Π. Πέρκα: Προτείνουμε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο για τη Δυτική Μακεδονία

Π. Πέρκα: Προτείνουμε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο για τη Δυτική Μακεδονία
Δευτέρα, 03/04/2023 - 08:41

Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ έχει δεσμευτεί σε θεσμοθέτηση ρήτρας μηδενικού ελλείμματος ρυθμών ανάπτυξης και θέσεων εργασίας στις λιγνιτικές περιοχές.

Σε ερώτηση για τη μείωση του πληθυσμού στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και το παραγωγικό μοντέλο, η Βουλευτής Φλώρινας και Αναπληρώτρια Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ απάντησε: «η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας (ΠΔΜ) χαρακτηρίζεται ως μια βιομηχανική περιοχή ολιγοκλαδική που δείχνει την εξάρτηση της τοπικής οικονομίας από τον λιγνίτη, την μονοκαλλιέργεια του λιγνίτη. Σημειωτέου ότι η ΠΔΜ υστερούσε διαχρονικά σε όλους τους αναπτυξιακούς δείκτες. Ακούω τον κ. Αμανατίδη, Βουλευτή Κοζάνης της ΝΔ, και είναι σαν να μην είναι κυβέρνηση η ΝΔ, ότι θα γίνουν παρεμβάσεις, κ.τ.λ.

Έχουμε όμως μια ευτυχή συγκυρία στην παρούσα φάση και αναφέρομαι στους διαθέσιμους πόρους από την ΕΕ, το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης. Η βασική κριτική μας εστιάζεται στο γεγονός πως οι πόροι αυτοί δεν στρέφονται προς την αναπροσαρμογή του παραγωγικού μοντέλου της ΠΔΜ. Οι νέοι, η τοπική κοινωνία είναι απούσα από οποιοδήποτε σχεδιασμό. Χαρακτηριστικό δεδομένο είναι ότι η ανεργία στους νέους στις 96 ανθρακικές/ λιγνιτικές περιφέρειες της Ευρώπης είναι κατά μέσο όρο στο 13%, στην ΠΔΜ έχουμε 42%. Όπως καταλαβαίνετε οι νέοι φεύγουν. Τα τελευταία χρόνια, που η απολιγνιτοποίηση εξαγγέλθηκε βίαια και χωρίς σχέδιο δεν έχει γίνει καμία επένδυση. Δεν υποστηρίχθηκαν καθόλου ούτε οι άμεσα ούτε οι έμμεσα πλητόμμενοι της απολιγνιτοποίησης. Οι ΜμΕ της περιοχής καταρρέουν, δεν έχουν πρόσβαση σε καμία χρηματοδότηση. Αυτό προοιωνίζει ένα χειρότερο μέλλον. Εμείς προτείνουμε άλλη πολιτική, και άλλο παραγωγικό μοντέλο που θα στοχεύει στην πραγματική οικονομία και στη διάχυση του οφέλους στις τοπικές κοινωνίες.

Για την απολιγνιτοποίηση η κ. Πέρκα, είπε: «Η απολιγνιτοποίηση, αποτελεί στην ουσία τη μετάβαση σε ένα άλλο παραγωγικό μοντέλο. Απαιτείται επομένως πολύ καλός και πολυετής σχεδιασμός, πόροι και συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας. Δεν γίνεται δίκαιη μετάβαση, που να αφορά όλους και να μην μένει κανένας πίσω, όταν η κοινωνία δεν συμμετέχει στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση του όποιου σχεδίου. Όταν δεν έχει προχωρήσει ο χωροταξικός σχεδιασμός, τα Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια (ΕΠΣ) και οι αποκαταστάσεις των λιγνιτικών εδαφών. Αυτά είναι απαραίτητα εργαλεία για να επαναποδοθούν τα εδάφη στην τοπική κοινωνία, στον πρωτογενή τομέα. Όταν δεν ενισχύονται οι ΜμΕ και οι Ενεργειακές Κοινότητες (ΕΚΟΙΝ), τις οποίες συνεχώς υπονομεύει η κυβέρνηση. Όταν είχαν υποσχεθεί ότι το ειδικό καθεστώς της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ) του αναπτυξιακού νόμου θα ήταν το πρώτο από τα 13 καθεστώτα του αναπτυξιακού και τελικά έχουν βγει ήδη τέσσερα και θα είναι το πέμπτο, και αυτό αν προλάβουν μέχρι τις εκλογές. Έχουμε δει μόνο το προσχέδιο του. Το κυριότερο όμως είναι ότι ενώ προβλέπονται 380 εκ. ευρώ για δυο χρόνια στο ειδικό καθεστώς ΔΑΜ, τα 250 εκ ευρώ πάνε σε μεγάλες επιχειρήσεις και μόνο τα 130 εκ. ευρώ πάνε στις ΜμΕ. Το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης έχει όρους. Κατ’ εξαίρεση ενισχύονται οι μεγάλες επενδύσεις, που πρέπει να πληρούν και κάποιες προϋποθέσεις.

