Αναθεώρηση εσόδων ΑΔΜΗΕ για το 2025 με φόντο τη διασύνδεση Κρήτης–Αττικής

Αναθεώρηση εσόδων ΑΔΜΗΕ για το 2025 με φόντο τη διασύνδεση Κρήτης–Αττικής
Τετάρτη, 20/08/2025 - 08:05

Στην αναθεώρηση των ρυθμιζόμενων εσόδων του ΑΔΜΗΕ για το 2025 προχώρησε η ΡΑΑΕΥ, ανεβάζοντας το Επιτρεπόμενο Έσοδο στα 478,8 εκατ. ευρώ και εγκρίνοντας Απαιτούμενο Έσοδο 411,1 εκατ. ευρώ.

Η απόφαση, που αναρτήθηκε στη Διαύγεια τις προηγούμενες ημέρες ανοίγει τον δρόμο για αναπροσαρμογή των χρεώσεων χρήσης του Συστήματος Μεταφοράς, οι οποίες θα αποτυπωθούν στους λογαριασμούς ρεύματος των καταναλωτών.

Η αίτηση του ΑΔΜΗΕ για έκτακτη αναθεώρηση στηρίχθηκε κυρίως σε τρεις άξονες και ειδικότερα στην ένταξη της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης–Αττικής που ξεκινά εμπορική λειτουργία μέσα στο 2025, την κάλυψη κόστους έργων επέκτασης για σύνδεση χρηστών και την αύξηση του μισθολογικού κόστους λόγω νέας συλλογικής σύμβασης, προσλήψεων και πρόσθετων παροχών. Η ΡΑΑΕΥ αποδέχτηκε μερικώς τα αιτήματα, ενσωματώνοντας το κόστος της διασύνδεσης και τις πληθωριστικές προσαρμογές, ωστόσο απέρριψε τον χειρισμό που πρότεινε ο Διαχειριστής για τα έργα σύνδεσης, καθώς και σημαντικό μέρος των μισθολογικών δαπανών.

Με βάση τον επανυπολογισμό της ΡΑΑΕΥ, το Επιτρεπόμενο Έσοδο του ΑΔΜΗΕ για το 2025 ορίστηκε τελικά σε 478,8 εκατ. ευρώ, από 484,8 εκατ. ευρώ που είχε εγκριθεί αρχικά. Στο ποσό αυτό περιλαμβάνονται 111 εκατ. ευρώ ελεγχόμενες λειτουργικές δαπάνες, 115,7 εκατ. ευρώ αποσβέσεις και 230,6 εκατ. ευρώ απόδοση κεφαλαίων, καθώς και ειδική απόδοση 10,7 εκατ. ευρώ για έργα επέκτασης και 4,1 εκατ. ευρώ για έργα μείζονος σημασίας. Το Απαιτούμενο Έσοδο, μετά τις εκκαθαρίσεις παρελθόντων ετών, τη μείωση κατά 75,9 εκατ. ευρώ από τα έσοδα διεθνών διασυνδέσεων και την προσθήκη 7,1 εκατ. ευρώ για το έργο EuroAsia Interconnector, διαμορφώθηκε στα 411,1 εκατ. ευρώ.

Η εμπορική λειτουργία της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης–Αττικής, που ξεκινά το 2025, αποτέλεσε κεντρικό παράγοντα για την αναθεώρηση των εσόδων. Το έργο, προϋπολογισμού 1,1 δισ. ευρώ, υλοποιήθηκε από τη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ «Αριάδνη Interconnection» και συγχρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ 2021–2027 με 535,5 εκατ. ευρώ. Ως έργο μείζονος σημασίας ενεργοποιεί προσαύξηση 1% στην απόδοση των κεφαλαίων του ΑΔΜΗΕ, αυξάνοντας το WACC για το 2025 στο 8,45% έναντι 7,45% προηγουμένως. Υπενθυμίζεται ότι η Κρήτη διασυνδέθηκε κατ’ αρχάς το 2021 με την Πελοπόννησο, με τεχνολογία εναλλασσόμενου ρεύματος. Έτσι, η λειτουργία της δεύτερης διασύνδεσης αποτελεί ορόσημο για την Κρήτη, αφού σε συνδυασμό με την διασύνδεση μέσω Πελοποννήσου, αίρεται πλήρως η ηλεκτρική απομόνωση του μεγαλύτερου ελληνικού νησιού, καθιστώντας το ενεργειακό κόμβο με πολύ σημαντικά περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη για τη χώρα και την τοπική κοινωνία.

Σε ό,τι αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου–Ελλάδας, γνωστή ως Great Sea Interconnector (GSI), έχει συμφωνηθεί ότι η περίοδος αποπληρωμής για το ελληνικό σκέλος ξεκινά από το 2025. Έτσι, παρότι το έργο δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί, σύμφωνα με τη μεθοδολογία που έχει εγκρίνει η ΡΑΑΕΥ από τον Σεπτέμβριο του 2024, η ανάκτηση των σχετικών εσόδων για τον ΑΔΜΗΕ αρχίζει φέτος. Το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται σε 1,939 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 647 εκατ. προέρχονται από ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, ενώ τα υπόλοιπα θα κατανεμηθούν σε καταναλωτές Ελλάδας και Κύπρου σε ορίζοντα 35ετίας, με αναλογία 37% – 63% αντίστοιχα. Για το 2025 η ΡΑΑΕΥ ενέκρινε δαπάνες ύψους 7,1 εκατ. ευρώ που θα ανακτηθούν μέσω των τελών χρήσης συστήματος.