Παρά το γεγονός ότι οι παροχές με «έξυπνους μετρητές» αντιστοιχούν σήμερα μόλις στο 13% του συνόλου, οι ασυνέπειες του Διαχειριστή οδηγούν σε χρονοβόρες διορθώσεις ή ακόμη και σε αδυναμία τιμολόγησης καταναλωτών, με σωρεία παραπόνων από την πλευρά τους προς τους προμηθευτές, όπως επισημαίνει ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας σε επιστολή του προς τη ΡΑΑΕΥ και τον ΔΕΔΔΗΕ.
Στα προβλήματα περιλαμβάνονται καθυστερήσεις άνω του ενός μήνα στην αποστολή των 15λέπτων μετρήσεων, απουσία ολόκληρων αρχείων ή επιμέρους δεδομένων (π.χ. μετρήσεις παραγωγής φωτοβολταϊκών), σφάλματα και διπλοεγγραφές, αλλά και αδυναμία τιμολόγησης ειδικών κατηγοριών όπως οι δικαιούχοι ΚΟΤ λόγω μη αποστολής συνοδευτικών αρχείων. Οι προμηθευτές κάνουν λόγο για έλλειψη συνέπειας, αναθεωρήσεις που δημιουργούν σύγχυση και απουσία συγκεντρωτικών αναφορών, γεγονός που πλήττει την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και την αξιοπιστία της.
Αναφέρουν δε ότι από τις 4 Μαΐου 2025 έχει διακοπεί, χωρίς καμία ενημέρωση, η ανάρτηση των αρχείων CUR Ημερήσιας Πιστοποίησης στην πλατφόρμα ΙΡΙΣ, τα οποία ήδη παρουσίαζαν προβλήματα. Με δεδομένη την κατάργηση και των αρχείων Μηνιαίας Πιστοποίησης, η εξέλιξη αυτή απειλεί να προκαλέσει καθολικές ελλείψεις μετρητικών δεδομένων για το σύνολο των τηλεμετρούμενων παροχών. Εκτός του συγκεκριμένου ζητήματος παρουσιάζουν μια σειρά περαιτέρω προβλημάτων ή ελλείψεων που κάνουν δύσκολη την τιμολόγηση ή να χρειάζεται διορθώσεις, όπως:
- Ύπαρξη σφαλμάτων στα αρχεία του ΔΕΔΔΗΕ, ήτοι διπλοεγγραφών (λ.χ. για την ίδια ημέρα), αναντιστοιχίας αριθμών μετρητών-συσκευής, ακόμη και στην ίδια γραμμογράφηση.
- Αδυναμία τιμολόγησης πελατών με Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ) λόγω μη αποστολής του συνοδευτικού αρχείου «ΚΑΤΚΟΤ», που περιέχει τις καταναλώσεις εντός ορίων ΚΟΤ και τον κωδικό SRTRecordNumber. Επιπλέον, τα μετρητικά δεδομένα των παροχών αυτών δεν περιλαμβάνουν τον εν λόγω κωδικό, σε αντίθεση με τις μη τηλεμετρούμενες παροχές ΚΟΤ, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η απαιτούμενη συσχέτιση.
- Αποστολή μη ποιοτικών/ρεαλιστικών δεδομένων ειδικά σε περιπτώσεις έγχυσης – παραγωγής για τις παροχές με net metering.
- Αποστολή των αναθεωρήσεων μέσω αρχείων της κανονικής ροής και όχι με την συνήθη διαδικασία μέσω «revised» αρχείων, με αποτέλεσμα την πρόκληση σύγχυσης και περαιτέρω καθυστέρησης.
- Απουσία δυνατότητας λήψης επικαιροποιημένων πιστοποιημένων δεδομένων κατανάλωσης ανά παροχή για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα από πλατφόρμα του Διαχειριστή.
- Απουσία συγκεντρωτικής αναφοράς (report) από τον ΔΕΔΔΗΕ προς τους Προμηθευτές για το σύνολο κατανάλωσης ανά μήνα και ανά παροχή. Η εν λόγω αναφορά θα διευκόλυνε σημαντικά τον έλεγχο της πληροφορίας εκ μέρους των Προμηθευτών.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ΔΕΔΔΗΕ, το 2025 θα πρέπει να έχουν εγκατασταθεί 900.000 έξυπνοι μετρητές, το 2026 2,2 εκατ., το 2027 3,5 εκατ., το 2028 4,7 εκατ., το 2029 6 εκατ., ενώ ο στόχος είναι να φτάσουμε στην πλήρη κάλυψη των καταναλωτών με 7,3 εκατ. μετρητές το 2030.
Εάν τα προβλήματα δεν επιλυθούν άμεσα, τονίζουν οι προμηθευτές ενέργειας, είναι αυτονόητο ότι το επόμενο διάστημα που θα
αυξηθούν οι τηλεμετρούμενες παροχές και η αποστολή των αρχείων θα διενεργείται ημερησίως και όχι μηνιαίως, τα εν λόγω προβλήματα θα είναι πολλαπλάσια και μη διαχειρίσιμα για το σύνολο των συμμετεχόντων στην αγορά.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην επιστολή με την οποία ζητούν από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη προβούν άμεσα στις απαιτούμενες
ενέργειες, ώστε να διασφαλιστεί η τιμολόγηση των τηλεμετρούμενων παροχών, «η διαρκής αυτή ασυνέπεια ενέχει τον κίνδυνο
πρόκλησης αλυσιδωτών προβλημάτων, επηρεάζοντας:
- την ανάπτυξη και την προσφορά νέων εμπορικών προϊόντων (π.χ. δυναμικά τιμολόγια, διακριτές χρεώσεις),
- τη δυνατότητα αξιόπιστης εξυπηρέτησης και τιμολόγησης των καταναλωτών,
- και εν τέλει, τη συνολική αξιοπιστία της αγοράς, ιδιαίτερα σε μια περίοδο κατά την οποία εγκαθίσταται ολοένα και μεγαλύτερος αριθμός τηλεμετρούμενων ή/και έξυπνων μετρητών.