Οι εισαγωγές LNG στην Ασία και την Ευρώπη είναι πιθανό να επιβιώσουν από το χάος της Ερυθράς Θάλασσα

Οι εισαγωγές LNG στην Ασία και την Ευρώπη είναι πιθανό να επιβιώσουν από το χάος της Ερυθράς Θάλασσα
Παρασκευή, 19/01/2024 - 06:30

Η εμπιστοσύνη ότι η Ευρώπη και η Ασία θα περάσουν το χειμώνα χωρίς πολλά προβλήματα αντανακλάται στις ευρωπαϊκές τιμές αναφοράς του φυσικού αερίου και στις ασιατικές τιμές spot του LNG.

Παρά τη συνεχιζόμενη κλιμάκωση των εντάσεων και των συγκρούσεων στη Μέση Ανατολή και την εκτροπή των φορτίων LNG από την Ερυθρά Θάλασσα, οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη και οι τιμές spot LNG στην Ασία έχουν πέσει στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών και μηνών, αντίστοιχα, ακόμη και κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου αιχμής.

Η ασιατική ζήτηση για LNG έχει ανακάμψει αυτή τη χειμερινή περίοδο, μετά την ασθενέστερη από την αναμενόμενη ζήτηση εισαγωγών κατά την περίοδο 2022/2023, ενώ τα αποθέματα φυσικού αερίου στην περιοχή είναι σχετικά υψηλά. Αυτό θα βοηθήσει τους μεγαλύτερους Ασιάτες αγοραστές, την Κίνα, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα, να αντιμετωπίσουν τους παγκόσμιους κινδύνους εφοδιασμού LNG αυτή τη θερμαντική περίοδο, λένε οι αναλυτές.

Η Ευρώπη είναι επίσης σε καλή θέση να τελειώσει τον φετινό χειμώνα χωρίς σημαντικές διαταραχές, χάρη στις σταθερές ροές αγωγών από τον κορυφαίο προμηθευτή της, τη Νορβηγία, και τις επαρκείς εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου, ιδίως από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η εμπιστοσύνη ότι η Ευρώπη και η Ασία θα περάσουν το χειμώνα χωρίς πολλά προβλήματα αντανακλάται στις ευρωπαϊκές τιμές αναφοράς του φυσικού αερίου και στις ασιατικές τιμές spot του LNG.

Και οι δύο υποχώρησαν αυτή την εβδομάδα σε χαμηλά πολλών μηνών, παρά το γεγονός ότι είναι η αιχμή της χειμερινής περιόδου και παρά το παγκόσμιο κυκλοφοριακό χάος, καθώς τα πλοία LNG στρέφονται μακριά από τη διαδρομή Ερυθρά Θάλασσα/Δίαυλος του Σουέζ και εκτρέπονται σε ένα ταξίδι 10 ημερών μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας στην Αφρική.

Το LNG έχει επηρεαστεί περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο εμπόρευμα από τη μαζική έξοδο από την Ερυθρά Θάλασσα, μετά την κλιμάκωση των εντάσεων με τους υποστηριζόμενους από το Ιράν Χούθι να επιτίθενται σε εμπορικά πλοία και τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο να στοχεύουν θέσεις των Χούθι στην Υεμένη και να καταρρίπτουν μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πυραύλους των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα και γύρω από αυτήν.

Σταμάτησαν τα ταξίδια μέσω της διώρυγας του Σουέζ και της Ερυθράς Θάλασσας

Τώρα φαίνεται ότι τα δεξαμενόπλοια LNG έχουν σταματήσει όλα τα ταξίδια μέσω της διώρυγας του Σουέζ και της Ερυθράς Θάλασσας, σύμφωνα με τα δεδομένα παρακολούθησης πλοίων που συγκέντρωσε το Bloomberg.

Στις αρχές αυτής της εβδομάδας, τα δεδομένα παρακολούθησης πλοίων παρατήρησαν ότι το Κατάρ, ένας από τους τρεις μεγαλύτερους εξαγωγείς υγροποιημένου φυσικού αερίου στον κόσμο, είχε διακόψει τις μεταφορές υγροποιημένου φυσικού αερίου μέσω της Ερυθράς Θάλασσας λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια.

Τα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου του Κατάρ μέσω της διαδρομής Ερυθρά Θάλασσα/Δίαυλος του Σουέζ είχαν προορισμό την Ευρώπη.

Το Κατάρ έστειλε λίγο περισσότερα από 20 δισ. κυβικά μέτρα υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ευρώπη πέρυσι, αντιπροσωπεύοντας το 16% των συνολικών ευρωπαϊκών εισαγωγών υγροποιημένου φυσικού αερίου, έγραψαν οι στρατηγικοί αναλυτές της ING σε ανάλυσή τους αυτή την εβδομάδα.

Υπάρχουν επίσης κάποιες οριακές ποσότητες από το Ομάν και τα ΗΑΕ. Η προμήθεια LNG από τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη θα περάσει όλη μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της διώρυγας του Σουέζ, σημείωσαν.

«Εάν η κατάσταση επιδεινωθεί, μπορεί να οδηγήσει σε κάποιες διαταραχές και μεγαλύτερους χρόνους μεταφοράς βραχυπρόθεσμα - αλλά όπου υπάρχει ευελιξία, αναμένεται ότι θα δούμε μετατοπίσεις στις εμπορικές ροές», πρόσθεσαν οι στρατηγικοί αναλυτές της ING.

Οι πιο πιθανές αλλαγές στις εμπορικές ροές θα ήταν το αμερικανικό LNG που προορίζεται για την Ασία να αναδρομολογηθεί προς την Ευρώπη, ενώ περισσότερο LNG από το Κατάρ θα κατευθυνόταν προς την Ασία αντί για την Ευρώπη.

