Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε χθες η διοίκηση της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, η ενέργεια αντιστοιχεί στο 6,8% των συνολικών λειτουργικών δαπανών του κλάδου, καταλαμβάνοντας την τρίτη θέση μετά το μισθολογικό κόστος (62,6%) και τα λοιπά κόστη (18,5%).
Ωστόσο, όπως ανέφερε ο πρόεδρος της ΕΣΕ και επικεφαλής του ομίλου Μετρό, Αριστοτέλης Παντελιάδης, τα σούπερ μάρκετ δεν μπορούν να χαρακτηριστούν ενεργοβόρες επιχειρήσεις με βάση τα κριτήρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Παρά το γεγονός είναι επιχειρήσεις υψηλής κατανάλωσης ενέργειας. «Ακόμη κι αν η κυβέρνηση ήθελε, δεν θα μπορούσε να το κάνει. Δεν είμαι αισιόδοξος ότι αυτό θα αλλάξει και να μπούμε στις ενισχύσεις», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Την ίδια ώρα νέο κύμα εξαγορών και επιτάχυνση της συγκέντρωσης στην εγχώρια αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου σούπερ μάρκετ με καταλύτη την πίεση που δέχεται ο κλάδος από τα αυξημένα κόστη και τη συρρίκνωση των κερδών βλέπουν τα στελέχη της αγοράς.
Το «καμπανάκι» χτύπησε ο Γιάννης Μασούτης, επικεφαλής της ομώνυμης αλυσίδας και αντιπρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, στην ίδια συνέντευξη όπου παρουσιάστηκαν τα οικονομικά αποτελέσματα του κλάδου το 2024. «Το αυξανόμενο κόστος ενέργειας, τα υψηλά μισθώματα και οι ευρύτερες δαπάνες έχουν δημιουργήσει ένα περιβάλλον ιδιαίτερα ασφυκτικό για πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου. Αυτή η μεγάλη πίεση δεν αφορά μόνο εμάς, είναι οριζόντια σε όλη την αγορά» ανέφερε ο κ. Μασούτης, προσθέτοντας ότι «στις μικρομεσαίες αλυσίδες η πίεση είναι ακόμα πιο έντονη και θεωρώ ότι θα δούμε περισσότερες εξαγορές και συγκέντρωση. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να απασχολήσει την κυβέρνηση».
Μειώθηκε στο 1,65% το καθαρό περιθώριο κέρδους
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ένωσης και επικεφαλής του ομίλου Μετρό, Αριστοτέλης Παντελιάδης, περιέγραψε έναν κλάδο σε τροχιά επενδύσεων, την τελευταία 10ετία έχουν επενδύσει 3,5 δις. ευρώ με την κερδοφορία να βαίνει μειούμενη την ώρα που κάποιοι κάνουν λόγο για υπερκέρδη στα σούπερ μάρκετ, όπως είπε. Ο συνολικός τζίρος στα σούπερ μάρκετ, με βάση τα στοιχεία του 2024, διαμορφώθηκε στα 13,061 δις. (χωρίς ΦΠΑ) και τα προ φόρων κέρδη στα 215 εκατ. ευρώ. Το καθαρό περιθώριο κέρδους από 1,84% το 2023 μειώθηκε στο 1,65% το 2024, ενώ τα EBITDA από 6,54% υποχώρησαν στο 5,97%. «Επομένως, εξαιτίας της αύξησης του κόστους, η κερδοφορία μειώνεται», είπε χαρακτηριστικά. Και όπως αναφέρθηκε κόκκινη γραμμή για να είναι υγιής ο κλάδος είναι καθαρό περιθώριο να είναι στο 3%.
Αναφερόμενος στην τάση συγκέντρωσης και στο πόσες αλυσίδες θα μπορούσαν να μείνουν για να είναι η αγορά αποδοτική ο κ. Παντελιάδης είπε ότι στην Ευρώπη συνήθως η αγορά έχει από τέσσερις έως οκτώ μεγάλες αλυσίδες και κάποιες μεμονωμένες μικρές τοπικές που διαφοροποιήθηκαν. «Θεωρώ ότι αυτό είναι ένα μοντέλο στο οποίο η αγορά αφενός αποδίδει οικονομικά και αφετέρου λειτουργεί ο ανταγωνισμός. «Θεωρώ ότι αυτό είναι ένα μοντέλο στο οποίο η αγορά αφενός αποδίδει οικονομικά και αφετέρου λειτουργεί ο ανταγωνισμός. Δεν είναι δεδομένο ότι θα φτάσουμε σε αυτό το σημείο στην Ελλάδα, όπου θα μπορούσαν να είναι μέχρι έξι αλυσίδες, αλλά είναι ένα μοντέλο που θα μπορούσε να δουλέψει» είπε προσθέτοντας ότι κάποιες μπορούν να επιβιώσουν και να ανθούν αξιοποιώντας το τοπικό στοιχείο.
Ο λαϊκισμός για τα υπερκέρδη
Την ίδια ώρα άσκησε δριμεία κριτική σε όσους κάνουν λόγο για υπερκέρδη ενώ ανέφερε ότι υπάρχει πολύς λαϊκισμός στην Ελλάδα. «Εχει εύκολο στόχο τα σούπερ μάρκετ. Είμαστε μεγάλες επιχειρήσεις με μεγάλους τζίρους και αυτό μας κάνει εύκολους στόχους. Και τα κόμματα, η εκάστοτε κυβέρνηση, παρασύρονται συμμετέχουν σε αυτό όσο παράλογο και αν ακούγεται. Και τελικά η κοινωνία γίνεται καχύποπτη και εχθρική απέναντι στην επιχειρηματικότητα. Δεν κερδίσει κανείς απ' αυτό. Δεν κερδίζει ούτε ο πολίτης, ούτε η κοινωνία, ούτε κανένας» επεσήμανε.
Αναφερόμενος στον πληθωρισμό είπε πως αποκλιμακώνεται αλλά δεν υπάρχει επιστροφή στις τιμές του 2019 η μόνη πραγματική διόρθωση είναι η ενίσχυση των μισθών μέσα από μεγαλύτερη παραγωγικότητα, ανέφερε. «Είναι θετικό ότι σταθεροποιείται η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού. Είναι καλή χρονιά και δεν πιστεύουμε ότι αυτό θα αλλάξει την επόμενη», τόνισε. Παρότι κάποιες κατηγορίες προϊόντων εμφανίζουν αυξήσεις και άλλες μειώσεις, «το σύνολο παραμένει πολύ καλό» σημείωσε. Ωστόσο ξεκαθάρισε ότι «οι τιμές δεν γυρίζουν εκεί που ήταν προ πενταετίας και δεν πρόκειται να επιστρέψουν στο σύνολό τους».
Τόνισε δε ότι η αύξηση της παραγωγικότητας είναι ο μόνος τρόπος να αυξηθούν ουσιαστικά οι αποδοχές και να ανακτηθεί η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.
Σε ό,τι αφορά τις παρεμβάσεις της κυβέρνησης στα μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, είπε ότι παραμένει το μέτρο για το τρίμηνο πάγωμα των προσφορών, το οποίο πλέον δεν έχει νόημα και δημιουργεί γραφειοκρατικό κόστος. Ενώ έκανε αναφορά και στο κόστος που προκαλούν άλλα μέτρα όπως το τελευταίο που αφορά στην πρωτοβουλία μείωσης των τιμών σε 2.000 κωδικούς.






