Ρεύμα: Οι νέες τιμές για τον Οκτώβριο - Αγωνία για τις κλιμακωτές επιδοτήσεις

Ρεύμα: Οι νέες τιμές για τον Οκτώβριο - Αγωνία για τις κλιμακωτές επιδοτήσεις
Τρίτη, 20/09/2022 - 06:42

Τα νέα τιμολόγια με τις χρεώσεις που θα ισχύσουν για τον Οκτώβριο μήνα ανακοινώνουν σήμερα οι εταιρείες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας.

Ωστόσο αυτόν τον μήνα η αγωνία νοικοκυριών και επιχειρήσεων δεν αφορά μόνο στο πόσο θα χρεώσουν οι εταιρείες το ηλεκτρικό ρεύμα αλλά ποια θα είναι η επιδότηση από το κράτος που εισάγει πλέον ένα νέο σύστημα που θα πριμοδοτεί τις χαμηλές καταναλώσεις.

Τα νέα τιμολόγια που θα ανακοινωθούν παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι θα είναι χαμηλότερα από αυτά του Σεπτεμβρίου με οδηγό τη ΔΕΗ, η οποία θα πρέπει να σημειωθεί είχε τις υψηλότερες χρεώσεις ανά κιλοβατώρα τον Αύγουστο.

Αναλυτικά, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, η μέση τιμή της κιλοβατώρας που αναμένεται να κυμανθεί πέριξ των 0,6 ευρώ ή κατά τι υψηλότερα. Σε κάθε περίπτωση όμως, θα είναι χαμηλότερη σε σχέση με τα δεδομένα του Σεπτεμβρίου, λόγω και της αποκλιμάκωσης που έχει καταγραφεί τις τελευταίες εβδομάδες στην τιμή του φυσικού αερίου.

Σημειώνεται ότι χθες η τιμή του φυσικού αερίου στην Ευρώπη υποχώρησε στο χαμηλότερο επίπεδο δύο μηνών, καθώς ενόψει των μέτρων της Κομισιόν εντείνεται η προσπάθεια να αντιμετωπιστεί η ενεργειακή κρίση με την περίοδο θέρμανσης να απέχει μόλις δύο εβδομάδες και τα αποθέματα στις αποθήκες συνεχίζουν να αυξάνονται.

Η τιμή για τα συμβόλαια παράδοσης αερίου τον Οκτώβριο (TTF) μειώθηκε έως και 6,5%, συνεχίζοντας την πτωτική πορεία της προηγούμενης εβδομάδας και διαμορφώνεται στα στα 175,5 ευρώ η μεγαβατώρα.

Οι χρεώσεις και οι επιδοτήσεις

Την Τετάρτη αναμένεται να ανακοινωθούν το συνολικό ύψος της επιδότησης με το νέο μοντέλο που εισάγει η κυβέρνηση στο πλαίσιο της εξοικονόμησης ενέργειας.

Όπως διαβεβαιώνουν κυβερνητικά στελέχη οι επιδοτήσεις δεν θα σταματήσουν αλλά θα συνδέονται άμεσα με την κατανάλωση.

«Από τον Ιούνιο και μετά επιδοτούμε οριζόντια τους λογαριασμούς ρεύματος. Θα συνεχίσουμε να επιδοτούμε όλους τους λογαριασμούς και όλες τις μηνιαίες καταναλώσεις και όλα τα σπίτια με μία διαφορά: Θα υπάρξουν κλίμακες».

Όπως επισήμανε, «όσο πιο χαμηλή κατανάλωση έχει κάποιος, έχει μεγαλύτερη επιδότηση. Ακόμα και αυτός που έχει υψηλή κατανάλωση, εάν καταφέρει να μειώσει κατά 15% την κατανάλωση ενέργειας, θα επιδοτηθεί επιπλέον. Είναι εφικτό γιατί ο ΔΕΔΗΕ έχει συγκριτικά στοιχεία και έτσι θα μπορούμε να συγκρίνουμε την φετινή με την περσινή περίοδο».

«Άρα θα υπάρχουν κάποιες κλίμακες -θα τις ανακοινώσουμε και αυτές μαζί με το φυσικό αέριο- όπου όποιος καταφέρει να έχει εξοικονόμηση ηλεκτρικής ενέργειας 15% θα παίρνει μία επιπλέον επιδότηση», πρόσθεσε ο κ. Σκρέκας.

Συγκεκριμένα, πλέον θα δίνεται κλιμακωτή επιδότηση στα νοικοκυριά ανάλογα με το ύψος της κατανάλωσης, ενώ ταυτόχρονα θα θεσμοθετηθούν συγκεκριμένα κλιμάκια αλλά και μπόνους για εκείνους που θα μειώσουν την κατανάλωσή τους σε σχέση με πέρυσι.

Εκτιμάται ότι θα υπάρξουν τρεις κλίμακες για τις επιδοτήσεις με τη μεγαλύτερη επιδότηση στις χαμηλότερες καταναλώσεις έως 500 κιλοβατώρες τον μήνα.

«Κλειδί» η τιμή του φυσικού αερίου

Το «κλειδί» σε κάθε περίπτωση για το πόσο θα επιβαρύνονται οι καταναλωτές και πόσο ο προϋπολογισμός βρίσκεται όπως είναι λογικό στην τιμή του φυσικού αερίου και πώς θα εξελιχθεί. Όπως εξηγούν γνώστες του θέματος στο iEnergeia.gr αν η τιμή του φυσικού αερίου είναι στα 100 ευρώ ανά μεγαβατώρα τότε ο προϋπολογισμός δεν επιβαρύνεται και οι επιδοτήσεις θα καλύπτονται εξολοκλήρου από τα έσοδα του νέου μηχανισμού στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Με τιμές αερίου από 100 έως 200 ευρώ ανά μεγαβατώρα η επιβάρυνση στα κρατικά ταμεία θα είναι περίπου 80-100 εκατ. τον μήνα δηλαδή γύρω στο 1-1,5 δις. ευρώ ετησίως ποσό που μπορεί να αντέξει ο κρατικός προϋπολογισμός και να καλυφθεί το κόστος ώστε η τελική τιμή της κιλαβατώρας για το καταναλωτή να διαμορφώνεται στα επίπεδα των 0,15 ευρώ.

Το πρόβλημα προκύπτει όταν οι τιμές του φυσικού αερίου ξεπερνούν τα 200 ευρώ ανά μεγαβατώρα κάτι που είναι πλέον είναι συνήθες. Με τέτοιες χρεώσεις τα έσοδα από το Ταμείο Ενεργειακής Μεταβάσης θα πρέπει να συμπληρωθούν με γενναίες επιδοτήσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό προκαλώντας πονοκέφαλο στην κυβέρνηση τόσο για τη δημοσιονομική πορεία όσο και το πώς θα είναι συνεπείς στις δεσμεύσεις ως προς την στήριξη των καταναλωτών για όσο διαρκεί η ενεργειακή κρίση.