ΣΕΕΠΕ: Η παράταση του πλαφόν «οξυγόνο» για τους παραβάτες – Απειλεί τις νόμιμες επιχειρήσεις καυσίμων

ΣΕΕΠΕ: Η παράταση του πλαφόν «οξυγόνο» για τους παραβάτες – Απειλεί τις νόμιμες επιχειρήσεις καυσίμων
Πέμπτη, 01/05/2025 - 12:12

Σήμερα, σχεδόν 1 στα 3 πρατήρια στην Αττική και 1 στα 5 στη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα και με ανακοινώσεις της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών, είναι παραβατικά, κλέβοντας τον καταναλωτή στην αντλία.

Πυρά κατά της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης για τη δίμηνη παράταση του πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους εξαπολύει ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών. Κάνει λόγο για λόγο για εμπαιγμό από την πλευρά της πολιτείας αλλά και για τεχνητή εξάλειψη του ανταγωνισμού στην αγορά που ενισχύει την παραβατικότητα.

«Η τεχνητή εξάλειψη του ανταγωνισμού, την οποία επιφέρει το πλαφόν, αποτελεί τον μεγαλύτερο σύμμαχο για τα παραβατικά πρατήρια. Σήμερα, σχεδόν 1 στα 3 πρατήρια στην Αττική και 1 στα 5 στη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα και με ανακοινώσεις της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών, είναι παραβατικά, κλέβοντας τον καταναλωτή στην αντλία. Σε αυτά τα ανησυχητικά ποσοστά δεν προσμετρώνται άλλες μορφές παραβατικότητας, όπως η νόθευση των καυσίμων» αναφέρει ο Σύνδεσμος σε ανακοίνωσή του και προσθέτει: Η Πολιτεία, αν πράγματι θέλει να προστατεύσει τον καταναλωτή, οφείλει να εφαρμόσει τους νόμους που η ίδια έχει θεσπίσει για την πάταξη της παραβατικότητας και του λαθρεμπορίου και να ακυρώσει άμεσα το πλαφόν, ένα μέτρο το οποίο δεν προσφέρει καμία απολύτως προστασία στον καταναλωτή, αντίθετα τον υποχρεώνει να βρίσκεται αντιμέτωπος καθημερινά με συνθήκες πρωτόγνωρες που δεν συναντάς σε καμία Ευρωπαϊκή χώρα».

Πρόκειται για μια απόφαση της κυβέρνησης, η οποία στην ουσία δίνει τη «χαριστική βολή» στις νόμιμες επιχειρήσεις του κλάδου, αναγκάζοντάς τες, είτε να βάλουν λουκέτο, είτε να παραχωρήσουν τα πρατήριά τους στα δίκτυα των παραβατικών. Ο ΣΕΕΠΕ έχει -εδώ και καιρό- κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου στην κυβέρνηση, αποδεικνύοντας τεκμηριωμένα και εμπεριστατωμένα πως το πλαφόν λειτουργεί σαν «οξυγόνο» για την παραβατικότητα, δίχως το παραμικρό όφελος για τον καταναλωτή.

Το συγκεκριμένο μέτρο επιβλήθηκε στην ελληνική αγορά καυσίμων, όπως και σε έναν μικρό αριθμό άλλων χωρών της Ε.Ε. πριν από 4 χρόνια, με αφορμή την υγειονομική και στη συνέχεια την ενεργειακή κρίση. Έχοντας διαπιστώσει πως το μέτρο βλάπτει σοβαρά τον ανταγωνισμό και πως δεν προστατεύει τον καταναλωτή, όσα κράτη το είχαν εφαρμόσει, το έχουν πλέον αποσύρει. Η μόνη ευρωπαϊκή χώρα που εξακολουθεί να εφαρμόζει το μέτρο -και μάλιστα με τρόπο δογματικό, μέσω διαδοχικών παρατάσεων- είναι η Ελλάδα.

Όπως αναφέρεται οι στρεβλώσεις που έχει επιφέρει το μέτρο στην αγορά είναι πολλές και σοβαρές, απειλώντας ευθέως τη βιωσιμότητα του κλάδου. Είναι ενδεικτικό πως ακόμη και ο τρόπος υπολογισμού του μικτού περιθωρίου κέρδους, εντός του οποίου «πρέπει» να λειτουργεί ο κλάδος, δεν λαμβάνει υπόψιν καμία απολύτως μεταβολή στο κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων από το 2021 έως σήμερα (αύξηση του κατώτατου μισθού, αύξηση του χρηματοοικονομικού κόστους, αύξηση του μεταφορικού κόστους και εν γένει όλων των παρεχόμενων υπηρεσιών), με αποτέλεσμα, όπως αναγνωρίζει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού μετά από τετραετή έρευνα του κλάδου και το ΙΟΒΕ στην ετήσια έκθεσή του, ο κλάδος να λειτουργεί με μηδενικά ή οριακά αρνητικά αποτελέσματα.

Υπενθυμίζεται ότι και ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Motor Oil, Πέτρος Τζαννετάκης, μιλώντας, πριν λίγες μέρες, μιλώντας στην παρουσίαση των ετήσιων οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρείας, σημείωσε πως είναι πλέον παράλογο το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους στη λιανική καυσίμων, με δεδομένο ότι στο διάστημα που μεσολάβησε έχουν αυξηθεί τα κόστη λειτουργίας, όπως για παράδειγμα με τις τρεις αυξήσεις στον κατώτατο μισθό.