Η «μηνιαία καταμέτρηση» του ΔΕΔΔΗΕ: χρυσό «δώρο» στους μεγάλους εργολάβους, λογαριασμός στους καταναλωτές

Η «μηνιαία καταμέτρηση» του ΔΕΔΔΗΕ: χρυσό «δώρο» στους μεγάλους εργολάβους, λογαριασμός στους καταναλωτές
Δευτέρα, 10/11/2025 - 14:38

Ερώτηση & ΑΚΕ βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ με πρωτοβουλία Μ. Ζαμπάρα

Ερώτηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κατέθεσε ο Βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας και Τομεάρχης Περιβάλλοντος & Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ–ΠΣ, Μίλτος Ζαμπάρας, μαζί με ακόμη δεκατρείς βουλευτές, με αφορμή το ζήτημα των μηνιαίων καταμετρήσεων που εφαρμόζει ο ΔΕΔΔΗΕ.

Το Υπουργείο, το 2024, αποφάσισε να μετατρέψει τις έως τότε τετραμηνιαίες καταμετρήσεις σε μηνιαίες, επικαλούμενο την ανάγκη «καταπολέμησης της ρευματοκλοπής». Ωστόσο, δύο χρόνια μετά, ο απολογισμός αυτής της επιλογής αποδεικνύεται όχι μόνο προβληματικός, αλλά και βαθιά επιβαρυντικός για τους πολίτες:

  • Εκτόξευση του κόστους καταμέτρησης κατά 700%.
  • Αύξηση των ρευματοκλοπών, αφού ο ίδιος ο ΔΕΔΔΗΕ εισηγήθηκε την αύξηση του «αποδεκτού» ποσοστού απωλειών από 9,9% σε 11,36%.
  • Φωτογραφικοί διαγωνισμοί που οδηγούν στον αποκλεισμό των μικρών τοπικών εργολάβωνκαι στη συστηματική ενίσχυση λίγων μεγάλων αναδόχων.

Η μετάβαση στο μηνιαίο μοντέλο καταμέτρησης έχει κοστίσει στους καταναλωτές 248,7 εκατ. ευρώ μόνο για τέσσερις περιφέρειες (Αττική, Μακεδονία-Θράκη, Πελοπόννησος-Ήπειρος, Κεντρική Ελλάδα), ποσό δυσανάλογο με οποιοδήποτε τεκμηριωμένο όφελος.

Για μία ακόμη φορά, η κυβέρνηση επιλέγει το δρόμο των φωτογραφικών προκηρύξεων, της συγκέντρωσης έργων σε λίγους μεγαλοεργολάβους και της επιβάρυνσης των νοικοκυριών, αντί της στήριξης των μικρών εργοληπτών και της αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας των μέτρων που λαμβάνει.

Με την ερώτησή τους οι βουλευτές ζητούν από τον αρμόδιο Υπουργό τα εξής:

  1. Να αιτιολογηθεί η αναγκαιότητα της μετάβασης στη μηνιαία καταμέτρηση, καθώς και το όφελος που υποτίθεται εξυπηρετούσε, για ποιο λόγο «συγχωνεύθηκαν» περιοχές ώστε να δημιουργηθούν μεγάλες εργολαβίες με αποκλειστικά κριτήρια που αποθαρρύνουν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις;
  2. Αν η μείωση των απωλειών κατά μόλις -0,46% (που ανακοίνωσε ο ΔΕΔΔΗΕ) μπορεί να θεωρηθεί επαρκές αποτέλεσμα για τα ποσά που δαπανήθηκαν.
  3. Αν προβλέπεται επανεξέταση της σκοπιμότητας του μέτρου και επανεκτίμηση των συμβάσεων που έχουν συναφθεί.
  4. Γιατί στο εγκεκριμένο Σχέδιο Ανάπτυξης Δικτύου 2026-2030 δεν συμπεριλαμβάνονται συγκεκριμένοι μετρήσιμοι στόχοι για τη ρευματοκλοπή
  5. Αν έχει εκπονηθεί μελέτη κόστους-οφέλους για την εφαρμογή της μηνιαίας καταμέτρησης και αν ναι, να κατατεθεί.
  6. Ποια είναι η διαδικασία με την οποία ανιχνεύεται η ρευματοκλοπή κατά τη καταμέτρηση· τηρείται πρωτόκολλο ελέγχου/καταγραφής;

