Χρηματιστήριο Ενέργειας: Αυξήσεις συν μια νέα χρέωση για την περίοδο 2024-2026

Χρηματιστήριο Ενέργειας: Αυξήσεις συν μια νέα χρέωση για την περίοδο 2024-2026
Παρασκευή, 08/12/2023 - 06:11

Αυξημένες θα είναι από τη νέα χρονιά οι χρεώσεις και τα τέλη λειτουργίας των αγορών ηλεκτρισμού στο Χρηματιστήριο Ενέργειας.

Η εισήγηση του Ομίλου Χρηματιστηρίου Ενέργειας σχετικά με την τροποποίηση της μεθοδολογίας υπολογισμού τελών και χρεώσεων για τη λειτουργία της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς, καθώς και των σχετικών τελών και χρεώσεων που καταβάλλουν οι Συμμετέχοντες και τα Εκκαθαριστικά Μέλη αυτών, μετά από διαβούλευση πήρε το «πράσινο φως» από τη ΡΑΑΕΥ, η οποία χθες εξέδωσε και τη σχετική απόφαση.

Όπως αναφέρεται στη σχετική απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής, «αναφορικά με την αύξηση των χρεώσεων για την ετήσια συνδρομή καθώς και τη χρέωση για τη διατήρηση λογαριασμού εκκαθάρισης, η εισήγηση της EnExClear είναι αποδεκτή, δεδομένου ότι κρίνεται εύλογη η αναπροσαρμογή τους σε επίπεδα πιο κοντά στις χρεώσεις άλλων χρηματιστηρίων ενέργειας όπως προέκυψε από τη συγκριτική αξιολόγηση».

Ανησυχία για την αύξηση των τελών και χρεώσεων για τη λειουργία των αγορών ηλεκτρισμού του Χρηματιστηρίου Ενέργειας είχαν εκφράσει στο πλαίσιο της διαβούλευσης οι μεγάλες εταιρίες του κλάδου, αναγνωρίζοντας μεν ότι την ανάγκη να καλυφθούν τα κόστη του ΕΝΕΧ, επισημαίνοντας δε ότι θα πρέπει να υπάρχει ισορροπία. Ενδεικτικά, η ΔΕΗ είχε επισημάνει ότι η τροποποίηση της μεθοδολογίας κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, καθώς λαμβάνει υπόψη τα έξοδα του Χρηματιστηρίου Ενέργειας υπογραμμίζοντας ωστόσο ότι «ως ένας από τους μεγαλύτερους σε όγκο συναλλαγών συμμετέχοντες σε όλες τις αγορές θα επιβαρυνθεί σημαντικά από τη σχετική αύξηση των τελών, εφόσον αυτά εγκριθούν από την Αρχή».