Παρόλο που υπάρχουν τα σχετικά ταμεία και η δυνατότητα τριπλασιασμού των πόρων βάσει του κανονισμού του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης, οι πόροι που προέβλεψε η κυβέρνηση για την απολιγνιτοποίηση δεν είναι αρκετοί και κυρίως δεν μοιράζονται δίκαια. Σβήνει η περιοχή, ο αγροτικός τομέας και οι ΜμΕ. Εμείς έχουμε δεσμευτεί σε θεσμοθέτηση ρήτρας μηδενικού ελλείμματος ρυθμών ανάπτυξης και θέσεων εργασίας στις λιγνιτικές περιοχές. Η πολιτεία οφείλει να αποδώσει στις λιγνιτικές περιοχές το ΑΕΠ και τις θέσεις εργασίας, που τους στερεί η απολιγνιτοποίηση, γιατί αυτές οι περιοχές δώσανε φως σε όλη τη χώρα και επομένως η χώρα του χρωστάει. Άμεσα μέτρα και πρόνοιες για τους νέους ανέργους, οι οποίοι έχουν ξεπεράσει τους 4500, λόγω της απολιγνιτοποίησης. Πολύ γενναία προγράμματα εξοικονομώ για ιδιωτικά και δημόσια κτίρια ώστε να καταπολεμηθεί η ενεργειακή φτώχεια και να πετύχουμε μεγαλύτερο αποτύπωμα και στην εργασία. Οι ΕΚΟΙΝ - αφού διασφαλίσουμε φυσικό και ηλεκτρικό χώρο στις ζώνες απολιγνιτοποίησης (ΖΑΠ) και στα (ΕΠΣ), όπου πρέπει να προβλεφθούν εκτάσεις για τη διακριτή ανάπτυξη των ΕΚΟΙΝ - και τα μικρά έργα ΑΠΕ να γίνονται χωρίς διαγωνισμούς στις λιγνιτικές περιοχές. Αναβάθμιση των δικτύων. Ανάπτυξη των ΑΠΕ και της αποθήκευσης ενέργειας και άμεση ολοκλήρωση του ειδικού χωροταξικού για τις ΑΠΕ. Το ενεργειακό μοντέλο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, σέβεται τις βασικές αρχές της ενεργειακής δημοκρατίας που είναι απαραίτητη προϋπόθεση της αποδοχής της ενεργειακής μετάβασης.

Για τα έργα/υποδομής και τα Τρένα, ανέφερε: «θα ξεκινήσω με τη γέφυρα των Σερβίων. Ήδη από τον Φεβρουάριο του 2020, η Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ της Κοζάνης, η κ. Καλλιόπη Βέττα είχε καταθέσει ερώτηση γι’ αυτή τη γέφυρα. Η απάντηση που έλαβε από τον κ. Καραμανλή ήταν ότι ένα κλιμάκιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα επισκεφτεί τη γέφυρα και θα υποβάλει σχετική έκθεση. Όλο αυτό το διάστημα δεν έγινε καμία παρέμβαση. Η Περιφέρεια δεν φρόντισε εναλλακτικές διαδρομές. Δεν είναι απλό να λέμε ότι οι κάτοικοι ταλαιπωρούνται. Υπάρχουν επίσης συνεταιρισμοί, εμπορεύματα, αυξάνεται το κόστος λόγω των παραπάνω χιλιομέτρων. Δεν υπήρξε καμία πρόνοια. Μιλάω και ως μηχανικός, τα έργα θέλουν συντήρηση και έλεγχο και μάλιστα ο κ. Καραμανλής ως Υπουργός, είχε πει σε κάποιο συνέδριο ότι θα κάνει μια αρχή για τις έξυπνες γέφυρες, ότι θα έχουν αισθητήρες, θα παρακολουθούνε τις κινήσεις κλπ. Τελικά τίποτα δεν έγινε και σήμερα ταλαιπωρείται πάρα πολύς κόσμος.