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Αθήνα, 6 Νοεμβρίου 2025

ΕΡΩΤΗΣΗ & ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ

Προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Θέμα: «Χρυσές οι μηνιαίες καταμετρήσεις του ΔΕΔΔΗΕ, χωρίς αποτέλεσμα- Εκατομμύρια για μια ρύθμιση που δεν μετρά τίποτα»

Τον Ιανουάριο του 2024, με απόφαση του τότε Υπουργού, αντικαταστάθηκε το καθεστώς της τετραμηνιαίας καταμέτρησης ρεύματος, που ίσχυε επί 3 δεκαετίες, από τη λεγόμενη “μηνιαία καταμέτρηση”. Η αιτιολογία του ΥΠΕΝ πίσω από αυτή την απόφαση ήταν η καταπολέμηση της ρευματοκλοπής. Ωστόσο, σχεδόν δύο χρόνια μετά την εφαρμογή της μηνιαίας καταμέτρησης, από τα επίσημα στοιχεία των ΔΕΔΔΗΕ και ΡΑΑΕΥ αποδεικνύεται ότι το κόστος πολλαπλασιάστηκε για τους πολίτες χωρίς ουσιαστικό όφελος.

Τα στοιχεία καταδεικνύουν ότι το μέτρο αυτό i) εκτόξευσε το κόστος καταμέτρησης κατά 700% περίπου, ii)δεν μείωσε ουσιαστικά τις ρευματοκλοπές-αφού ο ίδιος ο ΔΕΔΔΗΕ εισηγήθηκε την αύξηση του αποδεκτού ποσοστού απωλειών από 9,9% σε 11,36%, αναγνωρίζοντας την αποτυχία του μέτρου και iii) εξέλιξε τους σχετικούς διαγωνισμούς σε φωτογραφικές διαδικασίες αποκλείοντας πλήρως τους μικρούς τοπικούς εργολάβους που επί χρόνια εκτελούσαν αυτό το έργο.

Η μετάβαση στη μηνιαία καταχώριση κόστισε στους πολίτες περί τα 248,7 εκ. € για μόλις τέσσερις περιφέρειες της χώρας (Αττική, Μακεδονία -Θράκη, Πελοπόννησος -Ήπειρος, Κεντρική Ελλάδα). Την ίδια στιγμή ο ΔΕΔΔΗΕ έχει δεσμευθεί ότι μέχρι το 2030 όλοι οι παλιοί μετρητές θα έχουν αντικατασταθεί από τους νέους “έξυπνους” μετρητές τηλεμέτρησης, που θα καταργήσουν πλήρως την ανάγκη επιτόπιων ελέγχων.

Επιπρόσθετα, οι όροι των τεσσάρων διαγωνισμών στις προαναφερθείσες περιφέρειες (π.χ. 100 εργαζόμενοι, ετήσιος κύκλος άνω του 50% του προϋπολογισμού του έργου, υψηλό κόστος ασφαλιστικής κάλυψης) αποκλείουν κάθε μικρή και μεσαία επιχείρηση καθιστώντας το πεδίο κλειστό και αδιαφανές.

Αντί λοιπόν, να δαπανώνται εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για μια προσωρινή και αναποτελεσματική λύση, ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ έχει αντιπροτείνει την υιοθέτηση ενός στοχευμένου και χαμηλού κόστους συστήματος ελέγχου, με διμελή συνεργεία ανά περιφέρεια, τα οποία θα πραγματοποιούν αιφνιδιαστικούς τεχνικούς ελέγχους σε διαφορετικές περιοχές από αυτές που υπηρετούν. Μια τέτοια προσέγγιση θα ήταν πιο αποδοτική, με στόχο τον ουσιαστικό έλεγχο των συνδέσεων, πιο ευέλικτη και πολύ πιο οικονομική για το δημόσιο και τους καταναλωτές που τελικώς επιβαρύνονται το κόστος.

