Β. Κόκκαλης: Αιφνιδιαστικός «κόφτης» στο «Εξοικονομώ 2025»: Αντιδράσεις από πολίτες και μηχανικούς

Β. Κόκκαλης: Αιφνιδιαστικός «κόφτης» στο «Εξοικονομώ 2025»: Αντιδράσεις από πολίτες και μηχανικούς
Παρασκευή, 28/11/2025 - 13:11

Στη Βουλή έφερε ο Βουλευτής Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, κ. Βασίλης Κόκκαλης, τη μείζονα αναστάτωση που έχει προκληθεί τις τελευταίες ημέρες γύρω από το πρόγραμμα «Εξοικονομώ 2025», μετά την αιφνιδιαστική εφαρμογή νέου περιορισμού στον επιλέξιμο προϋπολογισμό των έργων ενεργειακής αναβάθμισης.

Ο κ. Κόκκαλης, με επίκαιρη ερώτηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατηγορεί την κυβέρνηση ότι προχώρησε μονομερώς σε αλλαγή των όρων του προγράμματος, επιβάλλοντας «κόφτη» 280 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο ωφέλιμης επιφάνειας για τις κατοικίες που εντάσσονται στη δράση. Σύμφωνα με τον ίδιο, η αλλαγή αυτή δεν προβλέπεται σε καμία Υπουργική Απόφαση, δεν περιλαμβάνεται στον επίσημο οδηγό του προγράμματος και επιβλήθηκε χωρίς προηγούμενη θεσμική διαδικασία ή διαβούλευση.


Όπως επισημαίνεται στην ερώτηση, η αρχική προκήρυξη του «Εξοικονομώ 2025» όριζε με σαφήνεια ότι ο μέγιστος επιλέξιμος προϋπολογισμός ανά αίτηση ανέρχεται στις 35.000 ευρώ, χωρίς να κάνει λόγο για άλλους περιορισμούς ή εξισώσεις που να συνδέουν τον προϋπολογισμό με τα τετραγωνικά μέτρα του ακινήτου.

Η ξαφνική εφαρμογή του νέου ορίου —επτά μήνες μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας υποβολής— έχει ως αποτέλεσμα, τονίζει ο βουλευτής, τη δραστική μείωση του επιλέξιμου προϋπολογισμού σε χιλιάδες αιτήσεις. Ανάλογα επηρεάζονται και οι μελέτες των μηχανικών, οι οποίες στηρίχθηκαν στην επίσημη και δημοσιευμένη προκήρυξη.


Το γεγονός αυτό προκαλεί, σύμφωνα με τον κ. Κόκκαλη, οικονομική επιβάρυνση των πολιτών, τεχνική υποβάθμιση των έργων, καθώς και ένα κύμα διοικητικής σύγχυσης, ενώ παράλληλα –όπως αναφέρει– κλονίζει σοβαρά την εμπιστοσύνη των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα.

Κάνει λόγο για «διοικητική εκτροπή» και υποστηρίζει ότι η πρακτική αυτή παραβιάζει βασικές αρχές της χρηστής διοίκησης, της ασφάλειας δικαίου και της προβλεψιμότητας. Η αυτόματη αναπροσαρμογή των ποσών στο Πληροφοριακό Σύστημα, χωρίς οποιαδήποτε ενημέρωση των ωφελούμενων, «αλλοιώνει», όπως λέει, τις εγκεκριμένες προτάσεις και επιφέρει ανισότητες μεταξύ των αιτήσεων.


Επιπλέον, επισημαίνει ότι η μονομερής αλλαγή οικονομικών όρων ενδέχεται να δημιουργεί ζητήματα συμβατότητας με το ευρωπαϊκό δίκαιο περί κρατικών ενισχύσεων, ανοίγοντας ακόμη και το ενδεχόμενο επιβολής κυρώσεων στη χώρα.
Καταλήγοντας, ο βουλευτής ερωτά τον υπουργό: “Επιβεβαιώνετε την επιβολή του “κόφτη” των 280 €/τ.μ. και σε θετική περίπτωση, δυνάμει ποιας εντολής/ πολιτικής απόφασης επιβλήθηκε αυτή, με ποια ειδικότερη αιτιολογία και σε ποια νομική βάση ερείδεται η ουσιώδης μεταβολή του αρχικού προγράμματος, εν κατακλείδει, ποια στοιχεία δικαιολογούν την μεταβολή του αρχικού προϋπολογισμού των 35.000 ευρώ και της οικονομικής ζημίας χιλιάδων ωφελούμενων που επιφέρει”;

Ακολουθεί η Επίκαιρη Ερώτηση.

