Φωτοβολταϊκά στις ταράτσες των σούπερ μάρκετ - Τι συμβαίνει σε Ελλάδα και Γαλλία

Φωτοβολταϊκά στις ταράτσες των σούπερ μάρκετ - Τι συμβαίνει σε Ελλάδα και Γαλλία
Τετάρτη, 23/11/2022 - 06:45

Σε φωτοβολταϊκά συστήματα τα οποία τοποθετούνται στις οροφές των καταστημάτων επενδύουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ για να περιορίσουν το ενεργειακό κόστος.

Το φωτοβολταϊκό πάρκο με περισσότερα από 500 πάνελ στο στέγαστρο του νέου υπερμάρκετ Σκλαβενίτης με σύστημα net metering, φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και συστήματα ενεργειακής διαχείρισης είναι η νέα ολοκληρωμένη επένδυση του λιανεμπορικού ομίλου που βρίσκεται στο παλαιό ακίνητο της οικογένειας Μανιατόπουλου στη Νέα Φιλαδέλφεια (κόμβος Renault).

Οι λιανέμποροι, ανεβάζουν ταχύτητες ώστε με καταστήματα υψηλής ενεργειακής απόδοσης να σκαρφαλώσουν πιο ψηλά στη νέα ανταγωνιστική πραγματικότητα που διαμορφώνει στην αγορά η ενεργειακή κρίση και η τεχνολογία.

Η δημιουργία νέων μοντέλων καταστημάτων, που βελτιώνουν την αγοραστική εμπειρία και επαναπροσδιορίζουν την έννοια του σέρβις είναι το νέο ζητούμενο στην παγκόσμια αγορά κι αυτό το ρυθμό ακολουθεί και η Ελλάδα.

Ποιοι έχουν φωτοβολταϊκά

Υπενθυμίζεται ότι οι Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης έχουν υπογράψει δανειακές συμβάσεις με το Ταμείο Ανάκαμψης για δύο επενδυτικά σχέδια. Το ένα αφορά στον ψηφιακό μετασχηματισμό, εξοπλισμό και υπηρεσίες πληροφορικής και η δεύτερη δανειακή σύμβαση αφορά επένδυση σε μέτρα ενεργειακής απόδοσης και εξοικονόμησης ενέργειας όπως αντικατάσταση ψυκτικού εξοπλισμού, συμβατικού φωτισμού και αναβάθμιση κλιματιστικών μονάδων. Είναι συνολικού προϋπολογισμού 34,8 εκατ. ευρώ με την ίδια συμμετοχή στο 20% (6,96 εκατ. ευρώ), με τραπεζικό δανεισμό 10,4 εκατ. ευρώ και με 17,4 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η διάρκεια των δανείων είναι στα 10 έτη.

Επιπλέον έχουν συμβασιοποιηθεί τα επενδυτικά σχέδια της The Mart της εταιρεία χονδρικού εμπορίου του Ομίλου Σκλαβενίτη. Υπογράφηκαν οι δανειακές συμβάσεις για δύο επενδυτικά προγράμματα συνολικού ύψους 17,3 εκατ. ευρώ (9,35 εκατ. ευρώ και 8 εκατ. ευρώ το καθένα), που αφορούν στην ενεργειακή αναβάθμιση της επιχείρησης μέσω της προμήθειας νέου ψυκτικού εξοπλισμού σε εννέα καταστήματα σε Θεσσαλονίκη, Ξάνθη, Βόλο, Τρίπολη, Καλαμάτα, Πάτρα, Ηράκλειο και Λάρισα.

Η ίδια συμμετοχή ανέρχεται στο 20% (συνολικά και για τα δύο επενδυτικά σχέδια 3,47 εκατ. ευρώ), το 30% προέρχεται από τραπεζικό δανεισμό και το 50% από το Ταμείο Ανάκαμψης με τη διάρκεια των δανείων στα δέκα έτη.

