Αυτό, σύμφωνα με τον Ελληνικό Σύνδεσμο Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ), αποτελεί μία από τις βασικές αιτίες για τη χαμηλή κινητικότητα των καταναλωτών στην αγορά ενέργειας, δηλαδή τον περιορισμένο βαθμό με τον οποίο οι πολίτες αλλάζουν πάροχο για να επωφεληθούν από οικονομικότερες επιλογές. Με επιστολή του προς τα υπουργεία Δικαιοσύνης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ο ΕΣΠΕΝ ζητά την αναθεώρηση του άρθρου 11 του ν. 3471/2006, που αφορά τα μητρώα τηλεφωνικών αποκλεισμών, επισημαίνοντας ότι το ισχύον πλαίσιο στρεβλώνει τον ανταγωνισμό και λειτουργεί σε βάρος των καταναλωτών. Προτείνει τη δημιουργία ενιαίου ψηφιακού μητρώου υπό ανεξάρτητο φορέα, κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα, και δυνατότητα ηλεκτρονικής εγγραφής ή διαγραφής μέσω gov.gr, ώστε οι πολίτες να μπορούν συνειδητά να επιλέγουν αν θα λαμβάνουν ενημερώσεις για πιο φθηνά τιμολόγια και ενεργειακές προσφορές.
Όπως αναφέρει στη σχετική επιστολή του ενδεικτικό της σημασίας που προσδίδει και η Ε.Ε. στην κινητικότητα των καταναλωτών ενέργειας είναι ότι η ενίσχυση της αποτελεί ένα από τους βασικούς άξονες του “Action Plan for Affordable Energy” , του προγραμματικού πλαισίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την περίοδο 2024-2029 στον τομέα της ενέργειας, που έχει ως πρωταρχικό στόχο τη μείωση του ενεργειακού κόστους και του ύψους των λογαριασμών ενέργειας για τους τελικούς καταναλωτές. Στο πλαίσιο αυτό, το επικείμενο “Citizens Energy Package” αναμένεται να παρέχει κατευθύνσεις στα Κράτη-Μέλη, με σκοπό την άρση υφιστάμενων εμποδίων τα οποία περιορίζουν την εξοικονόμηση που οι καταναλωτές θα μπορούσαν να επιτύχουν μέσω της μετακίνησής τους σε άλλο προμηθευτή ή τιμολόγιο.
Σε επιστολή προς τον Υπουργό Δικαιοσύνης Γ. Φλωρίδη και τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δ.Παπαστεργίου, ο ΕΣΠΕΝ ζητεί να αλλάξουν συγκεκριμένες διατάξεις του νόμου καθώς όπως αναφέρει το άρθρο 11 του ν. 3471/2006 :
- οδηγεί σε κατακερματισμένα και μη αξιόπιστα μητρώα, καθώς κάθε τηλεπικοινωνιακός πάροχος τηρεί το δικό του αρχείο,
- δεν εξασφαλίζει ότι οι εγγραφές στο μητρώο αντανακλούν ρητή και συνειδητή βούληση των συνδρομητών,
- δημιουργεί στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό σε πλήθος αγορών, συμπεριλαμβανομένης της αγοράς ενέργειας.
Ο Σύνδεσμος υπογραμμίζει ότι, στην πράξη, πολλοί καταναλωτές έχουν χάσει, χωρίς να το γνωρίζουν, τη δυνατότητα να ενημερώνονται τηλεφωνικά για προϊόντα προμήθειας ενέργειας που θα μπορούσαν να τους προσφέρουν οικονομικά οφέλη. H κατάσταση αυτή συμβάλλει στη χαμηλή κινητικότητα στην αγορά ενέργειας, αντίθετα με τους στόχους της Ε.Ε. για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της εξοικονόμησης ενέργειας.
Στο πλαίσιο αυτό, ο ΕΣΠΕΝ προτείνει, μεταξύ άλλων:
- τη δημιουργία ενιαίου ψηφιακού μητρώου υπό ανεξάρτητο φορέα, στα πρότυπα άλλων κρατών-μελών της Ε.Ε.,
- την παροχή ηλεκτρονικής υπηρεσίας (π.χ. μέσω gov.gr) για εγγραφή/διαγραφή από το μητρώο,
- την επανασύσταση του μητρώου με ρητή επιβεβαίωση των ήδη εγγεγραμμένων συνδρομητών, εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος.
Επίσης ζητά να ξεκινήσει άμεσα η σχετική νομοθετική διαδικασία και η διαβούλευση με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, με στόχο την εξάλειψη των υφιστάμενων στρεβλώσεων, την αποκατάσταση του ελεύθερου ανταγωνισμού και την καλύτερη προστασία, αλλά και ουσιαστική ενδυνάμωση των καταναλωτών.
Στην επιστολή ο Σύνδεσμος αναφέρεται μεταξύ άλλων σε αναποτελεσματικές διαδικασίες και συνεπακόλουθες στρεβλώσεις που προκαλεί η εφαρμογή του άρθρου 11 του ν. 3471/2006 με αποτέλεσμα καταναλωτές που θα επιθυμούσαν να ενημερώνονται απευθείας, μέσω τηλεφωνικής κλήσης, για προϊόντα προμήθειας ενέργειας, προκειμένου ενδεχομένως να επωφεληθούν από βελτιωμένους όρους και χαρακτηριστικά, να έχουν σήμερα απωλέσει αυτή τη δυνατότητα, χωρίς μάλιστα να γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν για να την αποκτήσουν.
Το γεγονός αυτό συντελεί καθοριστικά στον περιορισμό της μετακίνησης των καταναλωτών σε άλλο προμηθε
Παράλληλα, το πλαίσιο που υπάρχει σήμερα μπορεί να δημιουργήσει εμπόδια και στην ψηφιοποίηση του τομέα, καθώς ο “Στρατηγικός Οδικός Χάρτης για την Ψηφιοποίηση και το ΑΙ στον Ενεργειακό Τομέα” της ΕΕ αποσκοπεί στην επιτάχυνση της υιοθέτησης ψηφιακών λύσεων σε κρίσιμους τομείς για την ενεργειακή μετάβαση. Μεταξύ των λύσεων αυτών περιλαμβάνεται η ψηφιοποίηση σειράς διαδικασιών διεπαφής των καταναλωτών με την αγορά, όπως αυτή της εγγραφής/ διαγραφής τηλεφωνικών αριθμών από το εν λόγω Μητρώο, καθώς θίγεται η δυνατότητα τους να ενημερώνονται απευθείας, μέσω τηλεφωνικής κλήσης, για προϊόντα προμήθειας ενέργειας, προκειμένου ενδεχομένως να επωφεληθούν από βελτιωμένους όρους και χαρακτηριστικά.