Αλλά και η Μυτιληναίος είχε ζητήσει να υπάρξει αναλογικότητα και ισορροπία. Η εταιρεία αναγνώριζε ως θετικό στοιχείο την εναρμόνιση των δυνατοτήτων λειτουργίας του ΕΧΕ με όσα ισχύουν στα υπόλοιπα χρηματιστήρια ενέργειας, τονίζοντας όμως ότι πρέπει «να διατηρηθεί η αναλογικότητα των επιπρόσθετων τελών και χρεώσεων βάσει των εγχώριων ενεργειακών αγορών, με γνώμονα την επίτευξη της ισορροπίας μεταξύ της αποδοτικής λειτουργίας των αγορών και της λελογισμένης αποτίμησης του κόστους συμμετοχής σε αυτές».
Πάντως ο όμιλος του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, όπως αναφέρεται στην απόφαση της ΡΑΑΕΥ αναφορικά με την αιτούμενη αύξηση της κερδοφορίας έθεσε τα εξής επιχειρήματα, τα οποία και έκανε μερικώς αποδεκτά η ΡΑΑΕΥ:
α. Η αυξημένη πολυπλοκότητα των αγορών έχει αυξήσει σημαντικά το λειτουργικό ρίσκο καθώς και την εν δυνάμει μεγαλύτερη έκθεση των εταιρειών (ΕΧΕ και EnExClear) σε νομικούς κινδύνους σε σχέση με την πρώτη Ρυθμιστική Περίοδο. Το ρίσκο αυξάνεται και λόγω της αυξημένης αξίας των συναλλαγών που πραγματοποιούνται στις αγορές τις οποίες ο Όμιλος καλείται να διαχειριστεί και να εκκαθαρίσει.
β. Η ενεργειακή κρίση πυροδότησε πλήθος αλλαγών στο ενωσιακό και εθνικό ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας των αγορών - ήδη θεσπισμένων αλλά και σε εξέλιξη - αυξάνοντας τον ρυθμιστικό κίνδυνο των εταιρειών.
γ. Η αυξημένη αβεβαιότητα αναφορικά με την εξέλιξη της εγχώριας κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας οδηγεί σε αύξηση του επιχειρηματικού ρίσκου δεδομένου ότι η εγχώρια κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί καθοριστική παράμετρο για τον όγκο συναλλαγών των Αγορών και συνεπώς των εσόδων των εταιρειών του Ομίλου.
δ. Οι χρεώσεις του Ομίλου Χρηματιστηρίου Ενέργειας είναι σημαντικά χαμηλότερες σε σχέση με τις αντίστοιχες των χρηματιστηρίων ενέργειας και οίκων εκκαθάρισης του δείγματος χρεώσεων. Η κερδοφορία που προκύπτει από τις προτεινόμενες χρεώσεις κρίνεται εύλογη συγκρινόμενη με αυτή του δείγματος κερδοφορίας που εξετάστηκε, το οποίο περιλαμβάνει όλα τα χρηματιστήρια για τα οποία υπήρχαν δημοσίως διαθέσιμες οι χρηματοοικονομικές καταστάσεις. Ο λόγος για τον οποίο περιλαμβάνονται στο δείγμα κερδοφορίας όλα τα χρηματιστήρια για τα οποία υπάρχει διαθέσιμη πληροφορία, ανεξάρτητα από το εάν η κερδοφορία τους παρουσιάζεται αρκετά υψηλή ή απαγορευτικά χαμηλή, είναι το γεγονός ότι η ετερογένεια ως προς τα χαρακτηριστικά τους (ιδιοκτησιακό καθεστώς το οποίο μπορεί να είναι δημόσιο ή ιδιώτες μέτοχοι ή ένας συνδυασμός των δύο, κατάσταση αγοράς η οποία μπορεί να είναι μονοπώλιο ή ανταγωνισμός, Αγορές που λειτουργούν), αποτρέπει από το να εστιάσει η ανάλυση σε ένα υποσύνολο του δείγματος κερδοφορίας.

Όπως αναφέρεται στην απόφαση, η ΡΑΑΕΥ αφού εξέτασε την τελική εισήγηση αποδέχεται μερικώς την επιχειρηματολογία και κρίνει εύλογη την αύξηση της κερδοφορίας συγκριτικά με τα επίπεδα που είχαν εκτιμηθεί για την πρώτη Ρυθμιστική Περίοδο, περιορίζοντάς την περίπου στο 23,7% (ΚΠΤΦΑ) - ήτοι στο ενδιάμεσο της προτεινόμενης από την EnExClear και της προηγούμενης απόφασης ΡΑΕ. Συνεπώς, κρίνει εύλογο τον καθορισμό των Τελών Εκκαθάρισης Συναλλαγών - 10 - DAM και IDM στα επίπεδα των 0,019 και 0,029 €/MWh αντίστοιχα. Κατά τα λοιπά, ήτοι αναφορικά με την αύξηση των χρεώσεων για την ετήσια συνδρομή καθώς και τη χρέωση για τη διατήρηση λογαριασμού εκκαθάρισης, η εισήγηση της EnExClear είναι αποδεκτή, δεδομένου ότι κρίνεται εύλογη η αναπροσαρμογή τους σε επίπεδα πιο κοντά στις χρεώσεις άλλων χρηματιστηρίων ενέργειας όπως προέκυψε από τη συγκριτική αξιολόγηση. Η εισαγωγή νέας χρέωσης για τις κινήσεις ασφαλειών σε μετρητά κρίνεται εύλογη λόγω του διαχειριστικού κόστους που προκαλεί η υπηρεσία αυτή.