Ηλιακός θερμοσίφωνας: Πότε ανοίγει η πλατφόρμα allazothermosifona.gov.gr

Ηλιακός θερμοσίφωνας: Πότε ανοίγει η πλατφόρμα allazothermosifona.gov.gr
Τρίτη, 28/03/2023 - 10:40

Ανοίγουν - ίσως και πριν το Πάσχα - οι αιτήσεις στο allazothermosifona.gov.gr για ηλιακό θερμοσίφωνα. Ιδιοκτήτες κατοικιών, ενοικιαστές και ιδιοκτήτες διαμερισμάτων ετοιμάζονται για αίτηση.

Μέσα στον Απρίλιο αναμένεται να ξεκινήσουν οι αιτήσεις για ηλιακό θερμοσίφωνα με επιδότηση. Οι αιτήσεις φαίνεται ότι θα γίνουν στο allazothermosifona.gov.gr. Ήδη ιδιοκτήτες κατοικιών, διαμερισμάτων, αλλά και ενοικιαστές ετοιμάζονται για την αίτηση.

Ειδικά στις πολυκατοικίες χρειάζεται προσοχή με τον κανονισμό, ενώ όσοι κάνουν αίτηση θα πρέπει να προμηθευτούν συγκεκριμένο ηλιακό θερμοσίφωνα που να καλύπτει τις ανάγκες τους, αλλά και τους όρους του προγράμματος. Ήδη όσοι ενδιαφέρονται ξεκίνησαν την έρευνα αγοράς για τις τιμές. Σημειώνεται ότι ένα σημαντικό μερίδιο του κόστους είναι και η εγκατάσταση.

Προϋπόθεση είναι με βάση τον οδηγό του προγράμματος «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα», να αντικατασταθεί και να ανακυκλωθεί ο ηλεκτρικός θερμοσίφωνας.

Κάθε αίτηση χρηματοδότησης αφορά την επιδότηση της δαπάνης αγοράς ενός νέου Ηλιακού Θερμοσίφωνα σε ποσοστό που κυμαίνεται από 50% έως 60% και μέχρι ενός ανώτατου επιτρεπόμενου ποσού επιχορήγησης, που εξαρτάται από τη χωρητικότητα της Δεξαμενής Ζεστού Νερού (Boiler) του συγκεκριμένου Ηλιακού Θερμοσίφωνα, καθώς και την εισοδηματική κατηγορία του ωφελούμενου.

Μέσω του νέου προγράμματος, τα ωφελούμενα νοικοκυριά, θα έχουν τη δυνατότητα να λάβουν επιδότηση για την αντικατάσταση ενεργοβόρων ηλεκτρικών θερμοσιφώνων με νέους, σύγχρονης τεχνολογίας, ηλιακούς θερμοσίφωνες.

Από το πρόγραμμα «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα» πρόκειται να επωφεληθούν άμεσα τουλάχιστον 120.000 ελληνικά νοικοκυριά, για τα οποία θα υπάρξει μείωση τουλάχιστον 210 εκατ. τόνων CO2 ανά έτος. Παράλληλα, θα υπολογίζεται ότι θα μειωθεί η κατανάλωση ρεύματος για τη χρήση ζεστού νερού, κατά περίπου 65%.

Προκειμένου να είναι δυνατή η επιδότηση της αγοράς νέου ηλιακού θερμοσίφωνα, είναι υποχρεωτική η απόσυρση προς ανακύκλωση των παλαιών θερμοσιφώνων που αντικαθίστανται.