Σε ότι αφορά στα τρένα, είναι πολύ σοβαρό πρόβλημα. Η Δυτική Μακεδονία με τραγικές πολιτικές επιλογές και της κυβέρνησης και της περιφέρειας βγαίνει από τον χάρτη των σιδηροδρομικών συνδέσεων. Ως Γενική Γραμματέας Μεταφορών είχα εμπλακεί και εγώ ώστε να γίνουν δυο σιδηροδρομικοί άξονες για να εντάξουν τη Δυτική Μακεδονία σε δυο άξονες των διευρωπαϊκών δικτύων. Ο ένας είναι η σύνδεση της Βόρειας Μακεδονίας με την ενεργή γραμμή Θεσσαλονίκη -Φλώρινα. Η γειτονική χώρα ολοκλήρωσε το έργο και έπρεπε να γίνει ο σταθμός στο Νέο Καύκασο. Έχω κάνει πολλές κοινοβουλευτικές ερωτήσεις, τελικά ο σταθμός αυτός δεν λειτούργησε ποτέ. Η άλλη σύνδεση είναι Θεσσαλονίκη – Φλώρινα – Κρυσταλοπηγή – Πόγραδετς με διακλάδωση στην Καστοριά. Η μελέτη βιωσιμότητας του έργου εγκρίθηκε από το interreg, εξασφαλίστηκαν 800.00 ευρώ για μελέτες και θα έπρεπε εδώ και 4 χρόνια η ΕΡΓΟΣΕ να έχει προκηρύξει τους διαγωνισμούς για τις μελέτες ώστε να υποβληθεί στη συνέχει αίτημα στο Connecting Europe Facility (CEF) για έγκριση και να αρχίσει η κατασκευή του. Πάνω σε αυτό τον κορμό, θα μπορούσαν να συνδεθούν και η Κοζάνη, τα Γρεβενά, όλη η Δυτική Μακεδονία. Διότι το τρένο πέρα από τις επιβατικές μεταφορές είναι πάρα πολύ σοβαρό και για τις εμπορευματικές μεταφορές, που η μεταφορά εμπορευμάτων δικαιολογεί και κέντρα logistics. Για 4 χρόνια δεν προχώρησε τίποτα. Γίνονται άλλοι σχεδιασμοί και επομένως πετιούνται λεφτά για μελέτες που δε θα υλοποιηθούν ποτέ».

Τέλος, η κ. Πέρκα, ολοκλήρωσε την τοποθέτησή της λέγοντας: «συνοψίζοντας, πρέπει να ολοκληρωθούν τα βασικά έργα υποδομής που θα έπρεπε να έχουν γίνει. Ο κάθετος άξονας, τα αρδευτικά έργα, η διάβαση των Πρεσπών. Θα προχωρήσουμε τις σιδηροδρομικές συνδέσεις που ανέφερα αναλυτικά. Σε ότι αφορά τη Δίκαιη Μετάβαση πρέπει επιτέλους να προχωρήσει, με την προϋπόθεση πάντα της ευρείας συμμετοχής, η ολοκλήρωση του χωροταξικού σχεδιασμού, οι αποκαταστάσεις των εδαφών και επιστροφή - επαναπόδοση εδαφών στις τοπικές κοινωνίες και στον πρωτογενή τομέα, έμφαση στον αγροδιατροφικό τομέα, δημιουργία Ζώνης Καινοτομίας στη Φλώρινα, ο οινοτουρισμός, θεσμική και χρηματοδοτική ενίσχυση των ΕΚΟΙΝ και των μικρών έργων ΑΠΕ, ενίσχυση του Πανεπιστήμιου, των ΜμΕ, των άμεσα και έμμεσα πλητόμμενων της απολιγνιτοποίησης, προώθηση του χειμερινού τουρισμού και αναβάθμιση του χιονοδρομικού. Και βεβαίως επαναφορά της τηλεθέρμανσης που μας ακύρωσε η κυβέρνηση, για να βάλουμε φυσικό αέριο».

Η πρόταση της κ. Πέρκα για την Φλώρινα είναι η αναβάθμιση της Φλώρινας μέσω της επίλυσης των οικονομικών, κοινωνικών, ενεργειακών, περιβαλλοντικών, αναπτυξιακών και μεταφορικών προβλημάτων, απόρροια της βίαιης απολιγνιτοποίησης της κυβέρνησης της ΝΔ καθώς, και της μακροχρόνιας μονοκαλλιέργειας του λιγνίτη και της διαχρονικής εγκατάλειψης από τις κυβερνήσεις ΝΔ – ΠΑΣΟΚ. Να κάνουμε την Π.Ε. Φλώρινας σύγχρονη, ευρωπαϊκή, χειμερινή περιοχή που διεκδικεί και κερδίζει.