Η διαχείριση του ηλεκτρικού χώρου στην Ελλάδα, σε πρώτο πλάνο από το Φραγκίσκο Παρασύρη

Η διαχείριση του ηλεκτρικού χώρου στην Ελλάδα, σε πρώτο πλάνο από το Φραγκίσκο Παρασύρη
Τρίτη, 12/12/2023 - 11:34

Δεδομένου του γεγονότος ότι ο ηλεκτρικός χώρος είναι ένα δημόσιο αγαθό σε ανεπάρκεια, η διάθεσή του οποίου πρέπει να γίνεται βάσει των αρχών της ισότητας, της προστατευόμενης εμπιστοσύνης του διοικούμενου και της διαφάνειας, χωρίς αυθαίρετες και άδικες ρυθμίσεις, ο Φραγκίσκος Παρασύρης, Βουλευτής Ηρακλείου και Υπεύθυνος του Κοινοβουλευτικού Τομέα Ενέργειας, κατέθεσε ερώτηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Τα ερωτήματα που θέτει στο Υπουργείο ο Βουλευτής

«Θα έχουν ολοκληρωθεί εγκαίρως οι απαραίτητες επενδύσεις, προκειμένου ο διαθέσιμος ηλεκτρικός χώρος το 2030 να καλύπτει τους στόχους του υπό έγκριση Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα; Δεδομένου ότι, πλέον – και μάλιστα μόλις 16 μήνες μετά την έκδοση της ΥΑ που επανακαθόρισε την πρόσβαση στον ηλεκτρικό χώρο – παρουσιάζεται ως λύση στο πρόβλημα, του ανύπαρκτου ηλεκτρικού χώρου, η πρωτοβουλία για προώθηση διαγωνισμών έργων ΑΠΕ με αποθήκευση πίσω από το μετρητή, θα παρουσιάσετε τη μελέτη στην οποία βασίζεται η εν λόγω λύση; Πώς θα εξασφαλιστεί η συμμετοχή των φορέων της αγοράς, αλλά και της κοινωνίας των πολιτών πέραν της συμμετοχής των θεσμικών φορέων και των διαχειριστών στην Ομάδα Διοίκησης Έργου, η οποία θα καταπιαστεί με την αντιμετώπιση των προκλήσεων που δημιουργούνται από την ανάγκη για αυξημένη διείσδυση των ΑΠΕ σε σχέση με τον περιορισμένο διαθέσιμο ηλεκτρικό χώρο», είναι τα τρία καίρια ζητήματα που θέτει στην ερώτηση του ο Φραγκίσκος Παρασύρης.

Στην κοινοβουλευτική παρέμβαση τονίζεται:

Σύμφωνα με το προσχέδιο της αναθεωρημένης έκδοσης του ΕΣΕΚ «…H χωρητικότητα των δικτύων είναι πεπερασμένη και δύσκολο να αναπτυχθεί με ταχείς ρυθμούς στα επίπεδα που αντιστοιχούν στο μέγεθος της ισχύος ΑΠΕ που περιγράφονται στο ΕΣΕΚ, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση των απαιτούμενων έργων για την αύξηση της δυναμικότητας του Συστήματος και του Δικτύου για την υποδοχή νέων έργων ΑΠΕ μετά το 2030 θα μελετηθεί αναλυτικά εκ νέου. Στην ανάλυση αυτή θα αξιολογηθούν παράγοντες ρίσκου, όπως το μέγεθος των αναγκαίων επενδύσεων σε δικτυακές υποδομές, χωροταξικοί και περιβαλλοντικοί περιορισμοί και οι χρόνοι ωρίμανσης των αναγκαίων έργων συστήματος/δικτύου για την υποστήριξη των στόχων του ΕΣΕΚ…».

Ταυτόχρονα, σύμφωνα με πρόσφατη συνέντευξη του Προέδρου της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «…ήδη από τώρα τα έργα σε λειτουργία και τα έργα που έχουν λάβει Ορούς Σύνδεσης έχουν δεσμεύσει ηλεκτρικό χώρο που υπερκαλύπτει τον στόχο του ΕΣΕΚ για το 2030 (23,5 GW εγκατεστημένης ισχύος ΑΠΕ). Ειδικότερα, οι μονάδες ΑΠΕ σε λειτουργία έχουν εγκατεστημένη ισχύ 12 GW και έχει δεσμευθεί χώρος για ακόμα 15 GW νέων έργων. Την ίδια στιγμή, η μέγιστη ζήτηση για ηλεκτρισμό στην Ελλάδα είναι 10 GW, ο διαθέσιμος ηλεκτρικός χώρος στο Σύστημα είναι σήμερα 19 GW και θα αυξηθεί στα 29 GW στο τέλος της δεκαετίας με τις διασυνδέσεις που προγραμματίζει ο ΑΔΜΗΕ έως το 2030. Αυτοί οι αριθμοί πρακτικά σημαίνουν ότι ήδη από σήμερα έχουμε καλύψει τον ηλεκτρικό χώρο έως το τέλος της δεκαετίας, λαμβάνοντας υπ’ όψιν και τη δέσμευση χώρου για τα υπεράκτια αιολικά πάρκα που σχεδιάζονται».

Την ίδια στιγμή, στις 17/11/2023, με απόφαση της Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, συγκροτήθηκε Ομάδα Διοίκησης Έργου στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που δημιουργούνται από την ανάγκη για αυξημένη διείσδυση των ΑΠΕ σε σχέση με τον περιορισμένο διαθέσιμο ηλεκτρικό χώρο. Το αντικείμενο της Ομάδας Διοίκησης Έργου θα περιλαμβάνει τη σύνταξη και υποβολή εισήγησης στην Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την ανάπτυξη και προσαρμογή του νομοθετικού, ρυθμιστικού και κανονιστικού πλαισίου με στόχο την αντιμετώπιση των προκλήσεων που δημιουργούνται από την ανάγκη για αυξημένη διείσδυση των ΑΠΕ σε σχέση με τον περιορισμένο διαθέσιμο ηλεκτρικό χώρο.

Υπενθυμίζεται ότι πριν 16 μήνες με την ΥΑ ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/84014/7123 (ΦΕΚ Β 4333/12.8.2022), επιχειρήθηκε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα του ηλεκτρικού χώρου, ανατρέποντας το προηγούμενο νομικό πλαίσιο, το οποίο είχε ως βασική παράμετρο για τη χορήγηση ΟΠΣ τη χρονική σειρά βάσει πληρότητας της κάθε αίτησης και αντικαθιστώντας το με προτεραιότητες βάσει αδιαφανών κριτηρίων.