Επειδή η μηνιαία καταμέτρηση όπως εφαρμόζεται συνιστά μια κοντόφθαλμη και κοστοβόρα για τους καταναλωτές πολιτική,

Επειδή, για μια ακόμη φορά το ΥΠΕΝ αποφάσισε δίχως μακροπρόθεσμη στρατηγική που την πληρώνουν οι πολίτες,

Επειδή, οι συνεχώς αυξανόμενες ρυθμιζόμενες χρεώσεις, σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος προμήθειας του ρεύματος, εκτοξεύουν τους λογαριασμούς και επιβαρύνουν δυσανάλογα τα νοικοκυριά,

Επειδή, μέχρι σήμερα δεν έχει δοθεί σαφής αξιολόγηση κόστους οφέλους, ούτε στόχος μείωσης των ρευματοκλοπών με μετρήσιμους δείκτες

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός

1. Ποια αναγκαιότητα και όφελος του προγράμματος εξυπηρετούν οι συνενώσεις περιοχών που οδηγούν σε μεγάλες Εργολαβίες καθώς και οι φωτογραφικοί όροι και προϋποθέσεις συμμετοχής που είναι υπέρ των μεγαλοεργολάβων και απαγορευτικοί για μικρούς εργολάβους που μέχρι τώρα έκαναν άριστα τη δουλειά τους στις αντίστοιχες περιοχές;

2. Θεωρεί το ΥΠΕΝ ότι η μείωση των ρευματοκλοπών που ανακοίνωσε ο ΔΕΔΔΗΕ κατά (-0,46%) δικαιολογεί το κόστος που έχει καταβληθεί και θεωρείται ως επιτυχία;

3. Προτίθεται το Υπουργείο να ζητήσει από τη ΔΕΔΔΗΕ επανεξέταση της σκοπιμότητας του μέτρου και επανεκτίμηση των συμβάσεων που έχουν συναφθεί;

4. Αφού τα αποτελέσματα είναι τόσο θεαματικά -κατά τον ΔΕΔΔΗΕ- για ποιους λόγους δεν συμπεριλαμβάνονται συγκεκριμένοι μετρήσιμοι (%) στόχοι κατά της ρευματοκλοπής στο εγκεκριμένο Σχέδιο Ανάπτυξης Δικτύου 2026-2030;

5. Έχει εκπονηθεί μελέτη κόστους – οφέλους για το συγκεκριμένο μέτρο; Πώς τεκμηριώνεται το δημόσιο συμφέρον;

6. Με ποιο τρόπο διαπιστώνεται η ρευματοκλοπή, κατά τη διαδικασία της καταμέτρησης; Ποια βήματα ακολουθούνται στη διαδικασία; Τηρείται πρωτόκολλο καταμέτρησης/ελέγχων;

Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων

Αιτούμαστε για την ενημέρωση της Βουλής και των πολιτών την υποβολή των κάτωθι στοιχείων:

-τη Μελέτη κόστους -οφέλους που προηγήθηκε πριν την έκδοση της Απ. ΡΑΑΕΥ Ε-223/2024 ΦΕΚ (5998/Β/30-10-2024)

-δείγμα έκθεσης ελέγχου/καταμέτρησης που διαπιστώνεται ρευματοκλοπή (με σβησμένα τα στοιχεία του ελεγχόμενου για λόγους προστασίας προσωπικών δεδομένων)

Αιτούμαστε για την ενημέρωση της Βουλής και των πολιτών την υποβολή σχετικής μελέτης κόστους -οφέλους για την αξιολόγηση και τα αναμενόμενα αποτελέσματα του μέτρου.

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Ζαμπάρας Μιλτιάδης (Μίλτος)

Βέττα Καλλιόπη

Γαβρήλος Γιώργος

Δούρου Ρένα

Καραμέρος Γιώργος

Κόκκαλης Βασίλης

Κοντοτόλη Μαρίνα

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Νοτοπούλου Κατερίνα

Παναγιωτοπούλου Ανδρέα

Παπαηλιού Γιώργος

Τσαπανίδου Πόπη

Ψυχογιός Γιώργος