Παραδείγματα:

Παράδειγμα 1: ωφελούμενος της πρώτης εισοδηματικής κατηγορίας από την Περιφέρεια Πελοποννήσου προμηθεύεται ηλιακό θερμοσίφωνα 120 λίτρων από τοπικό προμηθευτή. Μπορεί να επιχορηγηθεί μέχρι του ανώτατου ποσού (δημόσια δαπάνη) των € 759,00 το οποίο προκύπτει ως εξής:

Καθαρό ποσό: 612,10 €

ΦΠΑ: 146,90 €

Σύνολο: 759,00 €

(ανώτατο ποσό επιχορήγησης – ΣΥΝΟΛΙΚΟ)

Παράδειγμα 2: ωφελούμενος της δεύτερης εισοδηματικής κατηγορίας από τη Χίο προμηθεύεται ηλιακό θερμοσίφωνα 190 λίτρων από τοπικό προμηθευτή από το νησί της Χίου. Μπορεί να επιχορηγηθεί μέχρι του ανώτατου ποσού των € 970,91 το οποίο προκύπτει ως εξής:

Καθαρό ποσό: 829,84 €

ΦΠΑ: 141,07 €

Σύνολο: 970,91 €

(ανώτατο ποσό επιχορήγησης – ΣΥΝΟΛΙΚΟ)

Οι προς ανακύκλωση θερμοσίφωνες θα πρέπει:

Να είναι λειτουργικοί πριν την απόσυρσή τους, το οποίο θα επιβεβαιωθεί μετά από γενικό οπτικό έλεγχο.

Πριν την αντικατάστασή τους, να είναι τοποθετημένοι στην κατοικία η οποία δηλώνεται στην αίτηση χρηματοδότησης.

Να είναι ηλεκτρικοί θερμοσίφωνες χωρητικότητας ≥ 40 λίτρων.

Όσοι επιθυμούν να συμμετάσχουν στο Πρόγραμμα, υποβάλλουν αίτηση χρηματοδότησης μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr).

Για την υποβολή της αίτησης απαιτείται υποχρεωτικά η προηγούμενη ταυτοποίηση του αιτούντος με τη χρήση των προσωπικών κωδικών–διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (taxisnet).

Μετά την ταυτοποίηση του, ο αιτών υποβάλλει αίτηση δηλώνοντας -μεταξύ άλλων- τον 11-ψήφιο αριθμό παροχής ηλεκτρικού ρεύματος της οικίας, στην οποία βρίσκεται εγκατεστημένος ο προς αντικατάσταση θερμοσίφωνας αλλά και ότι στην κατοικία του μπορεί να τοποθετηθεί Ηλιακός Θερμοσίφωνας και δεν υπάρχει περιορισμός από κανονισμούς λειτουργίας (π.χ. κανονισμός πολυκατοικίας, κανονισμός λειτουργίας κτηρίου κ.λπ.).

Επίσης την ύπαρξη ή μη μέλους ΑμεΑ στην οικογένεια, ώστε να γίνει η κατά περίπτωση διασταύρωση με στοιχεία του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) ή εναλλακτικά, μέσω προσκόμισης αντίστοιχης γνωμάτευσης ή πιστοποιητικού από υγειονομική επιτροπή πιστοποίησης αναπηρίας ή άλλη αρμόδια αρχή, η οποία κατά το νόμο εξακολουθεί να ασκεί τις αρμοδιότητές της.

Επίσης υποβάλλει και ένα μοναδικό αριθμό κινητού τηλεφώνου που θα πιστοποιηθεί μέσω αποστολής κωδικού μίας χρήσης (OTP), ο οποίος θα χρησιμοποιηθεί μετά από τυχόν έγκριση της αίτησης χρηματοδότησης για την αποστολή του κωδικού της επιταγής (voucher), αλλά και για κάθε σχετική επικοινωνία με τον ωφελούμενο.

Υποβολή, αξιολόγηση και έγκριση αιτήσεων χρηματοδότησης
Τα Φυσικά Πρόσωπα που επιθυμούν να συμμετάσχουν στο Πρόγραμμα, υποβάλλουν αίτηση χρηματοδότησης μέσω: της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr) του άρθρου 22 του ν. 4727/2020, ή

Για την υποβολή της αίτησης απαιτείται υποχρεωτικά η προηγούμενη ταυτοποίηση του αιτούντος με τη χρήση των προσωπικών κωδικών–διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (taxisnet), σύμφωνα με το άρθρο 24 του ν.4727/2020 (Α’ 184).

