόλη λειτουργούν ήδη και έχουν πολύ μεγαλύτερο βιβλίο παραγγελιών από εκείνο των σχεδίων που χρησιμοποιούν αμμωνία.