Σ. Φάμελλος: Η επιβάρυνση της αέριας ρύπανσης της Θεσσαλονίκης οφείλει να σημάνει συναγερμό

Σ. Φάμελλος: Η επιβάρυνση της αέριας ρύπανσης της Θεσσαλονίκης οφείλει να σημάνει συναγερμό
Τρίτη, 21/02/2023 - 08:26

Ομιλία Σ.Φάμελλου σε εκδήλωση για την αέρια ρύπανση της Θεσσαλονίκης

Μια πραγματικά ενδιαφέρουσα εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη το περασμένο Σάββατο, με θέμα «Στο κόκκινο η αέρια ρύπανση της Θεσσαλονίκης», με κεντρικούς ομιλητές τον Σωκράτη Φάμελλο- Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης και Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και τον Πέτρο Κόκκαλη Ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. Η εκδήλωση διοργανώθηκε από τις Νομαρχιακές Επιτροπές Α & Β Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

“Για το διάστημα που είχαμε την ευθύνη του ΥΠΕΝ με συστηματικό τρόπο και με διαφάνεια προσπαθήσαμε να δώσουμε απαντήσεις στους πολίτες της Δυτικής Θεσσαλονίκης υπεύθυνα. Σταθήκαμε με σοβαρότητα στο θεσμικό μας ρόλο και όχι στη δημιουργία εντυπώσεων. Ως αντιπολίτευση, ασκούμε κοινοβουλευτικό έλεγχο με τον ίδιο ακριβώς τρόπο και σε συνεργασία με τον Πέτρο Κόκκαλη έχουμε τη δυνατότητα να πάμε και στο Ευρωκοινοβούλιο πολλά από τα θέματα της συζήτησής μας σήμερα. Το πρόβλημα όμως είναι ότι η κατάσταση στην αέρια ρύπανση της Θεσσαλονίκης διαρκώς επιβαρύνεται, είμαστε πλέον στο κόκκινο, και δυστυχώς η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν ασχολείται και δεν λαμβάνει κανένα μέτρο” τόνισε ο Σ. Φάμελλος.

Από τα δύο ζητήματα που επηρεάζουν την πόλη της Θεσσαλονίκης, το πρώτο αφορά στην ποιότητα του αέρα της πόλης και στην απουσία μέτρων διαχείρισης και αντιμετώπισης που έγιναν η αιτία παραπομπής της χώρας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Το δεύτερο αφορά το οξύτατο πρόβλημα της δυσοσμίας στα δυτικά της Θεσσαλονίκης.

Για την απουσία αντιμετώπισης και των δύο ζητημάτων, εύκολα διαπιστώνει κανείς πως ευθύνονται κοινοί υποκείμενοι παράγοντες με κυριότερους την ανεπαρκή ικανότητα διοίκησης εκ μέρους της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και την απουσία πρωτοβουλιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ιδιαίτερα από το 2019 και μετά.

Μάλιστα την ημέρα της εκδήλωσης, παρότι ήταν ένα ηλιόλουστο Σάββατο, με βάση τα επίσης στοιχεία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, η κατάσταση όσον αφορά τα αιωρούμενα σωματίδια χαρακτηριζόταν ιδιαίτερα επιβαρυμένη, κάτι που σημαίνει ότι όφειλαν να παρθούν μέτρα αλλαγής των λειτουργιών του γενικού πληθυσμού και ειδικά μέτρα προστασίας των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων. Δεν υπήρξε όμως ουδεμία ενημέρωση των πολιτών, των επιχειρήσεων αλλά και των ΟΤΑ της πόλης!

