Απλήρωτοι λογαριασμοί: Πώς θα μπει φρένο στην αλλαγή παρόχου ενέργειας

Απλήρωτοι λογαριασμοί: Πώς θα μπει φρένο στην αλλαγή παρόχου ενέργειας
Πέμπτη, 29/09/2022 - 06:46

Το ζήτημα της αλλαγής παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας όταν υπάρχουν απλήρωτοι λογαριασμοί.

Με τους απλήρωτους λογαριασμούς ρεύματος να διογκώνονται και τις εταιρείες ηλεκτρικής ενέργειας να χτυπούν καμπανάκι για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας προσανατολίζεται να βάλει φρένο στον ενεργειακό τουρισμό, υιοθετώντας σχετική εισήγηση της ΡΑΕ.

Το ζήτημα της αλλαγής παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας όταν υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές αλλά και μετά την αλλαγή της νομοθεσίας που επιτρέπει τη μετακίνηση από πάροχο σε πάροχο χωρίς πέναλτι και χωρίς να έχουν εξοφληθεί ή διακανονισθεί οι οφειλές συζητήθηκε σε τηλεδιάσκεψη που συγκάλεσε ο υπουργός με τη συμμετοχή στελεχών της ΡΑΕ και εκπροσώπων των εταιρειών προμήθειας.

Εντός 15μερου επικαιροποιημένη γνωμοδότηση από τη ΡΑΕ

Στη σύσκεψη συμφωνήθηκε η ΡΑΕ να επικαιροποιήσει εντός του επόμενου δεκαπενθημέρου τη γνωμοδότηση της για τις αλλαγές στον Κώδικα Προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας με βάση τα νέα δεδομένα και τη μηναία τιμολόγηση της ηλεκτρικής ενέργειας.

Η αλλαγή παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας όταν υπάρχουν ανεξόφλητες και μη ρυθμισμένες οφειλές δημιουργεί ανησυχία στις εταιρείες αλλά και διογκώνει το ύψος των χρεών. Το πρόβλημα που απασχολεί έντονα τους παρόχους είχε επισημανθεί από το καλοκαίρι στα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Ο ΕΣΑΗ (Ελληνικός Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας) και ο ΕΣΠΕΝ (Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας) με κοινή τους επιστολή είχαν ζητήσει μέτρα για τη διασφάλιση συνθηκών ομαλότητας στην αγορά με αιχμή τη συσσώρευση ληξιπρόθεσμων χρεών.

Αλλά και η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας με επιστολή της προς τον κ. Σκρέκα από τις 28 Ιουλίου είχε επισημάνει τα προβλήματα που δημιουργεί η ελεύθερη μετακίνηση χωρίς φραγμούς όσον αφορά στην εξόφληση των προηγούμενων λογαριασμών, καθώς ενισχύει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές που τείνουν να ξεπεράσουν το 1 δισ. ευρώ.
Στο παρελθόν, ο Κώδικας Προμήθειας έθετε εμπόδια στη μετακίνηση του καταναλωτή αν δεν έχει προηγουμένως εξοφλήσει ή δεν είχε προβεί σε διακανονισμό της οφειλής. Το μέτρο αυτό όμως προσβλήθηκε στο ΣτΕ και έκτοτε, δεν εφαρμόζεται.

Το σύστημα επισήμανσης των οφειλετών

Από την πλευρά της η ΡΑΕ έχει προτείνει ένα σύστημα επισήμανσης των οφειλετών που θα τηρεί ο ΔΕΔΔΗΕ, με διαβαθμίσεις ανάλογα με το ύψος και τη διάρκεια της καθυστέρησης πληρωμών.

Σε περίπτωση που παρέλθουν άπρακτες οι προθεσμίες που θα δίνει το σύστημα αυτό, τότε ο προμηθευτής θα μπορεί να δίνει εντολή στον Διαχειριστή για την απενεργοποίηση του μετρητή φορτίου λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών. Αυτό θα σημαίνει ότι ο πελάτης είναι υπερήμερος, οπότε θα αναστέλλεται το δικαίωμά του για αλλαγή προμηθευτή, εκτός και αν εξοφλήσει ή διακανονίσει τις οφειλές του. Αν ήδη ο πελάτης έχει αλλάξει προμηθευτή, τότε ο προηγούμενος πάροχος προς τον οποίο χρωστά θα μπορεί να ζητήσει την απενεργοποίηση. Το ίδιο δικαίωμα διατηρούν και όλοι οι προηγούμενοι πάροχοι, προς τους οποίους υπάρχουν απλήρωτοι λογαριασμοί.

Πάντως, το θέμα της δημιουργίας «ενεργειακού Τειρεσία» που σκέπτονται να προωθήσουν οι εταιρείες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας παραμένει ενεργό, ανεξαρτήτως των όποιων διαφωνιών ή της συμμετοχής ή όχι της ΔΕΗ.

Οι αλλαγές στην Καθολική Υπηρεσία

Αντικείμενο της ίδιας σύσκεψης αποτέλεσαν και οι αλλαγές στον Κώδικα Προμήθειας που αφορούν στην Καθολική Υπηρεσία.

Στην Καθολική Υπηρεσία καταλήγουν καταναλωτές που για διάφορους λόγους, συνήθως επειδή δεν εξοφλούν τον λογαριασμό ρεύματος, παύουν να εκπροσωπούνται από έναν προμηθευτή. Το δεύτερο τρίμηνο του έτους περίπου 35.000 καταναλωτές περιέπεσαν στην Καθολική Υπηρεσία με αποτέλεσμα να αποτελεί στην πραγματικότητα τον πέμπτο μεγαλύτερο πάροχο με περίπου 250.000 πελάτες εκ των οποίων το 75% συστηματικά δεν πληρώνει τους λογαριασμούς.