ACER: Αυστηρές συστάσεις σε ΡΑΑΕΥ για τα τιμολόγια αναφοράς ΔΕΣΦΑ

ACER: Αυστηρές συστάσεις σε ΡΑΑΕΥ για τα τιμολόγια αναφοράς ΔΕΣΦΑ
Τρίτη, 25/07/2023 - 06:49

Αυστηρή κριτική στη ΡΑΑΕΥ για το γεγονός ότι προχώρησε σε απόφαση για την αλλαγή της μεθοδολογίας του προσδιορισμού των τιμολογίων αναφοράς του ΔΕΣΦΑ ασκεί ο ACER, τονίζοντας ότι η τοποθέτησή του θα έπρεπε να προηγείται της απόφασης.

Ο Ευρωπαίος ρυθμιστής της αγοράς ενέργειας, ΑCER κάνει προσωρινά αποδεκτή την αλλαγή κάνοντας συστάσεις τις οποίες η ελληνική Ρυθμιστική Αρχή θα πρέπει να λάβει υπόψη της πριν τη δημοσίευση της αιτιολογημένης απόφασης.

Όπως είναι γνωστό ο ΔΕΣΦΑ εισηγήθηκε τη μετάβαση από τη μεθοδολογία τιμολόγησης με βάση τη σταθμισμένη χωρητικότητα (CWD) που ίσχυε την περίοδο 2020 - 2023, στη μεθοδολογία postagestamp. Εισηγήθηκε δηλαδή την υιοθέτηση των ίδιων χρεώσεων για όλα τα σημεία εισόδου φυσικού αερίου στο σύστημα και διαφορετικών χρεώσεων για την έξοδο. Η πρόταση του ΔΕΣΦΑ που ετέθη σε δημόσια διαβούλευση και τελικώς έγινε αποδεκτή με απόφαση της ΡΑΑΕΥ είχε τεθεί και υπό την κρίση του Ευρωπαίου Ρυθμιστή ACER.

Η απόφαση του ACER δημοσιεύθηκε στις 21 Ιουλίου και σε αυτή απευθύνονται αυστηρές συστάσεις προς τη ΡΑΑΕΥ η οποία μεταξύ των άλλων εγκαλείται ότι προχώρησε στην υιοθέτηση της μεθοδολογίας που εισηγήθηκε ο ΔΕΣΦΑ χωρίς να αναμένει την τοποθέτηση του ευρωπαϊκού οργανισμού.

Συγκεκριμένα ο ACER αναφέρει ότι η ΡΑΑΕΥ έλαβε απόφαση για τον καθορισμό των τιμολογίων εν όψει της ετήσιας δημοπρασίας δυναμικότητας που έγινε στις 3 Ιουλίου 2023 και σημειώνει ότι πρόκειται για μια ασυνήθιστη διαδικασία διαβούλευσης, αφού η παρούσα Έκθεση, του ACER, θα έπρεπε να προηγείται της απόφασης της ελληνικής Αρχής.

Επίσης ο ACER σημειώνει πως η ΡΑΑΕΥ διαβεβαίωσε μεν ότι η μεθοδολογία που υιοθετήθηκε είναι η postage stamp χωρίς μέχρι στιγμής να έχει δημοσιευθεί η αιτιολογημένη απόφαση της ΡΑΑΕΥ.

Όπως αναφέρει ο ACER, η ΡΡΑΕΥ έχει ενημερώσει ότι η μεθοδολογία δεν υιοθετείται για την τετραετή διάρκεια της ρυθμιστικής περιόδου, όπως είχε αρχικά προβλεφθεί, αλλά για μια προσωρινή περίοδο δύο ετών. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η ΡΑΑΕΥ αναμένει ότι θα εγκριθούν οι πρόσθετες επενδύσεις εν όψει των οποίων ο ΔΕΣΦΑ πρότεινε την αλλαγή μεθοδολογίας και θα σταθεροποιηθούν τα πρότυπα ροής στο δίκτυο.

Λαμβάνοντας υπόψη αυτή τη διαδικασία και λαμβάνοντας υπόψη ότι οι συστάσεις στην παρούσα Έκθεση προορίζονται για απόφαση που έχει ήδη εκδοθεί, ο Οργανισμός συνιστά στη ΡΑΕ να λάβει υπόψη τα ακόλουθα σημεία κατά τη δημοσίευση της αιτιολογημένης απόφασής της η οποία δεν έχει δημοσιευθεί ακόμη:

• Να οριστεί με σαφήνεια η διάρκεια για την οποία ισχύει η εφαρμοστέα μεθοδολογία.

• Να προσδιοριστούν με σαφήνεια οι επενδύσεις που θα γίνουν μέσω των τιμολογίων κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου και τους δυνητικούς δικαιούχους αυτών των έργων. Η επιλογή ης μεθοδολογίας postagestampθα πρέπει να αντικατοπτρίζει την τοπολογία του δικτύου και τις εγκεκριμένες επεκτάσεις για την περίοδο.

• Να αξιολογηθεί η δυνητική μεταβλητότητα που προκύπτει από την πρόβλεψη δυναμικότητας και τον αντίκτυπό της στα τιμολόγια με σκοπό την αξιολόγηση της δυνατότητας χρήσης μεθοδολογίας που παρέχει σήματα τοποθεσίας.

• Να αιτιολογηθεί η επιλογή της μεθοδολογίας postagestamp σε σύγκριση με την μεθοδολογία CWD.

• Να αξιολογηθούν εναλλακτικές μεθοδολογίες χρησιμοποιώντας το κόστος μονάδας ως οδηγό κόστους ή οποιονδήποτε άλλο παράγοντα κόστους ικανό να διαμοιράσει, το κόστος των εγκεκριμένων επενδύσεων στους χρήστες τους.

Ειδική αναφορά κάνει η μελέτη του ACER και στην επιλογή κοινωνικοποίησης του 50% της Ρεβυθούσας και συνιστά στη ΡΑΕ να εφαρμόζει το τέλος κοινωνικοποίησης μόνο στην έξοδο προς IGB.

Σε ότι αφορά τις επενδύσεις του ΔΕΣΦΑ οACER σημειώνει ότι η ΡΑΕΕΥ θα πρέπει να αξιολογήσει τις σχεδιαζόμενες επενδύσεις σε σχέση με τους στόχους της ΕΕ για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα, λαμβάνοντας υπόψη ότι η ζήτηση φυσικού αερίου αναμένεται να μειωθεί με την πάροδο του χρόνου, να υιοθετήσει χρόνους απόσβεσης για την ανάκτηση του κόστους των επενδύσεων σε συνδυασμό με την προσιτότητα των τιμολογίων για τους τελικούς καταναλωτές και να αξιολογηθεί ο αντίκτυπος των εγκεκριμένων και προγραμματισμένων επενδύσεων στα μελλοντικά τιμολόγια μεταφοράς.