Γιάννης Τριήρης: Ο παραμορφωτικός καθρέφτης και οι αλχημείες για την ακρίβεια

Γιάννης Τριήρης: Ο παραμορφωτικός καθρέφτης και οι αλχημείες για την ακρίβεια
Παρασκευή, 10/10/2025 - 08:30

Στο 1,9% διαμορφώθηκε ο ετήσιος πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, από 2,9% που είχε διαμορφωθεί τον Αύγουστο.

Μια μείωση βέβαια που στους καταναλωτές δεν λέει πολλά αφού εξακολουθούν να πληρώνουν πανάκριβα τα βασικά καταναλωτικά προϊόντα και τις αναγκαίες για την διαβίωση τους υπηρεσίες.

Συγκεκριμένα οι μεγάλες αυξήσεις τιμών σε ετήσια βάση σημειώθηκαν σε σοκολάτες και προϊόντα σοκολάτας κατά 22,2%, στον καφέ κατά 19,8%, στα κρέατα κατά 8,4%, στα νωπά ψάρια κατά 6,2%, στα προϊόντα ζαχαροπλαστικής κατά 6,5%, στα ενοίκια κατοικιών κατά 9,9%, στα εστιατόρια, ζαχαροπλαστεία, καφενεία και κυλικεία κατά 6,7%, στα αεροπορικά εισιτήρια κατά 12,6.%, στα ασφάλιστρα υγείας κατά 7,0%, στην επισκευή και συντήρηση κατοικίας κατά 5,6%,ι στην ένδυση και υπόδηση 5,2%.

Δηλαδή σε προϊόντα και υπηρεσίες που θεωρούνται ανελαστικές δαπάνες και οι καταναλωτές δεν μπορούν να αποφύγουν, τουλάχιστον στο μεγαλύτερο μέρος τους.

Που οφείλεται η συγκράτηση των αυξήσεων το μήνα Σεπτέμβριο 2025;

Κυρίως στην μεγάλη πράγματι μείωση των τιμών του ελαιολάδου κατά 37% στο ελαιόλαδο, μια μείωση όμως που και πάλι δεν έχει επαναφέρει ελαιόλαδο σε λογικές τιμές, καθώς πριν δυο έτη έκανε πραγματικό άλμα με αυξήσεις που ξεπέρασαν το 70%, καθώς και στη μείωση κατά 12,9% στο πετρέλαιο θέρμανσης και κατά 10% στο φυσικό αέριο που βέβαια δεν διακινούνται αυτό το διάστημα λόγω των καιρικών συνθηκών και επί της ουσίας δεν έφεραν καμία απολύτως ελάφρυνση στους καταναλωτές.

Αυτή είναι η πραγματική εικόνα χωρίς παραμορφωτικό καθρέφτη για το τι συμβαίνει στην αγορά με τις τιμές, την οποία δεν μπορεί να αλλάξει καμία στατιστική απεικόνιση.

Και τι κάνει η κυβέρνηση για να προστατεύσει τους καταναλωτές από την ακραία ακρίβεια που τους απειλεί καθημερινά;

Αλχημείες. Αφού διαπίστωσε ότι τα περιβόητα «καλάθια» που διαφήμιζε τα προηγούμενα χρόνια δεν απέδωσαν το παραμικρό, τα έβαλε στην άκρη. Και άρχισε να διαφημίζει δήθεν συμφωνίες μειώσεων τιμών σε συνεργασία με τα σούπερ μάρκετ και τις μεγάλες λιανεμπορικές αλυσίδες. Μέχρι στιγμής ούτε αυτές οι συμφωνίες έχουν επιφέρει αποτέλεσμα, αλλά ακόμη η κυβέρνηση δεν θέλει να το παραδεχτεί. Έτσι έχει εξαγγείλει ακόμη μια τέτοιου είδους συμφωνία με τα σούπερ μάρκετ, αλλά αυτή δεν έχει εφαρμοστεί ακόμη.

Και μόλις, χθες, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, ανακάλυψε ξαφνικά και άλλο «σωτήριο» μέτρο για τους καταναλωτές. Θα επιβάλει λέει σε πολλά προϊόντα να τοποθετηθούν ταμπελάκια που δεν θα γράφουν μόνο την τιμή πώλησης, αλλά και την πρώτη τιμή παραγωγής του προϊόντος.

Σίγουρα μια εξαγγελία καθαρά για επικοινωνιακούς λόγους. Δηλαδή αν οι καταναλωτές δουν σε ένα ταμπελάκι ότι το προϊόν που θέλουν να αγοράσουν είναι κατά πολύ ακριβότερο από την τιμή είτε στο εργοστάσιο είτε στο χωράφι τι θα κερδίσουν; Μήπως θα το πάρουν φθηνότερα;

Φυσικά και όχι. Απλά έτσι η κυβέρνηση αποδεικνύει την πλήρη ανικανότητα της να επιτελέσει τον ελεγκτικό της ρόλο διασφαλίζοντας ότι δεν θα υπάρξει αισχροκέρδεια καθ΄ όλη την «διαδρομή» των προϊόντων από την παραγωγή μέχρι τον τελικό καταναλωτή.