Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας: Η υπουργική απόφαση που έκανε μπάχαλο την αγορά

Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας: Η υπουργική απόφαση που έκανε μπάχαλο την αγορά
Τρίτη, 18/10/2022 - 05:31

Εκτός ορισμένων εταιρειών οι οποίες φαίνεται να είναι οι εκλεκτές της υπουργικής απόφασης και εντάσσονται στις κατηγορίες Α1 έως Α3, επικρατεί πλήρης αναταραχή και ανασφάλεια σε όλους τους υπόλοιπους επενδυτές και ειδικότερα στους ξένους, οι οποίοι λαμβάνοντας υπόψιν τις προτροπές της κυβέρνησης και ειδικότερα του πρωθυπουργού επέλεξαν να επενδύσουν κεφάλαια στην ελληνική αγορά ΑΠΕ.

Έκπληκτη και ανάστατη παραμένει η αγορά των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, η οποία άκουσε τον αντιπρόεδρο του ΑΔΜΗΕ να αναφέρει σε ημερίδα για την αποθήκευση ενέργειας, που πραγματοποιήθηκε στις 6 του μηνός στην Αθήνα, ότι ο διαθέσιμος ηλεκτρικός χώρος για νέα έργα ΑΠΕ είναι εντέλει 3 GW και πολύ μικρότερος από τον ηλεκτρικό χώρο που ευαγγελίζεται η κυβέρνηση να διαθέσει στους επενδυτές.

Σε κάθε περίπτωση και σύμφωνα με τα λεγόμενα του κ. Μάργαρη, δεν υπήρξε ουδεμία συσχέτιση του πραγματικά διαθέσιμου ηλεκτρικού χώρου με την περιώνυμη Υπουργική Απόφαση, που εκδόθηκε στις 12 Αυγούστου, και υποτίθεται ότι προτεραιοποιεί σε διάφορες κατηγορίες από το Α ως το ΣΤ, την ισχύ των νέων έργων που θέλουν να συνδεθούν στο σύστημα.

Βέβαια, αυτή την αναφορά την σχετίζει με το ανανεωμένο ΕΣΕΚ, που ακόμα δεν έχουμε δει τις προβλέψεις του, αλλά ο ίδιος αναφέρεται στο ΕΣΕΚ σαν αυτό να αποτελεί ένα δεσμευτικό κείμενο, και όχι ένα κείμενο στρατηγικής, που μάλλον θέτει τα ελάχιστα που αναμένονται από το ενεργειακό σύστημα στην Ελλάδα, και όχι πού πραγματικά θα πάει. Υπό τις παρούσες συνθήκες, οι ΑΠΕ είναι η πλέον ανταγωνιστική τεχνολογία παραγωγής ρεύματος, και δεν απαιτείται κάποιου είδους οριοθέτηση, καθώς οι πραγματικές συνθήκες οδηγούν τις εξελίξεις.

Όμως τα διάθεσιμα - σύμφωνα με τον κ. Μάργαρη - GW του ελεύθερου ηλεκτρικού χώρου ήδη εξαντλούνται από τις δυο-τρεις πρώτες κατηγορίες έργων (Α1, Α2, Α3), που ήδη η αγορά τις αναφέρει και ως κατηγορίες με ονοματεπώνυμο (επί της ουσίας απευθείας αναθέσεις σε εκλεκτές εταιρείες). Για παράδειγμα η κατηγορία Α1 αφορά έργα που είναι 30 χιλιόμετρα από τα σύνορα, ισχύος άνω των 200MW, που έχουν κάνει αίτηση για δεσμευτικούς όρους σύνδεσης.

Παράγοντες της αγοράς τονίζουν:

Εφόσον δεν υπάρχει ηλεκτρικός χώρος προς τι η παρουσίαση της Υπουργικής Απόφασης, που μόνο για να την διαβάσεις και να την καταλάβεις θέλεις ώρες προσεκτικής μελέτης;

Για ποιο λόγο δεν αναφέρονται οι ενέργειες που θα γίνουν ώστε να αυξηθεί ο διαθέσιμος χώρος μιας που όλα αυτά τα μεγαλεπήβολα σχέδια για υδρογόνα κλπ. απαιτούν ΑΠΕ ισχύος άνω των 45GW;

Είναι βέβαιον ότι τον επόμενο καιρό θα λυθούν οι απορίες όλων όταν και θα δούμε για ποιους τελικά χτίστηκε η εν λόγω Υπουργική Απόφαση, ποιοι είναι οι εκλεκτοί και ποιοι είναι τα κορόιδα.

Από την ομιλία του κ. Μάργαρη στην ημερίδα για την αποθήκευση ενέργειας και όπως αυτές μεταφέρθηκαν από το energypress οι επενδυτές στο χώρο των ΑΠΕ διαπιστώνουν:

- Ουδεμία συνεννόηση υπήρξε μεταξύ ΑΔΜΗΕ και υπουργείου Ενέργειας ως προς την κατάρτιση της υπουργικής απόφασης για τους όρους σύνδεσης.

-Διαπιστώνεται ότι επί της ουσίας οι κατηγορίες μετά την Α3 δεν υφίσταται και αποτελούν εμπαιγμό των επενδυτών.

-Ποιος συμβούλεψε (υπαγόρεψε) το υπουργείο και μπήκαν στην υπουργική απόφαση τα συγκεκριμένα όρια ανά κατηγορία;

-Παραμένει βασικό ερώτημα: Τι εξυπηρετεί ακριβώς το κριτήριο των 30 χλμ στην κατηγορία Α1 για έργα άνω των 200MW, καθώς δεν χρησιμοποιούνται οι διασυνοριακές γραμμές (οι οποίες διαθέτουν χωρητικότητα) και από την άλλη στην ελληνική μεθόριο δεν υπάρχουν μεγάλες καταναλώσεις

Ουσιαστικά λοιπόν το μίγμα των νέων έργων είναι 100% φωτοβολταϊκά και μηδέν για τα αιολικά. Τι έχει να απαντήσει το υπουργείο σχετικά με το ενεργειακό μίγμα των έργων που πρόκειται να κατασκευαστούν τα επόμενα χρόνια στην Ελλάδα.

Τελικά τι εξυπηρετεί μια υπουργική απόφαση που κατηγοροποιεί τις αιτήσεις για όρους σύνδεσης, από τη στιγμή που το σύστημα έως τώρα λειτουργούσε με ημερολογιακή προτεραιότητα; Ποιο είναι το όφελος τελικά και για ποιον;