Γιάννης Τριήρης: Η μαγική εικόνα της ευημερίας και η καλοκαιρινή «παγωμάρα» καταναλωτών και αγοράς

Γιάννης Τριήρης: Η μαγική εικόνα της ευημερίας και η καλοκαιρινή «παγωμάρα» καταναλωτών και αγοράς
Τρίτη, 22/07/2025 - 08:07

Μπορεί η κυβέρνηση και τα φιλικά προς αυτή μέσα μαζικής ενημέρωσης να παρουσιάζουν σε καθημερινή βάση την εικόνα μιας χώρας και μιας αγοράς που ευημερεί και σφύζει από κίνηση και ζωή, αλλά η πραγματικότητα είναι τελείως διαφορετική.

Οι Έλληνες καταναλωτές περικόπτουν συνεχώς τις δαπάνες τους, καθώς οι ανεπαρκείς μισθοί και συντάξεις σε συνδυασμό με τις υπέρογκες αυξήσεις των τιμών σε προϊόντα και υπηρεσίες τους αναγκάζουν να ξοδεύουν όλο και λιγότερα χρήματα, με μεγαλύτερα «θύματα» τις επιχειρήσεις εστίασης, ένδυσης και αξεσουάρ, αλλά και αυτές που δραστηριοποιούνται στις κατηγορίες προσωπικής φροντίδας και γυμναστικής.

Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξε άλλη μια έρευνα, αυτή της Plum, της έξυπνης εφαρμογής διαχείρισης χρημάτων, σύμφωνα με την οποία τον Ιούνιο, η μέση δαπάνη ανά χρήστη μειώθηκε αισθητά σε βασικές κατηγορίες εξόδων, ακολουθώντας μια ευρύτερη τάση περιορισμού και αλλαγής προτεραιοτήτων ενόψει καλοκαιριού.

Τις μεγαλύτερες μηνιαίες μειώσεις (σε σύγκριση με τον Μάιο) σημείωσαν οι κατηγορίες (-50%), Εστίασης (-50%) και Ένδυσης και Αξεσουάρ (-45%), καταδεικνύοντας καθαρά την απομάκρυνση των καταναλωτών από προαιρετικές δαπάνες.

Η έρευνα της Plum έρχεται να επιβεβαιώσει και τις δημοσκοπήσεις των τελευταίων χρόνων, που όλες ανεξαιρέτως αναδεικνύουν ως το βασικότερο πρόβλημα των πολιτών την ακρίβεια, την οποία η κυβέρνηση υπόσχεται ότι θα πατάξει χωρίς βέβαια να τα έχει καταφέρει, αφού ο πληθωρισμός στην Ελλάδα εξακολουθεί να είναι από τους υψηλότερους στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Σε κάθε περίπτωση και πέρα από την έρευνα της Plum, η εικόνα που παρουσιάζουν τα ΜΜΕ, με τις τουριστικές περιοχές της χώρας να «βυθίζονται» από την πολυκοσμία και τις επιχειρήσεις να γεμίζουν τα ταμεία τους από τις αγορές των τουριστών αλλοδαπών και ντόπιων είναι πέρα για πέρα ψεύτικη.

Ακόμη και στα θεωρούμενα «τοπ» νησιά της Ελλάδας τα έσοδα των τουριστικών επιχειρήσεων αυτό το πρώτο μισό της θερινής περιόδου είναι μειωμένη κατά 30%-40%, ενώ ιδιαίτερα στην εστίαση τα πράγματα είναι τραγικά, όπως αναφέρουν τοπικοί παράγοντες της αγοράς.

Οι τουρίστες καταναλωτές έχουν «εξαφανιστεί» από εστιατόρια, ταβέρνες και ουζερί, καθώς επιλέγουν, οι μεν ξένοι την διαμονή τους σε all inclusive μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες, οι δε Έλληνες –αλλά και αρκετοί ξένοι- την διατροφή τους μέσα στα καταλύματα που ενοικιάζουν για τις καλοκαιρινές τους διακοπές με αγορές τροφίμων από σούπερ μάρκετ και την παρασκευή γευμάτων από τους ίδιους.

Η πραγματική εικόνα της αγοράς στην τουριστική Ελλάδα, αυτό καλοκαίρι, αποπνέει μια μεγάλη «παγωμάρα» με τα καταστήματα άδεια και τους καταναλωτές να απέχουν από όσες δαπάνες μπορούν να αποφύγουν λόγω ένδειας, προδιαγράφοντας μια δυσοίωνη συνέχεια στο μέλλον.