ΔΕΣΦΑ: Στις ράγες ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας- Β. Μακεδονίας

ΔΕΣΦΑ: Στις ράγες ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας- Β. Μακεδονίας
Δευτέρα, 04/09/2023 - 07:25

Με γρήγορους ρυθμούς προχωρά το project για τον αγωγό διασύνδεσης του ΔΕΣΦΑ που θα ενώνει Ελλάδα και Βόρεια Μακεδονία.

Ο Διαχειριστής προχώρησε στην προκήρυξη διαγωνισμού για το ελληνικό σκέλος του έργου, με εκτιμώμενη αξία 32,5 εκατ. ευρώ ενώ ήδη έχει προηγηθεί ο πρώτος διαγωνισμός που αφορά στην προμήθεια των σωλήνων.

Η σύμβαση με τον ανάδοχο, ο οποίος θα αναλάβει την προμήθεια υλικών και την κατασκευή του αγωγού, θα έχει 18μηνη διάρκεια.

Πρόκειται το δεύτερο ουσιαστικό βήμα στην κατεύθυνση υλοποίησης του έργου το οποίο αποσκοπεί στη διασύνδεση των συστημάτων φυσικού αερίου Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας με στόχο τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας της γειτονικής χώρας και ενώ έχει προηγηθεί επιτυχές Market Test, κατά το οποίο δύο εταιρείες υπέβαλαν δεσμευτικές προσφορές για δέσμευση δυναμικότητας, η μία για 5 έτη και η άλλη για 21 έτη.

Ο διαγωνισμός αφορά ειδικότερα στον λεπτομερή σχεδιασμό, προμήθεια υλικών και κατασκευή του αγωγού υψηλής πίεσης Νέα Μεσήμβρια - Εύζωνοι/ Γευγελή. Η εκτιμώμενη συνολική αξία είναι στα 29,1 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ) και το δικαίωμα προαίρεσης (για απρόβλεπτα) ανέρχεται σε ποσοστό 12% επί του συμβατικού τιμήματος ήτοι, κατ' ανώτατο όριο 3.492.000 ευρώ, πλέον ΦΠΑ. Συμπεριλαμβανομένων των απροβλέπτων ο συνολικός προϋπολογισμός, μπορεί να φτάσει κατ’ ανώτατο όριο το ποσό των 32.592.000 ευρώ, πλέον ΦΠΑ ωστόσο, όπως διευκρινίζεται ο προϋπολογισμός του διαγωνισμού δεν συνιστά άνω όριο για τις υποβληθείσες προσφορές. Η προθεσμία παραλαβής των προσφορών είναι στις 3 Οκτωβρίου 2023.

Όσον αφορά τα κριτήρια συμμετοχής, κάθε συμμετέχουσα επιχείρηση ή σε περίπτωση κοινοπραξίας κάθε μέλος, πρέπει να διαθέτει μέσο όρο ετήσιου κύκλου εργασιών των τριών τελευταίων ετών τουλάχιστον 29 εκατ. ευρώ και πιστοληπτική ικανότητα (συμπεριλαμβανομένων των ποσών που αφορούν πιστώσεις και εγγυητικές επιστολές) τουλάχιστον 2,9 εκατ. ευρώ. Σε περίπτωση κοινοπραξίας, το παραπάνω ποσό πιστοληπτικής ικανότητας μπορεί να καλύπτεται αθροιστικά από τα μέλη της.

Επίσης, επί ποινή αποκλεισμού κάθε συμμετέχουσα επιχείρηση στο Διαγωνισμό πρέπει να έχει ολοκληρώσει επιτυχώς (τουλάχιστον μέχρι το στάδιο της μηχανικής ολοκλήρωσης), αυτοτελώς ή ως μέλος αναδόχου Ένωσης/ Κοινοπραξίας/Σύμπραξης με ελάχιστο ποσοστό συμμετοχής στην Ένωση/Κοινοπραξία/Σύμπραξη 50%, κατά την τελευταία οκταετία, τουλάχιστον ένα έργο EPC με συμβατικό τίμημα τουλάχιστον 30 εκατ. ευρώ, που αφορά σε λεπτομερή σχεδιασμό, προμήθεια και κατασκευή:

-Υποδομών φυσικού αερίου υψηλής πίεσης (αγωγός, Μετρητικός/ Ρυθμιστικός Σταθμός, σταθμός συμπίεσης με πίεση άνω των 19 bar) ή

-Υποδομών υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG infrastructure)

Η εγγυητική επιστολή συμμετοχής ορίζεται στο ποσό των 582.000 ευρώ, ενώ για την υπογραφή της σύμβασης θα πρέπει να κατατεθεί εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης ύψους ίσου προς 10% του συμβατικού τιμήματος και σύμφωνα με τα τεύχη του Διαγωνισμού. Επιπλέον κρατήσεις ύψους 10% επί των εκάστοτε τιμολογίων πληρωμής, με δυνατότητα αντικατάστασης των κρατήσεων με Εγγυητικές Επιστολές.

Το project προβλέπει την κατασκευή αγωγού συνολικού μήκους 125 χιλιομέτρων και θα εκτείνεται από τη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης προς το Νεγκότινο μέσω Ευζώνων/Γευγελής συνδέοντας τα εθνικά συστήματα μεταφοράς φυσικού αερίου της Ελλάδας και της Βόρειας Μακεδονίας, διαχειριστές των οποίων είναι ο ΔΕΣΦΑ και η NER, αντίστοιχα. Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει την θέση του αγωγού σε λειτουργία το καλοκαίρι του 2025. Με βάση δηλώσεις της διοίκησης του Διαχειριστή, οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν στις αρχές του 2024.

Η αρχική ικανότητα μεταφοράς του θα είναι 1,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως, με δυνατότητα επέκτασης στα 3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί μελέτες, προκειμένου ο αγωγός να διαθέτει τις κατάλληλες προδιαγραφές και για τη μεταφορά πράσινου υδρογόνου.