Σούπερ μάρκετ σε πίεση από το ενεργειακό κόστος - Είμαστε υπό πώληση σχεδόν όλοι…

Σούπερ μάρκετ σε πίεση από το ενεργειακό κόστος - Είμαστε υπό πώληση σχεδόν όλοι…
Κυριακή, 05/06/2022 - 07:05

Η ενεργειακή κρίση πιέζει ιδιαίτερα την κερδοφορία και το μέλλον των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και από το φαύλο κύκλο των αυξήσεων δεν έχουν ξεφύγει ούτε τα μικρά σούπερ μάρκετ.

Γενικότερα, η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα μοιάζει να έχει φτάσει στα όρια της επιβίωσης και των αντοχών της, όπως έχουν επισημάνει οι εκπρόσωποί της από όλους τους κλάδους τονίζοντας, με κάθε ευκαιρία, την ανάγκη λήψης επιπλέον μέτρων και με τις εξαγορές, τις συνενώσεις και τις συνεργασίες να μοιάζουν μονόδρομος.

Ιδιαίτερα για τα σούπερ μάρκετ, ο πρόεδρος του Συλλόγου Μικρών και Μεσαίων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος Γιάννης Πηλίδης σε πρόσφατη εκδήλωση του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών ανέφερε - προκειμένου να καταδείξει το αδιέξοδο στο οποίο βρίσκονται ότι τα μικρά σούπερ μάρκετ - ότι αν και είναι ένας κλάδος με υψηλούς τζίρους ωστόσο έχει μικρές κερδοφορίες με το ενεργειακό κόστος να ροκανίζει σχεδόν το σύνολο των κερδών, χωρίς να υπολογίζονται μεταφορικά και άλλα κόστη.

«Ταυτόχρονα, όπως συνέχισε ο ίδιος, δεν μπορούμε να αυξήσουμε τις τιμές λόγω της σχετικής κυβερνητικής απόφασης αλλά και να το θέλαμε δεν μας το επιτρέπει ο ανταγωνισμός και τελικά είμαστε υπό πώληση σχεδόν όλοι».

Ο ίδιος έχει δηλώνει ότι καλούνται να πληρώσουν λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος που καλύπτουν την… ετήσια κερδοφορία. Πρόκειται, όπως εξηγεί για ανελαστική δαπάνη, ενώ πρόσθεσε ότι «Κρίνεται η βιωσιμότητα των εταιριών». Γενικότερα, για την οριακή κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, μετά από την 10ετή περίοδο των μνημονίων, τα δύο χρόνια της πανδημίας και τώρα της ενεργειακής κρίσης και της ακρίβειας, αναφέρθηκε ο και ο αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Νίκος Κογιουμτσής σε πρόσφατη συνέντευξή του σε τηλεοπτικό σταθμό.

Όπως εξήγησε, η ενεργειακή κρίση και η ακρίβεια έχουν συρρικνώσει το διαθέσιμο προς κατανάλωση εισόδημα με αποτέλεσμα νοικοκυριά και επιχειρήσεις να μην μπορούν να ανταπεξέλθουν.

Όταν, δε, το εισόδημα των καταναλωτών εξαντλείται στους λογαριασμούς ενέργειας και την αγορά τροφίμων, δεν περισσεύουν χρήματα για άλλες αγορές, με αποτέλεσμα να μειώνεται περαιτέρω ο τζίρος των επιχειρήσεων, που είναι την ίδια στιγμές αντιμέτωπες με την εκτίναξη του λειτουργικού τους κόστους, πρόσθεσε ο κ. Κογιουμτσής.

Αυτή η κατάσταση οδηγεί, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του Ε.Ε.Α., την επιχειρηματικότητα σε έναν φαύλο κύκλο και πολύ κοντά σε “λουκέτα” και απώλειες θέσεων εργασίας, αν δεν υπάρχουν ουσιαστικές παρεμβάσεις.

Ο κ. Κογιουμτσής αναφέρθηκε στις εκτιμήσεις ειδικών για διατήρηση των πληθωριστικών πιέσεων και το 2023, ίσως και το 2024, επαναλαμβάνοντας τις προτάσεις του επιμελητηρίου για μείωση του ΦΠΑ σε βασικά αγαθά, μείωση του φόρου στα καύσιμα και αύξηση των δόσεων αποπληρωμής των οφειλών σε 120.

Σε ό,τι αφορά τον τουρισμό, ο αντιπρόεδρος έκανε λόγο για μεγάλο αριθμό αφίξεων, που δεν είναι βέβαιο ότι θα φέρει και τα αντίστοιχα έσοδα καθώς η ακρίβεια αγγίζει όλους, πανευρωπαϊκά και παγκόσμια.