Ο Σ. Φάμελλος αφού εξήγησε το επίδικο και τους λόγους της παραπομπής της Ελλάδας, άσκησε κριτική για την έλλειψη ενημέρωσης των κατοίκων της Θεσσαλονίκης από την αρμόδια Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας καθώς και για το γεγονός ότι η ΠΚΜ “δεν αντέχει” την ευθύνη για τη λήψη μέτρων για ένα κρίσιμο πρόβλημα, επιδεικνύοντας συστηματική ολιγωρία. «Χθες ανακοινώθηκε η ευρωκαταδίκη της χώρας μας για την ποιότητα ατμόσφαιρας της Αθήνας, λόγω υπερβάσεων του διοξειδίου του αζώτου και όλα δείχνουν ότι το ίδιο θα γίνει και για τη δεύτερη παραπομπή που αφορά στη χαμηλή ποιότητα της ατμόσφαιρας της Θεσσαλονίκης και στην απουσία μέτρων διαχείρισης από τους αρμόδιους. Το 2018, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ως αρμόδια αρχή, ξεκίνησε την εκπόνηση του απαιτούμενου επιχειρησιακού σχεδίου το οποίο παραδόθηκε το 2019. Όμως, η μελέτη δεν ανταποκρινόταν στις προδιαγραφές ενός πραγματικά Επιχειρησιακού Σχεδίου και καμία συζήτηση στην πόλη δεν έχει γίνει ούτε για την ποιότητα της ατμόσφαιρας που συνδέεται με την επιδείνωση της ανθρώπινης υγείας, αλλά ούτε και για τα μέτρα και τις δράσεις που προτάθηκαν, τα οποία εμπλέκουν πολλούς φορείς.” Μετά από δύο χρόνια αδικαιολόγητων καθυστερήσεων και άσκοπης αλληλογραφίας, το 2021 τελικώς το ΥΠΕΝ ανέθεσε νέα εκπόνηση σχεδόν της ίδιας μελέτης, καθώς τότε διαπίστωσε ότι η αρχική μελέτη ήταν γενικόλογη και μη εφαρμόσιμη. Βρισκόμαστε στο 2023 και δεν ξέρουμε αν αυτή η μελέτη έχει ολοκληρωθεί, καμία διαβούλευση δεν έχει γίνει ούτε και για αυτή τη μελέτη, ενώ το πρόβλημα εξακολουθεί να υφίσταται, σύμφωνα με τις ελάχιστες δημοσιευμένες μετρήσεις του δικτύου παρακολούθησης. “Πέρα από το διοικητικό έλλειμμα του ΥΠΕΝ και της ΠΚΜ, δεν λύθηκε το πρόβλημα. Ο λόγος είναι ότι χρειάζονται δύσκολες πολιτικές αποφάσεις, χρειάζεται αλλαγές κυκλοφορίας, αλλαγή μέσων θέρμανσης, αλλαγή ωραρίων αγοράς, δύσκολα πράγματα, αλλά και το να έχουμε επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία από αυτή την κατάσταση είναι πολύ πιο δύσκολο και δεν μπορούμε να το δεχθούμε” ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο Σ. Φάμελλος στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός της απουσίας έγκαιρης ενημέρωσης των Θεσσαλονικιών κατά τις ημέρες υπερβάσεων επικίνδυνων για την υγεία ρύπων «Σύμφωνα με την επίσημη ευρωπαϊκή πλατφόρμα ενημέρωσης σήμερα στην πόλη μας η κατάσταση ήταν ιδιαίτερα επιβαρυμένη εξαιτίας της συγκέντρωσης αιωρούμενων σωματιδίων και όφειλαν οι αρμόδιοι να ανακοινώσουν συστάσεις για προστασία της υγείας του γενικού πληθυσμού και των ευάλωτων συμπολιτών μας. Βρήκαμε ότι στη σελίδα της ΠΚΜ που υποτίθεται ότι ενημερώνει τους πολίτες, δεν υπάρχει σχετική αναφορά, ενώ απουσιάζουν τα στοιχεία τεσσάρων (4) μηνών. Πρακτικά, την πληροφορία για την αέρια ρύπανση δεν την έχουμε και κανείς δεν αναλαμβάνει την ευθύνη»

Επεσήμανε ακόμη την πρόθεση και πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ προς τη ΝΔ να ξεκινήσει η συζήτηση για το συγκεκριμένο θέμα και να συμβάλλει με προτάσεις για την αντιμετώπιση, ωστόσο, δεν υπήρξε κάποια ανταπόκριση και συνέχισε ότι «Δεν μπορούσαμε να περιμένουμε κάτι διαφορετικό αφού η παρούσα κυβέρνηση ψήφισε τον κλιματικό νόμο και δεν πήρε χαμπάρι κανένας και όλοι εμείς τώρα εδώ έχουμε υποχρεώσεις για αλλαγή σε συστήματα θέρμανσης και μεταφορών και δεν τα γνωρίζει κανείς. Αυτή η μεταρρύθμιση δεν γίνεται με φύκια για μεταξωτές κορδέλες. Στις πολιτικές για το περιβάλλον και το κλίμα στην Ελλάδα συντελείται ό,τι και σε όλους τους υπόλοιπους τομείς κυβερνητικής πολιτικής: δηλαδή έχουμε αδύναμη πολιτεία με αποδυνάμωση των θεσμικών λειτουργιών, σταδιακή υποβάθμιση των εργαλείων σχεδιασμού και ελέγχου, με διακρίσεις στην εφαρμογή των κανόνων και εξυπηρετήσεις σε ημέτερους, ενώ παράλληλα έχουν χορτάσει την ελληνική κοινωνία με επικοινωνιακές εξαγγελίες χωρίς κανένα υπόβαθρο, οι οποίες αναιρούνται μόλις τα πράγματα «σκουρύνουν».

