ΕΕΔΣΑ: Πρόταση για την ενίσχυση της στελέχωσης και διαχειριστικής επάρκειας των ΦοΔΣΑ

ΕΕΔΣΑ: Πρόταση για την ενίσχυση της στελέχωσης και διαχειριστικής επάρκειας των ΦοΔΣΑ
Τρίτη, 30/09/2025 - 12:47

Η ΕΕΔΣΑ υπέβαλλε υπόψη του Υπουργού Εσωτερικών, Πρόταση για την ενίσχυση της στελέχωσης και διαχειριστικής επάρκειας των ΦοΔΣΑ

Στην επιστολή αναφέρεται:

«Αξιότιμε κ. Υπουργέ, Αξιότιμοι Κύριοι,

Η ΕΕΔΣΑ αποτελεί τον επιστημονικό φορέα – σύμβουλο της πολιτείας σε θέματα διαχείρισης στερεών αποβλήτων. Στο πλαίσιο του καταστατικού της σκοπού, η ΕΕΔΣΑ υπέβαλε ήδη από την 25η Ιουνίου 2025 πρόταση προς εσάς και την ΚΕΔΕ για την ανάδειξη της αναγκαιότητας της ενίσχυσης της στελέχωσης των ΦοΔΣΑ μέσω της υιοθέτησης σχετικής νομοθετικής ρύθμισης.

Με την παρούσα, επανερχόμαστε επί του ανωτέρω ζητήματος, προκειμένου να αναλύσουμε περαιτέρω και να εξειδικεύσουμε την πρότασή μας, καθόσον το ζήτημα παραμένει εκκρεμές και η ανάγκη άμεσης αντιμετώπισής του καθίσταται πλέον επιτακτική.

Επισημαίνουμε ότι οι Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ) χρειάζονται άμεσα σημαντική ενίσχυση της στελέχωσής τους καθώς την περίοδο 2025-2029 θα υλοποιήσουν επενδυτικά προγράμματα (είτε ως δικαιούχοι/ΚτΕ είτε ως φορείς υλοποίησης) άνω του 1,4 δις ευρώ. Τα προγράμματα αυτά αφορούν σε δράσεις πρόληψης, επαναχρησιμοποίησης και ανακύκλωσης, οι οποίες συνδέονται άμεσα με την επίτευξη των εθνικών στόχων που απορρέουν από τις υποχρεώσεις της χώρας βάσει του ενωσιακού δικαίου των αποβλήτων.

Η ενίσχυση των ΦοΔΣΑ σε ανθρώπινο δυναμικό θα διασφαλίσει τη διαχειριστική τους επάρκεια και τη διοικητική τους ικανότητα ως δικαιούχων των οικείων προγραμμάτων του ΕΣΠΑ και των λοιπών συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων αλλά και τη δυνατότητα να επιτελούν αποτελεσματικά τον θεσμικό τους ρόλο τους με την απαραίτητη πιστοποίηση και πλήρωση των προϋποθέσεων χρηματοδότησης. Σημειώνεται ότι η διασφάλιση της διαχειριστικής επάρκειας και διοικητικής ικανότητας των ανωτέρω φορέων μέσω της ενίσχυσης τους με προσωπικό:

1. είναι επιβεβλημένη από το ενωσιακό και το εθνικό νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο, προκειμένου να δύναται οι ΦοΔΣΑ να λειτουργήσουν ως δικαιούχοι και φορείς υλοποίησης των έργων του ΕΣΠΑ και των λοιπών συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, όπως προκύπτει και από τα άρθρα 12Α και 12Β του ν.4001/2011 (Α΄179) και την υπ’ αριθ. ΔΣΔΥΥ/53924/460/16.5.2023 κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών (Β' 3309).

2. καθίσταται αναγκαία από το ρυθμιστικό πλαίσιο του ν. 5037/2023 που αφορά στην υποχρέωση πιστοποίησης τους από την ΡΑΑΕΥ,

3. συνεργεί με το Πρόγραμμα «Τεχνική Βοήθεια και Υποστήριξη Δικαιούχων» του ΕΣΠΑ 2021–2027», προϋπολογισμού 75 εκατ. €, συμβάλλοντας καθοριστικά στην αξιοποίηση των οικείων πόρων σε σημαντικές δράσεις για την προστασία του περιβάλλοντος.

Δεδομένου ότι οι φορείς αυτοί παρέχουν υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα, συνεπώς η ενίσχυση της στελέχωσής τους δεν θα έχει ως αποτέλεσμα την επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού προτείνεται:

(α) Το αντίστοιχο προσωπικό των ΦοΔΣΑ να μην υπάγεται στις διατάξεις του άρθρου 51 του ν. 4622/2019 (Α΄133) και να είναι αμετάθετο, ώστε να διασφαλίζεται η συνέχεια και η σταθερότητα στη διαχείριση των προγραμμάτων τους.