Αθήνα, 27 Νοεμβρίου 2025

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Θέμα: «Μονομερής αλλαγή κανόνων στο ‘Εξοικονομώ 2025’: Οι πολίτες και οι μηχανικοί πληρώνουν το τίμημα»

Κύριε Υπουργέ,

Η αρχική προκήρυξη του Προγράμματος «Εξοικονομώ 2025» όριζε με απόλυτη σαφήνεια ότι «ο ανώτατος επιλέξιμος προϋπολογισμός των παρεμβάσεων ενεργειακής αναβάθμισης με ΦΠΑ ανά αίτηση ωφελούμενου δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 35.000 ευρώ». Καμία άλλη παράμετρος, κανένας περιορισμός ανά τετραγωνικό μέτρο και καμία πρόσθετη εξίσωση δεν υπήρξε ποτέ σε κανένα ΦΕΚ ή επίσημο έγγραφο του προγράμματος.

Παρόλα αυτά, στις 20 Νοεμβρίου 2025, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας επέβαλε αιφνιδιαστικά «κόφτη» ύψους 280 €/τ.μ. στην ωφέλιμη επιφάνεια των κατοικιών — χωρίς θεσμική διαδικασία, χωρίς διαβούλευση και χωρίς καμία σχετική πρόβλεψη ούτε στην πρόσφατη 1η τροποποίηση του οδηγού (ΦΕΚ 6059Β’/12-11-2025). Έτσι, εισήχθη εκ των υστέρων ένας νέος κανόνας που δεν έχει διοικητική νομιμοποίηση, δεν έχει θεσμική κατοχύρωση και δεν συνάδει με τους όρους υπό τους οποίους κατατέθηκαν οι αιτήσεις.

Η επιβολή του νέου αυτού περιορισμού, επτά μήνες μετά την ολοκλήρωση της υποβολής, ανέτρεψε τεχνικά και οικονομικά δεδομένα χιλιάδων έργων. Μηχανικοί και ωφελούμενοι σχεδίασαν, μελέτησαν και κοστολόγησαν παρεμβάσεις με βάση σαφείς, δημοσιευμένους κανόνες, τους οποίους το ίδιο το Υπουργείο τώρα ακυρώνει εκ των υστέρων. Το αποτέλεσμα είναι οικονομική επιβάρυνση των πολιτών, τεχνική υποβάθμιση, διοικητική σύγχυση και κλονισμός της εμπιστοσύνης προς το ίδιο το Πρόγραμμα.

Η πρακτική αυτή δεν αποτελεί απλώς αστοχία∙ συνιστά διοικητική εκτροπή, που παραβιάζει θεμελιώδεις αρχές χρηστής διοίκησης, ασφάλειας δικαίου και προβλεψιμότητας. Η αυτόματη μείωση του επιλέξιμου προϋπολογισμού στο πληροφοριακό σύστημα, χωρίς καμία ενημέρωση ή δυνατότητα αντίδρασης των ωφελούμενων, αλλοιώνει τις εγκεκριμένες προτάσεις και δημιουργεί σοβαρές ανισότητες μεταξύ αιτήσεων.

Επειδή η εκ των υστέρων αναπροσαρμογή του προϋπολογισμού μέσα στο Πληροφοριακό Σύστημα, χωρίς ενημέρωση των πολιτών, ακυρώνει ουσιαστικά τον αρχικό προϋπολογισμό των έργων και οδηγεί σε άνιση αντιμετώπιση των αιτήσεων,

Επειδή η μονομερής αλλαγή των οικονομικών όρων εγείρει ζητήματα συμβατότητας με το ευρωπαϊκό δίκαιο περί κρατικών ενισχύσεων και μπορεί να εκθέσει τη χώρα σε ελέγχους και κυρώσεις,

Επειδή η προφανής ανακολουθία μεταξύ δημοσιευμένης προκήρυξης και πραγματικής εφαρμογής υπονομεύει τη θεσμική αξιοπιστία της Πολιτείας, δημιουργεί αδιαφάνεια και μετακυλίει το κόστος κυβερνητικών λαθών στους πολίτες και στους μηχανικούς.

Ερωτάσθε κ. Υπουργέ,

Επιβεβαιώνετε την επιβολή του “κόφτη” των 280 €/τ.μ. και σε θετική περίπτωση, δυνάμει ποιας εντολής/ πολιτικής απόφασης επιβλήθηκε αυτή, με ποια ειδικότερη αιτιολογία και σε ποια νομική βάση ερείδεται η ουσιώδης μεταβολή του αρχικού προγράμματος, εν κατακλείδει, ποια στοιχεία δικαιολογούν την μεταβολή του αρχικού προϋπολογισμού των 35.000 ευρώ και της οικονομικής ζημίας χιλιάδων ωφελούμενων που επιφέρει;

Ο Ερωτών Βουλευτής

Κόκκαλης Βασίλειος