«Με τον τρόπο αυτό, οι ροές αυτές θα αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα και δεν θα χρειαστεί να ακολουθήσουν τη μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από τη Νότια Αφρική», δήλωσε η ING.

Η αγορά προς το παρόν αποστρέφεται έναν σημαντικό κίνδυνο εφοδιασμού, ο οποίος είναι εμφανής τόσο στις τιμές των ναύλων LNG όσο και στις τιμές του LNG.

Η εκτροπή μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας από τον Περσικό Κόλπο προς τη βορειοδυτική Ευρώπη προσθέτει μόνο 0,09 δολάρια ανά εκατομμύριο βρετανικές θερμικές μονάδες (MMBtu) στο κόστος του ναύλου σε σύγκριση με τη διαδρομή μέσω της Διώρυγας του Σουέζ λόγω της εξοικονόμησης πόρων από τη Διώρυγα του Σουέζ, αλλά αυξάνει το χρόνο ταξιδιού φορτωμένου κατά 9,5 ημέρες, εκτιμά η Spark Commodities.

Εν τω μεταξύ, η τιμή του LNG DES του πρώτου μήνα στη βορειοδυτική Ευρώπη, στα 8,883 δολάρια/ MMBtu, βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο από το καλοκαίρι του 2023, ανέφερε η εταιρεία παρακολούθησης των ναύλων LNG.

Η προθεσμιακή τιμή του ολλανδικού TTF Natural Gas Futures του Φεβρουαρίου, το σημείο αναφοράς για τις συναλλαγές φυσικού αερίου στην Ευρώπη, σημείωσε βουτιά 6% στα 30,30 δολάρια (27,795 ευρώ) ανά μεγαβατώρα (MWh) κατά το κλείσιμο των συναλλαγών την Τετάρτη. Πρόκειται για τη χαμηλότερη τιμή των τελευταίων δύο και πλέον ετών, αντανακλώντας τα υψηλότερα από το συνηθισμένο αποθέματα και την ασθενέστερη ζήτηση φυσικού αερίου από τη βιομηχανία.

Οι τιμές αγνόησαν σε μεγάλο βαθμό το βαθύ ψύχος των τελευταίων εβδομάδων στο μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης και τη διακοπή της κυκλοφορίας υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς οι έμποροι πιστεύουν ότι η αγορά είναι καλά εφοδιασμένη για να τελειώσει αυτή η χειμερινή περίοδος -την οποία έχουμε πλέον διανύσει στα μισά- με επαρκή ποσότητα φυσικού αερίου στους χώρους αποθήκευσης. Από τις 16 Ιανουαρίου, οι χώροι αποθήκευσης φυσικού αερίου στην ΕΕ ήταν κατά 77,9% γεμάτοι, σύμφωνα με τα στοιχεία της βιομηχανικής ομάδας Gas Infrastructure Europe. Αυτό είναι πολύ πάνω από τον μέσο όρο 5 ετών που είναι 68% γεμάτοι για αυτή την εποχή του έτους.

«Η ήπια ζήτηση αναμένεται να συνεχιστεί καθ' όλη τη διάρκεια του 2024 και σε συνδυασμό με τη σταθερή προσφορά από τη Νορβηγία και τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου αφήνει τις αγορές να αντιμετωπίζουν λίγες ανοδικές πιέσεις για τις τιμές», έγραψαν οι αναλυτές της BMI Research σε έκθεσή τους που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα The Wall Street Journal.

Οι αναλυτές της μονάδας ανάλυσης EnergyScan της Engie δήλωσαν την Τετάρτη ότι «παρά το ψυχρό κύμα που πλήττει την Ευρώπη, οι τιμές του φυσικού αερίου και της ηλεκτρικής ενέργειας συνεχίζουν να μειώνονται τον Ιανουάριο. Η άνετη ισορροπία προσφοράς και ζήτησης και οι ευνοϊκές καιρικές προβλέψεις συμβάλλουν στην πτώση, αλλά οι γεωπολιτικοί κίνδυνοι παραμένουν στο παρασκήνιο».

Παρά την επαναδρομολόγηση του LNG από το Κατάρ, «η Ευρώπη είναι σε καλή θέση για να αντιμετωπίσει τις διαταραχές, με την αποθήκευση φυσικού αερίου της να παραμένει πολύ υψηλή για την εποχή του έτους, και πολύ καλύτερα τοποθετημένη από ό,τι πριν από δύο χρόνια, όταν η Ρωσία ξεκίνησε τον πόλεμό της με την Ουκρανία», έγραψε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα ο Άλεξ Φρόλει, αναλυτής LNG στην ICIS.

Η Ασία είναι καλά τοποθετημένη για να μην δει ελλείψεις ή εκτοξευόμενες τιμές spot LNG και για το υπόλοιπο του χειμώνα, παρά την ανάκαμψη των εισαγωγών LNG τους τελευταίους μήνες.

Τα άφθονα αποθέματα στην Ασία, καθώς και στην Ευρώπη, συνεχίζουν να ασκούν καθοδικές πιέσεις στις τιμές spot LNG της Ασίας, οι οποίες μειώθηκαν για όγδοη συνεχόμενη εβδομάδα την εβδομάδα έως τις 12 Ιανουαρίου. Η μέση τιμή του LNG για παράδοση Φεβρουαρίου στη βορειοανατολική Ασία υποχώρησε κατά σχεδόν 10% μέσα σε μία εβδομάδα στα 10,10 δολάρια/MMBtu την εβδομάδα έως τις 12 Ιανουαρίου, σύμφωνα με πηγές του κλάδου που επικαλείται το Reuters. Αυτή είναι η χαμηλότερη τιμή spot LNG στην Ασία εδώ και επτά μήνες από τις 9 Ιουνίου 2023.