Σε επιστολή που απέστειλε στη ΡΑΑΕΥ, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για την πρόταση του Διαχειριστή του αγωγού (ICGB) σχετικά με τις δημοπρασίες κατανομής δυναμικότητας για την περίοδο 2025–2026, η Motor Oil υποστηρίζει ότι το υφιστάμενο μοντέλο λειτουργίας επιβαρύνει δυσανάλογα τους Έλληνες χρήστες. Αν και η εταιρεία τάσσεται υπέρ της βασικής επιλογής του ICGB να προσφέρονται προϊόντα εισόδου και εξόδου σε αδεσμοποίητη βάση – επιτρέποντας τη χρήση του IGB ανεξάρτητα από τον TAP – εντούτοις επισημαίνει σειρά παραμέτρων που, κατά την άποψή της, καθιστούν τον γενικότερο σχεδιασμό ετεροβαρή εις βάρος της εγχώριας αγοράς.
Η Motor Oil αναφέρεται ειδικά στο υψηλό κόστος χρήσης του αγωγού, σημειώνοντας ότι «στις πρόσφατες ετήσιες δημοπρασίες για τα έτη 2025–2029 στο σημείο διασύνδεσης Κομοτηνής (ΔΕΣΦΑ–IGB), δεν υπήρξε καμία δέσμευση μεταφορικής ικανότητας». Αντιθέτως, οι χρήστες επέλεξαν τη διέλευση μέσω του FSRU Αλεξανδρούπολης (σημείο Αμφιτρίτη), εισάγοντας ποσότητες στο εικονικό σημείο συναλλαγών (VTP) και στη συνέχεια εξάγοντάς τες μέσω του Σιδηροκάστρου, αποφεύγοντας το πρόσθετο κόστος άνω των 2 ευρώ/MWh που προκύπτει από τη χρήση του IGB. Αυτό, σύμφωνα με την εταιρεία, αποτυπώνεται και στη μέση καθημερινή αξιοποίηση του αγωγού, η οποία από την έναρξη λειτουργίας του τον Οκτώβριο του 2022 παραμένει στο 33% της τεχνικής δυναμικότητας (35.000.000 kWh/ημέρα έναντι 106.000.000 kWh/ημέρα).
Στο πλαίσιο αυτό, η Motor Oil εισηγείται προς τη ΡΑΑΕΥ την εξέταση τριών παρεμβάσεων:
1. Θέσπιση αντίστροφης ροής από τον IGB προς το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Αερίου (ΕΣΜΦΑ), ώστε να καταστεί δυνατή η τροφοδοσία της ελληνικής αγοράς μέσω του IGB, με την απαιτούμενη συνεργασία μεταξύ ICGB και ΔΕΣΦΑ. Σήμερα, η ροή είναι αποκλειστικά Βορράς-Νότος, εξυπηρετώντας τη Βουλγαρία με αζέρικο αέριο (TAP) ή φορτία LNG από την Αλεξανδρούπολη.
2. Αποκλειστική προσφορά αδιάλειπτης δυναμικότητας στο σημείο Αμφιτρίτη μόνο προς την κατεύθυνση Κομοτηνής, όπως προβλεπόταν αρχικά, ώστε να καταστεί πιο ελκυστική η χρήση του IGB.
3. Συνεργασία στο πλαίσιο του “Κάθετου Διαδρόμου” με τους Διαχειριστές των γειτονικών υποδομών (TAP, ICGB) για αναπροσαρμογή των τιμολογίων μεταφοράς, ώστε το συνολικό κόστος διασυνοριακής μεταφοράς να γίνει πιο ανταγωνιστικό για τους Έλληνες χρήστες.
Η Motor Oil υπογραμμίζει στην επιστολή της ότι δύο ενεργειακές υποδομές στρατηγικής σημασίας – ο IGB και το FSRU Αλεξανδρούπολης – με συνολικό κόστος επένδυσης άνω των 750 εκατ. ευρώ, μαζί με πρόσθετα έργα αναβάθμισης του βόρειου ΕΣΜΦΑ που προβλέπονται στο δεκαετές αναπτυξιακό πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ, οφείλουν να προσφέρουν χειροπιαστά οφέλη στους τελικούς χρήστες στην Ελλάδα. «Σε διαφορετική περίπτωση, η υποαξιοποίηση αυτών των έργων καθιστά αμφισβητήσιμη τη σκοπιμότητα του Κάθετου Διαδρόμου», σημειώνει η εταιρεία.
Υπενθυμίζεται ότι ο «Κάθετος Διάδρομος» αποτελεί διακρατική πρωτοβουλία διασύνδεσης των συστημάτων μεταφοράς της ΝΑ Ευρώπης, με στόχο τη διέλευση φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και εν συνεχεία την Ουκρανία, την Ουγγαρία και τη Μολδαβία, στο πλαίσιο της στρατηγικής ενεργειακής διαφοροποίησης της περιοχής.