Στη συνέχεια της τοποθέτησής του ο Σ. Φάμελλος έκανε εκτενή αναφορά στο πρόβλημα της έντονης δυσοσμίας που υπάρχει στις δυτικές περιοχές της Θεσσαλονίκης, αναφέροντας τις πρωτοβουλίες και τις συντονισμένες δράσεις τις οποίες είχε αναλάβει το ΥΠΕΝ κατά την περίοδο 2016-2019. «Αφού διαπιστώσαμε πρώτα ότι οι σταθμοί παρακολούθησης εκεί δεν ήταν επαρκείς, φροντίσαμε για τη χρηματοδότηση της αναβάθμισης του σταθμού στο Κορδελιό που η ΠΚΜ έκανε σχεδόν τρία (3) χρόνια να εγκαταστήσει. Παράλληλα με την εντατικοποίηση των περιβαλλοντικών ελέγχων σε εγκαταστάσεις της περιοχής προβήκαμε στη υποστήριξη ερευνητικού έργου από το ΑΠΘ για την αναγνώριση των αιτιών του φαινομένου, με χρηματοδότηση των ΕΛΠΕ. Επιπλέον, ζητήθηκε από την τότε διοίκηση των ΕΛΠΕ η υλοποίηση τοπικών επενδύσεων, για τις οποίες δηλώνεται από τα ΕΛΠΕ ότι έχουν ολοκληρωθεί, αλλά το πρόβλημα της δυσοσμίας, όπως μας είπαν και σήμερα οι κάτοικοι, εξακολουθεί να υφίσταται αμείωτο. Δεν είμαστε στη διοίκηση για να διαπιστώσουμε εάν όντως υλοποιήθηκαν όλα».

Ο Σ. Φάμελλος εξέφρασε τον προβληματισμό του για τη νέα αδειοδότηση και τη φορτοεκφόρτωση LNG εντός του Θερμαϊκού από την ELPEDISON του καθώς και στο ότι στο πλαίσιο των ελέγχων διαπιστώθηκαν προβλήματα σε λειτουργικές διαδικασίες (κατά την έναυση/ παύση) των εγκαταστάσεων της ELPEDISON. Αναφέρθηκε επίσης στο γεγονός ότι χρειάστηκε η παρέμβαση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στη Βουλή για να δημοσιευθούν τα αποτελέσματα περιβαλλοντικής παρακολούθησης της ΤΙΤΑΝ, ενώ αναφέρθηκε και στην ανάγκη της πόλης για μέσο σταθερής τροχιάς και στην αυθαίρετη και αντιεπιστημονική απόφαση της σημερινής κυβέρνησης να καταδικάσει την πόλη για άγνωστο διάστημα ακόμη δίχως Μετρό, επιβαρύνοντάς την με ρύπους από τα οχήματα.

αυθαίρετη και αντιεπιστημονική απόφαση της σημερινής κυβέρνησης να καταδικάσει την πόλη για άγνωστο διάστημα ακόμη δίχως Μετρό, επιβαρύνοντάς την με ρύπους από τα οχήματα.

Τέλος, πρόσθεσε πως αποτελεί προτεραιότητα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ως επόμενη κυβέρνηση, ο εκσυγχρονισμός και η βελτίωση της νομοθεσίας για την ποιότητα της ατμόσφαιρας στα πρότυπα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας αναφέροντας πως «Θέλουμε να υιοθετηθούν πιο αυστηρές κατευθυντήριες γραμμές γιατί, η αέρια ρύπανση εξακολουθεί να αποτελεί τον μεγαλύτερο περιβαλλοντικό κίνδυνο για την υγεία του ανθρώπου παγκοσμίως. Αυτό σημαίνει ότι χρειαζόμαστε μια ισχυρή και δίκαιη πολιτεία η οποία δεν θα αφήνει τους αετονύχηδες να βγάζουν υπερκέρδη αλλά θα εξασφαλίζει ότι οι πολίτες θα έχουν πρόσβαση και στην υγεία και στο περιβάλλον».