Σε επιστολή του στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης της ΡΑΑΕΥ επί της εισήγησης του ΑΔΜΗΕ για τη συμμετοχή των σταθμών αποθήκευσης στην Αγορά Εξισορρόπησης, ο Σύνδεσμος προειδοποιεί ότι συγκεκριμένες προβλέψεις, αν υιοθετηθούν, «όχι μόνο θα οδηγήσουν σε συνθήκες υπερρύθμισης για τις μονάδες αποθήκευσης, αλλά – το κυριότερο – θα προκαλέσουν άνισο ανταγωνισμό υπέρ των μεγάλων υδροηλεκτρικών στην παροχή υπηρεσιών εξισορρόπησης».
Για τον Σύνδεσμο, το ζήτημα δεν αφορά μόνο τη ρυθμιστική ισορροπία, αλλά την ίδια τη λειτουργία της αγοράς.
Η απρόσκοπτη και επί ίσοις όροις συμμετοχή των μονάδων αποθήκευσης στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, όπως επισημαίνει, είναι κρίσιμη όχι μόνο για τους επενδυτές που υλοποιούν αυτά τα έργα αλλά και για όλους τους συμμετέχοντες στην αγορά.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, «η έλλειψη δίκαιου και ισότιμου ανταγωνισμού μπορεί να προκαλέσει την οικονομική αποτυχία, την απόσυρση ή και τη μη υλοποίηση επαρκούς όγκου επενδύσεων σε μονάδες αποθήκευσης», με δυσμενείς επιπτώσεις για το ελληνικό ηλεκτρικό σύστημα — ιδίως σε μια περίοδο όπου η μεγάλη διείσδυση κυμαινόμενων ΑΠΕ καθιστά την αποθήκευση αναγκαία προϋπόθεση για τη σταθερότητα και το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα.
Σύμφωνα ΕΣΑΗ οι προβληματικές διατάξεις που περιλαμβάνονται στην εισήγηση του ΑΔΜΗΕ συνοψίζονται στα εξής:
Στο συνοδευτικό κείμενο επί των προτεινόμενων αλλαγών του Κώδικα Αγοράς Εξισορρόπησης (ΚΑΕ) αναφέρεται ότι: «προστίθενται δύο νέες υποχρεώσεις για τους Κατανεμόμενους Μεγάλους ΣΑΗΕ, τους Κατανεμόμενους Σταθμούς ΑΠΕ με μεγάλη αποθήκευση και τα Κατανεμόμενα Χαρτοφυλάκια Αποθήκευσης, ήτοι να υποβάλλεται στον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ ανά Οντότητα Υπηρεσιών Εξισορρόπησης:
α) το προβλεπόμενο πρόγραμμα έγχυσης/απορρόφησης για κάθε Ημέρα Κατανομής και ανά Περίοδο Κατανομής, με υποχρέωση επικαιροποίησής του σε περίπτωση αλλαγών,
β) πληροφορίες για την Κατάσταση Φόρτισης σε πραγματικό χρόνο». Παράλληλα, προβλέπεται η εισαγωγή νέας χρέωσης μη συμμόρφωσης, η οποία σχετίζεται με την Κατάσταση Φόρτισης των ΣΑΗΕ.
Ο ΕΣΑΗ θεωρεί ότι οι σχετικές προβλέψεις για τους ΣΑΗΕ είναι ιδιαιτέρως πιο περιοριστικές έναντι των υπόλοιπων οντοτήτων, και αυτό ενδέχεται να λειτουργήσει αποτρεπτικά στην ταχεία ενσωμάτωση τέτοιων έργων στην αγορά, και μάλιστα σε μια περίοδο που η ευελιξία και η ασφάλεια του Συστήματος είναι ζωτικής σημασίας.
Πέραν της υποχρέωσης για υποβολή και συνεχή επικαιροποίηση του προβλεπόμενου προγράμματος έγχυσης/απορρόφησης του ΣΑΗΕ, στην εισήγησή του ο Διαχειριστής δεν επιτρέπει στις εν λόγω οντότητες να διορθώσουν τη θέση τους μέσω της Ενδοημερήσιας Αγοράς, το οποίο κατατείνει στο να απωλέσουν εξ ορισμού τη δυνατότητα της ευελιξίας τους εντός της ημέρας κατανομής.
Η πρόβλεψη αυτή επιβαρύνει αδικαιολόγητα τη λειτουργία των ΣΑΗΕ, περιορίζοντας το κύριο πλεονέκτημά τους – την ταχεία και ευέλικτη απόκριση στις ανάγκες του Συστήματος.
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται και στις χρεώσεις. Σύμφωνα με το προτεινόμενο κείμενο, επιβάλλονται Χρεώσεις Μη Συμμόρφωσης («ΧΜΣ») σε περίπτωση που η κατάσταση φόρτισης του ΣΑΗΕ δεν επαρκεί για την αντίστοιχη ενεργοποίηση ενέργειας χΕΑΣ της κατοχυρωμένης χΕΑΣ ισχύος, καθιστώντας έτσι δεσμευτική την κατοχύρωση ισχύος χΕΑΣ.
Σημειώνεται ότι στην περίπτωση των ΥΗΣ δεν εφαρμόζεται κάποιος αντίστοιχος έλεγχος, παρά το γεγονός ότι όλοι οι μεγάλοι υδροηλεκτρικοί σταθμοί στην Ελλάδα λειτουργούν με ταμιευτήρες άρα έχουν περιορισμένη ποσότητα νερού που μπορούν να χρησιμοποιήσουν και, προφανώς, δεν είναι σε θέση να αποδίδουν συνεχώς το μέγιστο της εγκατεστημένης ισχύος τους.
Η προτεινόμενη πρόβλεψη προσδίδει σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στους ΥΗΣ έναντι τόσο των ΣΑΗΕ όσο και των λοιπών πόρων της αγοράς.
Επίσης, το προτεινόμενο χρονικό διάστημα τριών μηνών, κατά το οποίο οι νέες Χρεώσεις Μη Συμμόρφωσης θα υπολογίζονται προς ενημέρωση και μόνο των Συμμετεχόντων χωρίς να καταλογίζονται, κρίνεται μη επαρκές, καθώς δεν αντανακλά τη νέα πολυπλοκότητα που καλούνται να διαχειριστούν οι συμμετέχοντες. Ως εκ τούτου, προτείνουμε το εν λόγω χρονικό διάστημα να προσαρμοστεί σε τουλάχιστον έξι μήνες.
Η εφαρμογή συντελεστή απομείωσης (derating factor) για τους ΣΑΗΕ της τάξης του 0,8 είναι περιοριστική για την τεχνολογία της αποθήκευσης. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει για τη συμμετοχή των ΥΗΣ, οι οποίοι έχουν το πλεονέκτημα να κατοχυρώνουν εφεδρείες μέχρι το ύψος της εγκατεστημένης ισχύος τους ενώ στην πραγματικότητα δεν μπορούν να παρέχουν συνεχώς αυτές τις εφεδρείες, λόγω του περιορισμένου όγκου νερού των ταμιευτήρων.
Για αυτό και ο ΕΣΑΗ προτείνει να μην εφαρμοστεί συντελεστής απομείωσης στις μονάδες αποθήκευσης, τουλάχιστον μέχρι να διασφαλισθούν ίσοι όροι ανταγωνισμού με τις υπόλοιπες τεχνολογίες.