Μετά την ταυτοποίηση του, ο αιτών υποβάλλει αίτηση δηλώνοντας -μεταξύ άλλων- τον 11-ψήφιο αριθμό παροχής ηλεκτρικού ρεύματος της οικίας στην οποία βρίσκεται εγκατεστημένος ο προς αντικατάσταση θερμοσίφωνας, ότι στην κατοικία του μπορεί να τοποθετηθεί Ηλιακός Θερμοσίφωνας και δεν υπάρχει περιορισμός από κανονισμούς λειτουργίας (π.χ. κανονισμός πολυκατοικίας, κανονισμός λειτουργίας κτηρίου κ.λπ.), την ύπαρξη ή μη μέλους ΑμεΑ στην οικογένεια, ώστε να γίνει η κατά περίπτωση διασταύρωση με στοιχεία του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) ή εναλλακτικά, μέσω προσκόμισης αντίστοιχης γνωμάτευσης ή πιστοποιητικού από υγειονομική επιτροπή πιστοποίησης αναπηρίας ή άλλη αρμόδια αρχή, η οποία κατά το νόμο εξακολουθεί να ασκεί τις αρμοδιότητές της,

ένα μοναδικό αριθμό κινητού τηλεφώνου που θα πιστοποιηθεί μέσω αποστολής κωδικού μίας χρήσης (OTP), ο οποίος θα χρησιμοποιηθεί μετά από τυχόν έγκριση της αίτησης χρηματοδότησης για την αποστολή του κωδικού της επιταγής (voucher), αλλά και για κάθε σχετική επικοινωνία με τον ωφελούμενο. Στην περίπτωση που υπάρχει, μπορεί να δηλωθεί συμπληρωματικά και προσωπικός λογαριασμός ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Ο αιτών επιβεβαιώνει επίσης τα στοιχεία που αντλούνται αυτόματα από τρίτες υπηρεσίες και μητρώα του Δημοσίου που αφορούν την αίτησή του.

Στο πλαίσιο του Προγράμματος θα αξιοποιηθούν -κατά περίπτωση- οι ακόλουθες διαδικτυακές υπηρεσίες:

Διαδικτυακή Υπηρεσία Αυθεντικοποίησης χρηστών με τη χρήση διαπιστευτηρίων (κωδικών) TAXISnet, μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας (ΚΕΔ) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Διαδικτυακή Υπηρεσία στοιχείων παροχής ηλεκτρικού ρεύματος του ΔΕΔΔΗΕ, από την οποία αντλούνται και διασταυρώνονται οι ακόλουθες πληροφορίες:

ο αριθμός παροχής ηλεκτρικού ρεύματος της οικίας στην οποία βρίσκεται ο προς αντικατάσταση θερμοσίφωνας.

η διεύθυνση της κατοικίας στην οποία αντιστοιχεί ο παραπάνω αριθμός παροχής,

χαρακτηριστικά της παροχής και συγκεκριμένα εάν είναι οικιακή, κοινόχρηστη ή μη, και ενεργή.

Διαδικτυακή Υπηρεσία μητρώου φορολογουμένων της ΑΑΔΕ, από την οποία αντλούνται και διασταυρώνονται οι ακόλουθες πληροφορίες:

ένδειξη Φυσικού ή μη Προσώπου,

το ονοματεπώνυμο του ωφελούμενου καθώς και τυχόν επώνυμο συζύγου,

ο αριθμός ταυτότητας ή εγγράφου ταυτοποίησης του ωφελούμενου,

το έτος γέννησης του ωφελούμενου.

Διαδικτυακή Υπηρεσία άντλησης στοιχείων φορολογίας εισοδήματος και εξαρτώμενων μελών της ΑΑΔΕ, από την οποία αντλούνται και διασταυρώνονται οι ακόλουθες πληροφορίες:

το οικογενειακό εισόδημα του έτους αναφοράς, όπως αυτό ορίζεται στην παράγραφο 5.4 του παρόντος οδηγού,

ο αριθμός των εξαρτώμενων μελών όπως αυτά αναγράφονται στον Πίνακα 8.1 μίας ατομικής ή μίας κοινής δήλωσης ή δύο χωριστών αλλά συνδεδεμένων δηλώσεων ΥΠΟΧΡΕΟΥ και ΣΥΖΥΓΟΥ/ΜΣΣ (στην περίπτωση υποβολής χωριστών δηλώσεων),

ένδειξη ορθότητας καταχώρησης Αριθμού Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ) εξαρτώμενου τέκνου,

η οικογενειακή κατάσταση του ωφελούμενου.