(β) Προτείνεται η θέσπιση ειδικής διαδικασίας στελέχωσης των ΦοΔΣΑ, με τις ειδικότερες και λεπτομερειακές ρυθμίσεις να καθορίζονται σε απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, με στόχους τη διασφάλιση της διαφάνειας στις διαδικασίες πρόσληψης, αλλά και την έγκαιρη στελέχωσή τους, λαμβάνοντας υπόψη τον αναγκαίο συγχρονισμό με τα χρονοδιαγράμματα των ενωσιακών προγραμμάτων και του επενδυτικού προγράμματος κάθε ΦοΔΣΑ.

Η απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών θα περιλαμβάνει, ενδεικτικά:

  • Το ελάχιστο περιεχόμενο των προκηρύξεων των ΦοΔΣΑ.
  • Τους βασικούς όρους διεξαγωγής της διαδικασίας υποβολής αιτήσεων, αξιολόγησης και πρόσληψης.
  • Τη σύνθεση και διαδικασία συγκρότησης των οργάνων συνέντευξης και αξιολόγησης.
  • Τον μέγιστο αριθμό προσωπικού και τη διάρκεια της απασχόλησης, 3 έως 5 έτη, ανάλογα με το επενδυτικό πρόγραμμα κάθε ΦοΔΣΑ.

Η προτεινόμενη ρύθμιση θα διασφαλίσει τόσο τη λειτουργική επάρκεια των ΦοΔΣΑ όσο και την αποτελεσματική υλοποίηση των επενδυτικών και συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων τους.

(γ) Ως προς τη διαδικασία πρόσληψης του προσωπικού:

γα) Θα πρέπει να τελεί υπό την εποπτεία του Ανωτάτου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.) σύμφωνα με διατάξεις που ήδη διέπουν τους φορείς του δημόσιου τομέα, όπως της παρ. 2 του ενδέκατου άρθρου του Κεφαλαίου Α΄ του ν.5106/2024 (Α΄63) και τις διατάξεις του άρθρου 57 του ν.5043/2023 (Α΄91).

γβ) Μετά την έκδοση της ανωτέρω απόφασης του Υπουργού Εσωτερικών, κάθε φορέας δημοσιεύει προκήρυξη για την πλήρωση των θέσεων που καλύπτουν τις ανάγκες του της επόμενης 3ετούς ως 5ετούς περιόδου.

γγ) Η προκήρυξη πρέπει να περιλαμβάνει τις κενές θέσεις του οργανογράμματος του φορέα, το οποίο υποβάλλεται στη ΡΑΑΕΥ, σύμφωνα με την περ. α, παρ. 1.1, του άρθρου 4 της ΚΥΑ ΔΣΔΥΥ/53924/460/16.5.2023 (Β’ 3309). Προϋπόθεση για τη δημοσίευση των προκηρύξεων αποτελεί η κάλυψη της μισθοδοτικής δαπάνης από τους πόρους των παρεχόμενων ανταποδοτικών υπηρεσιών κάθε φορέα. Η κάλυψη αυτή αποφασίζεται από το αρμόδιο όργανο διοίκησης του φορέα, κατόπιν βεβαίωσης της Οικονομικής Υπηρεσίας του.

γδ) Προς αποτροπή του κινδύνου καθυστέρησης της στελέχωσης των φορέων λόγω αποποίησης ή μετακίνησης διορισθέντων προς υπηρεσίες του τόπου κατοικίας τους, προτείνεται η μοριοδότηση της εντοπιότητας με υποχρέωση παραμονής στη θέση τοποθέτησης και η μεταβατική πλήρωση των μη καλυμμένων θέσεων εργασίας με προσωπικό ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (ΙΔΟΧ) μέχρι την οριστική πλήρωσή τους. Στο προσωπικό χωρίς εντοπιότητα, μπορεί ο φορέας που προσλαμβάνει να παρέχει κατάλυμα διαμονής με ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 32 του ν.4483/2017 (Α΄107).

γε) Στην περίπτωση που ο επιλεγείς σε θέση εργασίας δεν την αποδεχθεί, να επιλέγεται ο επόμενος στον πίνακα κατάταξης των υποψηφίων και στην περίπτωση που δεν την αποδεχθεί ούτε αυτός και η θέση παραμένει κενή, ο φορέας να την καλύπτει με προσωπικό ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (ΙΔΟΧ) με τη διαδικασία των άρθρων 40 και 41 του ν.4765/2021 (Α΄6), μέχρι την πλήρωσή της.

Συνοψίζοντας, η ενίσχυση της στελέχωσης των ΦοΔΣΑ, η διασφάλιση της διαχειριστικής τους επάρκειας, καθώς και η θέσπιση διαφανών διαδικασιών πρόσληψης αποτελούν κρίσιμους παράγοντες για την αποτελεσματική υλοποίηση των επενδυτικών και συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων, την επίτευξη των εθνικών στόχων ανακύκλωσης και διαχείρισης αποβλήτων και τη βέλτιστη αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων.

Η ΕΕΔΣΑ παραμένει στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε περαιτέρω διευκρίνιση ή συνεργασία, προκειμένου να εξασφαλιστεί η βέλτιστη εφαρμογή των προτεινόμενων μέτρων και η βιώσιμη ενίσχυση των ΦοΔΣΑ».

Για να διαβάσετε το πλήρες κείμενο, πατήστε εδώ.