ΡΑΑΕΥ: «Πράσινο φως» στο 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ – Ποιες αλλαγές επιβάλλει

ΡΑΑΕΥ: «Πράσινο φως» στο 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ – Ποιες αλλαγές επιβάλλει
Τετάρτη, 04/10/2023 - 06:39

Με μια σειρά τροποποιήσεων ενέκρινε η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων και Ενέργειας το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2023-2032.

Η σχετική απόφαση που δίνει το «πράσινο φως» στο δεκαετές πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ και δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και επιβάλλει αλλαγές έτσι ώστε να αποφευχθούν επενδύσεις, που στο μέλλον δεν θα είναι απαραίτητες και παράλληλα να συγκρατηθεί το κόστος χρήσης του δικτύου μεταφοράς για τους καταναλωτές.

Στην κατεύθυνση αυτή απορρίφθηκε επί του παρόντος και θα αξιολογηθεί μετά την ολοκλήρωση του market test, το έργο για διπλασιασμό της δυναμικότητας του κεντρικού αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από τη Λιβαδειά έως την Καρπερή Σερρών. Η ολοκλήρωση του market test θα ολοκληρωθεί στις αρχές του 2024.

Αναλυτικότερα σύμφωνα με την απόφαση της ΡΑΑΕΥ το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ 2023‐2032, εγκρίθηκε με τις ακόλουθες αλλαγές:

-Εγκρίνεται με την επιφύλαξη της παροχής από τον ΔΕΣΦΑ περαιτέρω τεκμηρίωσης σχετικά με την αναγκαιότητά του, έως τις 30 Νοεμβρίου το «Πρόγραμμα ψηφιακού μετασχηματισμού (EDGE) III».

-Εγκρίνεται η οριστική ένταξη στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης του αγωγού Νέας Μεσημβρίας – Ευζώνων/Γευγελή δηλαδή του αγωγού σύνδεσης με τη Δυτική Μακεδονία. Ωστόσο η ΡΑΑΕΥ κρατάει επιφυλάξεις για την αύξηση του προϋπολογισμού του έργου στα 91. εκατ ευρώ και διατηρεί τον προϋπολογισμό του στο εγκεκριμένο ύψοςτων 67 εκατ. ευρώ. Η ΡΑΑΕΥ θα επανεξετάσει την αναθεώρηση του κόστουςμετά την ολοκλήρωση των εν εξελίξει διαγωνισμών και θα εγκρίνει το τελικό κόστος βάσει αυτών.

-Απορρίφθηκε από τη ΡΑΑΕΥ το σχέδιο του ΔΕΣΦΑ για μετατόπιση του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης του «Μετρητικού Σταθμού Άργους/Ναύπλιο». Μάλιστα η Αρχή καλεί τον Διαχειριστή να επεξεργαστεί προσωρινή λύση για την τροφοδότηση των δικτύων διανομής Άργους και Ναυπλίου έως τον Δεκέμβριο2023.

-Εγκρίθηκε η μετατόπιση του συνολικού χρονοδιαγράμματος του Μετρητικού Σταθμού εισόδου πόλεως Δρυμός/Λητή» για τον Μάρτιο του 2024 υπό την προϋπόθεση ότι η πρώτη φάση του έργου θα έχει ενταχθεί στο σύστημα έως το τέλος του τρέχοντος μήνα.

-Ο ΔΕΣΦΑ καλείται να τεκμηριώσει τους λόγους της καθυστέρησης στην κατασκευή του Σταθμού Συμπίεσης για την τροφοδοσία του αγωγού ΤΑΡ στη Ν. Μεσημβρία και έως τότε απορρίπτεται το αίτημα μετατόπισης του χρονοδιαγράμματος του έργου. Β.5.4 δεν γίνεται αποδεκτή έως ότου ο Διαχειριστής τεκμηριώσει τους λόγους της καθυστέρησης.

-Απεντάσσονται ο Μετρητικός στην περιοχή της Πόρειας και ο Σταθμός CNG της Πόρειας.

-Για το έργο τροφοδοσίας των Ιωαννίνων μέσω εικονικού αγωγούΥΦΑ μικρής κλίμακας η ΡΑΑΕΥ επιφυλάσσεται μέχρι την αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, αλλά και την Εθνική Στρατηγική για το Υδρογόνο και ως εκ τούτου θα αποφασιστεί η ένταξη του ή όχι στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2024-2033.

Μεταβατικά,το δίκτυο διανομής της πόλης των Ιωαννίνων θα τροφοδοτείται με ΥΦΑ μέσωβυτιοφόρων από την εγκατάσταση Φόρτωσης Φορτηγών ΥΦΑ της Ρεβυθούσας.

Οι συνολικές επενδύσεις του προγράμματος ανέρχονται σε 1,32 δις ευρώ εκ των οποίων τα 476 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν σε νέα έργα. Πρέπει να σημειωθεί ότι το σημαντικό επενδυτικό πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ, σύμφωνα με μελέτη που υπέβαλε ο ίδιος ο Διαχειριστής στη ΡΑΑΕΥ οδηγεί σε αύξηση της Μέσης Χρέωσης την περίοδο 2024-2027, οπότε και θα ενταχθούν στο Σύστημα τα μεγάλα νέα έργα που θα αυξήσουν τη δυναμικότητα του Συστήματος. Ωστόσο μακροπρόθεσμα σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ, η ένταξη στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του ΔΕΣΦΑ των νέων έργων μειώνει τη Μέση Χρέωση Χρήσης ΕΣΦΑ κατά 2,19% και μάλιστα χωρίς να υπάρχουν επιχορηγήσεις.