Διαδικτυακή Υπηρεσία στοιχείων πιστοποιητικού αναπηρίας (ΚΕΠΑ), μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας (ΚΕΔ) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, από την οποία αντλούνται και διασταυρώνονται οι ακόλουθες πληροφορίες:

ένδειξη ύπαρξης αναπηρίας και το ποσοστό αυτής,

ο χρόνος ισχύος (έλεγχος αν βρίσκεται σε ισχύ).

Ο έλεγχος γίνεται μόνο στις περιπτώσεις που ο ωφελούμενος δηλώνει την ύπαρξη αναπηρίας και ζητεί την εφαρμογή του ωφελήματος του αντίστοιχου κριτηρίου βαθμολόγησης. Στην περίπτωση που ο έλεγχος δεν αποβεί επιτυχής (ηλεκτρονική επιβεβαίωση μέσω ΚΕΠΑ), παρέχεται εναλλακτικά η δυνατότητα δήλωσης της αναπηρίας με βάση την προσκόμιση (ανάρτηση στην πλατφόρμα) αντίστοιχης γνωμάτευσης/πιστοποιητικού κατά τα ανωτέρω (στην περίπτωση αυτή πραγματοποιείται μη αυτόματη διασταύρωση).

Για τον υπολογισμό της ανάλωσης της δημόσιας δαπάνης ανά αίτηση, λαμβάνεται υπόψη η το 80% της μέγιστης ονομαστικής αξίας μίας επιταγής για κάθε εισοδηματική κατηγορία (λαμβάνεται υπόψη επιχορήγηση ΦΠΑ = 24%), δηλαδή:

935,00 € x 80% = 748,00 € για την 3η εισοδηματική κατηγορία,

1.029,00 € x 80% = 823,20 € για την 2η εισοδηματική κατηγορία,

1.122,00 € x 80% = 897,60 € για την 1η εισοδηματική κατηγορία,

Τα αποτελέσματα της κατάταξης της προηγούμενης παραγράφου επικυρώνονται με σχετική Απόφαση του Φορέα Υλοποίησης και Ελέγχου και κοινοποιούνται -ως προσωρινά- στον δικτυακό τόπο του Προγράμματος, με παράλληλη ενημέρωση του συνόλου των αιτούντων.

Επί της απόφασης, παρέχεται το δικαίωμα υποβολής ένστασης από την πλευρά των ωφελούμενων. Δυνατότητα ένστασης προβλέπεται σε περιπτώσεις όπου υπεισέρχεται παράγοντας υποκειμενικής αξιολογικής κρίσης, είτε υπάρχει πιθανότητα λάθους υπολογισμού εκ μέρους του αρμοδίων οργάνων. Αντίθετα, λόγω του μαζικού χαρακτήρα του Προγράμματος και της αυτόματης διασταύρωσης στοιχείων, ο Φορέας Πιστοποίησης και Πληρωμής δεν υποχρεούται να λαμβάνει υπόψη ενστάσεις που αμφισβητούν τα δεδομένα υπολογισμού των κριτηρίων επιλεξιμότητας και βαθμολόγησης, εφόσον αυτά αντλούνται από επίσημα ηλεκτρονικά μητρώα του δημόσιου τομέα και ειδικότερα μέσω των διαδικτυακών υπηρεσιών της παραγράφου 5.1.

Οι ενστάσεις υποβάλλονται ηλεκτρονικά μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου εντός αποκλειστικής προθεσμίας επτά (7) ημερολογιακών ημερών, από την επομένη της ανακοίνωσης των προσωρινών αποτελεσμάτων.