Το σημείο αυτό αναδείχθηκε μέσα από τη συμμετοχή της ΔΕΠΑ και της Αγρομεθάνιο Ελλάδας στη δημόσια διαβούλευση της ΡΑΑΕΥ για την Πρότυπη Σύμβαση Σύνδεσης της enaon eda όπου ζητούν η σύμβαση να ευθυγραμμιστεί πλήρως με το άρθρο 16 του ν. 5215/2025, το οποίο ρητά ορίζει ότι «σύνδεση» είναι και η εικονική.
Η ΔΕΠΑ Εμπορίας τονίζει ότι η προτεινόμενη Σύμβαση «παραλείπει ένα σημαντικό γεγονός», καθώς σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 5215/2025, η έννοια της σύνδεσης περιλαμβάνει και την εικονική σύνδεση, δηλαδή τη μεταφορά βιομεθανίου μέσω φορτηγών σε μορφή bioCNG ή bioLNG προς το δίκτυο διανομής. Υπενθυμίζει ότι η πρακτική αυτή εφαρμόζεται ήδη στα απομακρυσμένα δίκτυα της Πάτρας, των Ιωαννίνων και της Κοζάνης και ότι σε αυτή την περίπτωση το έργο σύνδεσης αφορά μόνο τη ΜΕΜ και όχι αγωγό. Υπενθυμίζει δε ότι τέτοιες εικονικές γραμμές τροφοδοσίας λειτουργούν ήδη σε απομακρυσμένα δίκτυα όπως Πάτρα, Ιωάννινα και Κοζάνη.
Η εταιρεία τονίζει ότι η εικονική σύνδεση είναι ιδιαίτερα σημαντική για τις μονάδες που δεν μπορούν σήμερα να συνδεθούν μέσω αγωγού, αλλά θα μπορούν να το πράξουν μελλοντικά, όταν το δίκτυο επεκταθεί. Συνεπώς, κατά το ρυθμιστικό πλαίσιο, ως σύνδεση νοείται «πέραν της φυσικής, και η εικονική σύνδεση», με την αποδοχή της σχετικής πρότασης να αρκεί ώστε μια μονάδα να θεωρείται Συνδεδεμένη Μονάδα κατά νόμο.
Η ΔΕΠΑ επισημαίνει ακόμη ότι στην περίπτωση εικονικής σύνδεσης η σύμβαση δεν αφορά την κατασκευή αγωγού, αλλά αποκλειστικά την κατασκευή ΜΕΜ (Μετρητικού & Ελεγκτικού Μηχανοστασίου). Γι’ αυτό ζητά η Πρότυπη Σύμβαση να τροποποιηθεί ώστε να περιλαμβάνει «εναλλακτικά τη ΜΕΜ ή/και τον αγωγό σύνδεσης», δεδομένου ότι ο αγωγός «δεν είναι απαραίτητος» στη συγκεκριμένη κατηγορία σύνδεσης.
Στην ίδια κατεύθυνση και η Αγρομεθάνιο Ελλάδος με την επιστολή της προς της enaon eda τονίζει ότι όπως προκύπτει από τα στοιχεία που υπέβαλε, η προτεινόμενη Πρότυπη Σύμβαση της enaon μπορεί να εξυπηρετήσει μόνο το 33% της δυνητικής παραγωγής βιομεθανίου από τις υφιστάμενες μονάδες, καθώς αφορά αποκλειστικά την άμεση φυσική σύνδεση μέσω αγωγού. Για το υπόλοιπο δυναμικό, υπογραμμίζει ότι «υπάρχει δυνατότητα απορρόφησης επιπλέον 40%» εφόσον προβλεφθεί πρόσβαση των μονάδων στο δίκτυο μεταφοράς του ΕΣΦΑ, καθώς και επιπλέον 27% μέσω μεταφοράς βιομεθανίου υπό μορφή Bio-CNG / Bio-LNG, δηλαδή μέσω των αποκαλούμενων «εικονικών αγωγών». Σύμφωνα με την εταιρεία, οι δύο αυτές δυνατότητες «πρέπει να καταστούν σαφείς» μέσα από τις αντίστοιχες τροποποιήσεις στον Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ και τη σύνταξη ξεχωριστών Προτύπων Συμβάσεων Σύνδεσης, ώστε να διασφαλιστεί ότι το σύνολο της παραγωγής μπορεί να φτάσει στα δίκτυα διανομής και μεταφοράς.
Σε διαφορετική περίπτωση, όπως αναφέρει, οι τρέχουσες ρυθμίσεις «δημιουργούν ευνοϊκές συνθήκες μόνο για ένα μικρό μέρος» της αναμενόμενης παραγωγής, παρά το γεγονός ότι το δυναμικό των μονάδων –ειδικά όσων βρίσκονται εκτός περιοχών δικτύου διανομής– μπορεί να εξυπηρετηθεί είτε μέσω ΕΣΦΑ είτε μέσω εικονικών αγωγών.