Για δυο επενδυτικά σχέδια έχει υπογράψει και ο Όμιλος Μετρό ΑΕΒΕ. Το πρώτο, ύψους 32,1 εκατ. ευρώ με ίδια συμμετοχή στα 6,4 εκατ. ευρώ, 9,6 εκατ. ευρώ δάνειο από την Alpha Bank και 16 εκατ. ευρώ δάνειο από το Ταμείο Ανάκαμψης αφορά στην ανάπτυξη φωτοβολταϊκών συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας σε 20 καταστήματα, ψυκτικών εγκαταστάσεων σε 30 καταστήματα και αναβάθμιση του μηχανογραφικού εξοπλισμού των καταστημάτων πανελλαδικά. Η διάρκεια του δανεισμού ανέρχεται σε 12 έτη.

Η δεύτερη επένδυση είναι συνολικού ύψους 12,6 εκατ. ευρώ με τα ίδια κεφάλαια στα 2,5 εκατ. ευρώ, τον τραπεζικό δανεισμό (Alpha Bank) στα 3,7 εκατ. ευρώ και τα 6,3 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και αφορά στην εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στα κεντρικά γραφεία, στα κέντρα αποθήκευσης και διανομής και σε καταστήματα του δικτύου της εταιρείας στην Αττική. Η διάρκεια του δανείου είναι στα 12 έτη.

Έχει υπογραφεί όμως και μια τρίτη δανειακή σύμβαση συνολικού προϋπολογισμού 4,4 εκατ. ευρώ για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στα κεντρικά γραφεία, στα κέντρα αποθήκευσης και διανομής και σε καταστήματα του δικτύου της εταιρίας στην Αττική. Φωτοβολταϊκά διαθέτει και η ΑΒ Βασιλόπουλος, σε ορισμένα καταστήματά της, όπως και η αλυσίδα Lidl, η Γαλαξίας ενώ υπενθυμίζεται ότι η πρώτη αλυσίδα σούπερ μάρκετ που επένδυσε σε φωτοβολταϊκά ήταν η Χαλκιαδάκης από την Κρήτη εδώ και περισσότερο από μία 10ετία.

Για την τοποθέτηση φωτoβoλταϊκών επιλέγονται κυρίως μεγάλα καταστήματα στα οποία οι ταράτσες τους παρέχουν αυτή τη δυνατότητα ενώ η απόσβεση της επένδυσης εκτιμάται περίπου στην πενταετία.

Όλα τα μεγάλα πάρκινγκ στη Γαλλία θα καλυφθούν με φωτοβολταϊκά

Κάθε ταράτσα και φωτοβολταϊκό... κάθε κτίριο και παραγωγός ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτό είναι το νέο δόγμα της Ε.Ε. και οι χώρες προσαρμόζονται σε αυτό με κρατικές πολιτικές με ιδέες που στην Ελλάδα αφορούν προς το παρόν μόνο την ιδιωτική πρωτοβουλία.

Σε αυτό το πλαίσιο ξεκινάει στη Γαλλία ένα ενεργειακό αλλά και και κοινωνικό πείραμα.

Όλα τα μεγάλα πάρκινγκ στη Γαλλία θα καλυφθούν με φωτοβολταϊκά συστήματα τα επόμενα έξι χρόνια, σύμφωνα με νομοσχέδιο που ενέκρινε η Γερουσία, και εκτιμάται ότι θα παράγεται ενέργεια όσο 10 πυρηνικοί αντιδραστήρες.

Η νομοθεσία ορίζει ότι όλοι οι νέοι και οι υφιστάμενοι χώροι στάθμευσης με 80 ή περισσότερες θέσεις στάθμευσης πρέπει να καλύπτονται με φωτοβολταϊκά που καλύπτουν τουλάχιστον το ήμισυ της επιφάνειάς τους.

