Φθηνότερο ενεργειακό κόστος για τη βιομηχανία με το καλώδιο Ελλάδας-Αιγύπτου

Φθηνότερο ενεργειακό κόστος για τη βιομηχανία με το καλώδιο Ελλάδας-Αιγύπτου
Τρίτη, 16/12/2025 - 08:08

Σε χαμηλότερο ενεργειακό κόστος τόσο για τη βιομηχανία όσο και για τις υπόλοιπες κατηγορίες καταναλωτών θα οδηγήσει η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας- Αιγύπτου (GREGY).

Σύμφωνα με τα στοιχεία μελέτης που διενεργεί η βρετανική AFRY και τα οποία παρέθεσε χθες σε δημοσιογραφική συνάντηση ο Δημήτρης Κοπελούζος επικεφαλής του ομώνυμου ομίλου που αναπτύσσει τη διασύνδεση, η λειτουργία της στις αρχές της επόμενης δεκαετίας αναμένεται να μειώσει τις χονδρεμπορικές τιμές της εγχώριας αγοράς κατά 25% Μάλιστα το όφελος για τις επιχειρήσεις που θα συνάψουν διμερή συμβόλαια προμήθειας (PPAs) μπορούν να φτάσει και το 45%. Αυτό εξηγεί και το ισχυρό ενδιαφέρον που δείχνουν βιομηχανίες της χώρας μας, αλλά και της ευρύτερης περιοχής, για να γίνουν «πελάτες» του GREGY. Είναι ενδεικτικό ότι έχουν υπογραφεί 48 Μνημόνια (MOUs) με μεγάλες ελληνικές και βαλκανικές επιχειρήσεις και φορείς, για τη διεξαγωγή συζητήσεων για την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας μέσω της διασύνδεσης. Μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Κοπελούζο, το αυξημένο ενδιαφέρον της εγχώριας αγοράς αποτέλεσε έναν από τους λόγους για τους οποίους ο εξαγωγικός προσανατολισμός του έργου εμφανίζεται σήμερα πιο περιορισμένος, σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό.

Το 2026 η επενδυτική απόφαση για το δεύτερο FSRU Θράκης

Η επενδυτική απόφαση για το GREGY, μια επένδυση 13 δισ. ευρώ θα ληφθεί το 2026, όπως και η επενδυτική απόφαση για το δεύτερο FSRU της Gastrade στη Θράκη.

Τόσο ο επικεφαλής του ομίλου Κοπελούζου όσο και οι μέτοχοι της Gastrade παραμένουν ένθερμοι υποστηρικτές του έργου, όπως άφησε να εννοηθεί ο Δημήτρης Κοπελούζος στο πλαίσιο της συνάντησης με δημοσιογράφους, σημειώνοντας ότι η τελική επενδυτική απόφαση αναμένεται έως το τέλος του 2026.

Εμφανίστηκε να υποστηρίζει σθεναρά την ιδέα της δημιουργίας και δεύτερου FSRU, αφού ο ίδιος ήταν ο εμπνευστής του FSRU της Αλεξανδρούπολης στο οποίο συμμετέχουν με ίσα μερίδια η Ελμίνα Κοπελούζου, η Gaslog, η ΔΕΠΑ, ο ΔΕΣΦΑ και η Bulgartransgaz. Μάλιαστα είπε ότι εξετάζεται ήδη η αύξηση της δυναμικότητας του FSRU της Αλεξανδρούπολης.

Όπως σημείωσε καθένας από τους μετόχους της Gastrade έφερε προστιθέμενη αξία και όλοι ενδιαφέρονται για το ΑΣΦΑ Θράκης. «Εμείς γνωρίζουμε ότι το δεύτερο FSRU θα είναι ένα έργο χαμηλής απόδοσης» είπε ο κ. Κοπελούζος και πρόσθεσε: «Όποιος φτιάξει το δεύτερο FSRU θα είναι ευεργέτης για τη χώρα. Αν κάποιος φτιάξει τρίτο θα είναι κατεστραμμένος ευεργέτης».

Σημειώνεται ότι το ύψος της επένδυσης για τη δημιουργία του δεύτερου FSRU υπολογίζεται σε 650 εκατ. ευρώ, δηλαδή πολύ υψηλότερα από το FSRU της Αλεξανδρούπολης που κόστισε 490 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων μάλιστα τα 226 εκατ. ευρώ προήλθαν από επιδοτήσεις. Το δεύτερο FSRU όμως δεν προβλέπεται να λάβει καμία επιδότηση, αλλά ούτε και φθηνή δανειοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, καθώς η ΕΕ δεν επιδοτεί πλέον έργα αερίου και η ΕΤΕπ δεν χορηγεί δάνεια σε έργα αερίου.

Σε αυτό το πλαίσιο επενδύσεις όπως το δεύτερο FSRU της Gastrade, για να είναι αποδοτικές προς τους μετόχους τους θα πρέπει να συνοδευτούν από μείωση των τελών του Κάθετου Διαδρόμου, μεσοπρόθεσμη αύξηση της δυναμικότητας μεταφοράς του δικτύου, καθώς και από περισσότερες και μεγαλύτερης διάρκειας συμβάσεις δέσμευσης χωρητικότητας, με εγγυήσεις ανάλογες του μεγέθους της επένδυσης.

Απαντώντας δε σε σχετική ερώτηση για το ενδεχόμενο συνεργασίας με το κρατικό αναπτυξιακό αμερικανικό fund DFC ο κ. Κοπελούζος είπε ότι είναι ανοικτός σε συζητήσεις και αν υπάρξει κάποια συγκεκριμένη πρόταση θα την εξετάσει. Διευκρίνισε πάντως ότι το DFC χορηγεί δάνεια και ότι δανειοδοτικό ενδιαφέρον για το έργο έχει ήδη εκδηλωθεί από ελληνικές και ξένες τράπεζες.

«Είναι προφανές, από τη διαφορά κόστους των δύο έργων, ότι για να έχεις μία εύλογη απόδοση, ακόμα και την ελάχιστη, πρέπει τα υπόλοιπα κόστη να μειωθούν, δεδομένου και του ανταγωνισμού από τα FSRU των άλλων χωρών της περιοχής, τα οποία αφενός γεωγραφικά βρίσκονται πιο κοντά στον τελικό καταναλωτή και αφετέρου τα περισσότερα έχουν κατασκευαστεί πριν τον πόλεμο στην Ουκρανία, όταν τα κόστη ήταν χαμηλότερα» σημείωσε ο κ. Κοπελούζος.

Αναφορικά με την αγορά φυσικού αερίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, την Ουγγαρία και την Ουκρανία θα διευρυνθεί.

Εκτίμησε μάλιστα ότι οι ανάγκες στην περιοχή θα φθάσουν τα 30-35 bcm το 2030-32, λόγω αύξησης της ζήτησης, διακοπής της ροής του ρωσικού αερίου, αλλά και αναθέρμανσης της οικονομίας μετά τη λήξη του πολέμου στην Ουκρανία.

Οι δυνατότητες της χώρας μας για εξαγωγή αερίου στη ΝΑ Ευρώπη σήμερα είναι 5 bcm ετησίως από τον Κάθετο Διάδρομο, 3,5 bcm από το Σιδηρόκαστρο και μελλοντικά 1,5 bcm μέσω του αγωγού σύνδεσης με τη Βόρεια Μακεδονία, που αργότερα θα φθάσει στη Σερβία. Ας σημειωθεί ότι ο ΔΕΣΦΑ σύντομα πρόκειται να προκηρύξει το διαγωνισμό για το έργο Κομοτηνή-Καρπερή.