Αυτό αναμένεται τελικά να αποδώσει περίπου 11 γιγαβάτ χωρητικότητας ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, με το πρόσθετο όφελος της θωράκισης των αυτοκινήτων και των πεζών από τον ήλιο και τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες.

Η είδηση ​​έρχεται αφότου ο πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν δήλωσε ότι στοχεύει σε μια «μαζική επιτάχυνση» στην ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας της Γαλλίας, με σχέδια για δεκαπλάσια αύξηση της ηλιακής δυναμικότητας έως το 2050.

Οι χώροι στάθμευσης μπορούν να λύσουν το πρόβλημα χρήσης γης της ηλιακής ενέργειας;

Μόλις τεθεί σε ισχύ το νομοσχέδιο τον Ιούλιο του 2023, οι χώροι στάθμευσης μεταξύ 80-400 θέσεων στάθμευσης θα πρέπει να εγκαταστήσουν φωτοβολταϊκά συστήματα εντός πέντε ετών, ενώ εκείνοι με περισσότερες από 400 θέσεις θα έχουν μόνο τρία χρόνια για να ετοιμαστούν.

Σημειώνεται ότι το νομοσχέδιο πρέπει να επανεξεταστεί και να οριστικοποιηθεί από την Εθνοσυνέλευση της Γαλλίας. Αλλά με τη σημερινή του μορφή, θα εξαιρούσε μόνο τους χώρους στάθμευσης που είναι αφιερωμένοι σε βαρέα φορτηγά οχήματα και τοποθετούνται δίπλα σε «αξιόλογους» χώρους κληρονομιάς ή αρχιτεκτονικούς χώρους.

Οι ηλιακοί χώροι στάθμευσης εξυπηρετούν ήδη έναν αριθμό μεγάλων εμπορικών χώρων σε όλη τη Γαλλία, από σούπερ μάρκετ και εμπορικά κέντρα μέχρι το θεματικό πάρκο Disneyland του Παρισιού (επάνω εικόνα), όπου ξεκίνησε να λειτουργεί το πρώτο τμήμα φωτοβολταϊκού θόλου που καλύπτει 11.200 θέσεις στάθμευσης τον Απρίλιο.

Με την τοποθέτηση ηλιακών πάρκων σε ήδη ανεπτυγμένη γη, αυτή η στρατηγική στοχεύει να λύσει μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή η υιοθέτηση ηλιακής ενέργειας μεγάλης κλίμακας – οι τεράστιες ποσότητες γης που απαιτούνται για τη στέγαση των πάνελ, οι οποίες καταπατούν ολοένα και περισσότερο την αρόσιμη γεωργική γη και απειλώντας να το θέσει εκτός παραγωγής.

Καθώς η Γαλλία αγωνίζεται να επιτύχει τους μηδενικούς στόχους της και να μειώσει την εξάρτησή της από το ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο υπό το φως του πολέμου στην Ουκρανία, η χώρα προσπαθεί να παρακάμψει αυτό το ζήτημα χρησιμοποιώντας ήδη ανεπτυγμένα οικόπεδα, όπως σιδηροδρομικούς σταθμούς ή αχρησιμοποίητη γη. δίπλα σε αυτοκινητόδρομους.

Τα ηλιακά πάρκα διπλής χρήσης, τα οποία εκτελούν πολλαπλές λειτουργίες αντί να καταλαμβάνουν απλώς ένα άδειο οικόπεδο, είναι μια άλλη λύση που κερδίζει έλξη.

Αυτά έρχονται σε μια σειρά διαφορετικών μορφών από αγροτοβολταϊκά αγροκτήματα, αποδεικνύοντας ότι οι καλλιέργειες τροφίμων και τα φωτοβολταϊκά μπορούν να ανθίσουν στο ίδιο οικόπεδο, έως πλωτούς ηλιακούς συλλέκτες σε δεξαμενές που μπορούν να αποτρέψουν την εξάτμιση σε όλο και πιο ζεστά κλίματα.