Σ. Φάμελλος: Δεν θα δώσουμε συγχωροχάρτι στα χατίρια της κυβέρνησης στα διυλιστήρια

Σ. Φάμελλος: Δεν θα δώσουμε συγχωροχάρτι στα χατίρια της κυβέρνησης στα διυλιστήρια
Παρασκευή, 23/12/2022 - 08:32

Η φορολόγηση των υπερκερδών των διυλιστηρίων δεν αποτελεί πρωτοβουλία της κυβέρνησης, αλλά υποχρέωση που πηγάζει από ευρωπαϊκό Κανονισμό και άρα δεν κάνει κανένα «χατίρι» στους πολίτες.

Τους​ λόγους για τους οποίους ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ψήφισε παρών στην τροπολογία για τη φορολόγηση των υπερκερδών των διυλιστηρίων και το επίδομα σίτισης, όπως αποκάλεσε το market/food pass, παρουσίασε αναλυτικά ο τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας και βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος, στο δελτίο ειδήσεων του τηλεοπτικού σταθμού «Kontra Channel» με το δημοσιογράφο, Γ. Μελλιγγώνη.

Σημείωσε αρχικά πως: «Η κυβέρνηση παραδέχεται ότι υπάρχει ακρίβεια, υπερκέρδη στα διυλιστήρια, ενώ το 77% των πολιτών πιστεύει ότι υπάρχει αισχροκέρδεια που έχει πολιτικά αιτία και δεν μπορεί η κυβέρνηση να προφασιστεί ότι οφείλεται στον «Πούτιν» και στον πόλεμο στην Ουκρανία. Ο κος Μητσοτάκης εξήγγειλε το περασμένο Σάββατο ότι θα δώσει περί τα 650 εκατ. ευρώ από τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων για το επίδομα σίτισης. Αποκαλύπτεται όμως η κοροϊδία γιατί, πρόκειται αρχικά για ένα πολύ μικρό ποσό αφού αντιστοιχεί περί το ένα (1) ευρώ τη μέρα για μία οικογένεια, γύρω στα τριακόσια (300) ευρώ το εξάμηνο, που προφανώς δεν καλύπτει την ακρίβεια. Είναι κοροϊδία να ζητάς την ψήφο των βουλευτών για ένα πολύ μικρό ποσό που θα δοθεί ως επίδομα σίτισης και να ζητάς ταυτόχρονα με αυτήν την ψήφο να επικυρώσουν οι βουλευτές τα «χατίρια» στα διυλιστήρια, νομοθετώντας διάφορους τρόπους για να μειωθεί το τελικό ποσό φορολόγησης των υπερκερδών των διυλιστηρίων. Δεν μπορούσαμε συνεπώς να δώσουμε «συγχωροχάρτι» στη μεθόδευση μείωσης των φορολογητέων υπερκερδών των διυλιστηρίων και για αυτό αποφασίσαμε να ψηφίσουμε παρών στην τροπολογία».

Συγκεκριμένα ανέφερε ότι τα δύο διυλιστήρια ανακοίνωσαν μόνο για το εννεάμηνο του 2022 κέρδη 2,35 δισ. ευρώ, έχουν εξαπλασιάσει δηλαδή τα κέρδη τους, ένα εξωφρενικό ποσό κερδοφορίας, ειδικά σε μία περίοδο που η κοινωνία και η παραγωγή έχουν γονατίσει από την ακρίβεια.

Ξεκαθάρισε ότι η φορολόγηση των υπερκερδών των διυλιστηρίων δεν αποτελεί πρωτοβουλία της κυβέρνησης αλλά υποχρέωση που πηγάζει από ευρωπαϊκό Κανονισμό και άρα δεν κάνει κανένα «χατίρι» στους πολίτες. «Κοροϊδεύει όμως και κάνει χατίρι στα διυλιστήρια η κυβέρνηση για τρεις (3) βασικούς λόγους. Ο ευρωπαϊκός Κανονισμός ορίζει στο 33% το ελάχιστο ποσοστό που οφείλουν τα κράτη μέλη να φορολογήσουν τα διυλιστήρια, δηλαδή η κυβέρνηση φρόντισε να «προστατεύσει» τα συμφέροντα των διυλιστηρίων και όχι των πολιτών. Και ενώ είχε δεσμευτεί για 90% φορολόγηση στα υπερκέρδη στο ρεύμα. Γιατί χαρίζει τα υπερκέρδη στα διυλιστήρια; Ακολουθώντας τη μεθοδολογία που έχει προτείνει η Ε.Ε. έχουμε υπολογίσει τα υπερκέρδη στα 2,6 δισ. ευρώ για το 2022. Άρα, με συντελεστή φορολόγησης το 90%, μπορούν και πρέπει να επιστραφούν στους πολίτες 2,34 δισ. ευρώ μόνο για το 2022, αντί των 650 εκατ. ευρώ που προβλέπει η κυβέρνηση. 1,7 δισ. ευρώ «χατίρι» στα διυλιστήρια. Τεράστια κοροϊδία».

«Δεύτερον, η κυβερνητική τροπολογία δεν περιλαμβάνει την επέκταση της φορολόγησης υπερκερδών και στο 2023, όπως προβλέπει ο σχετικός Κανονισμός. Άρα τους κλείνει το μάτι να συνεχιστεί η αισχροκέρδεια και το 2023. Τρίτον, η κυβέρνηση δίνει τη δυνατότητα στα διυλιστήρια η όποια «εισφορά» από τα υπερκέρδη να εκπίπτει της επιβολής φόρου εισοδήματος ως δαπάνη, κάτι που είναι απαράδεκτο. Φαίνεται δε ότι η φορολόγηση των υπερκερδών μετατίθεται για τον Ιούνιο και βλέπουμε, άρα δεν θα γίνει από αυτή την κυβέρνηση».

Είναι σημαντικό υπογράμμισε επίσης ο Σ.Φάμελλος να σταλεί στα διυλιστήρια και γενικά στην αγορά ότι το «πάρτι» αισχροκέρδειας τελείωσε, ένα μήνυμα που δεν θέλει όμως και δεν μπορεί να στείλει η παρούσα κυβέρνηση. «Και για αυτό μοναδική λύση είναι η πολιτική αλλαγή. Εμείς δεσμευόμαστε ότι η επόμενη προοδευτική κυβέρνηση με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θα φορολογήσει τα υπερκέρδη σε ποσοστό 90% και θα τα επιστρέψει στους καταναλωτές. Το πάρτι έχει τελειώσει».

Απάντησε τέλος σε ερώτημα του δημοσιογράφου σχετικά με το πού θα βρεθούν τα χρήματα για τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο χαμηλότερο επίπεδο της ΕΕ και τη μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα: «Η μείωση του ΕΦΚ που κοστίζει 1,5 δισ. ευρώ θα μπορούσε πολύ εύκολα να καλυφθεί από τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων, δεδομένου ότι εμείς υπολογίζουμε το ποσό που πρέπει να επιστραφεί σε 2,34 δισ. ευρώ. Το ίδιο ισχύει και για την κάλυψη της μείωσης του ΦΠΑ στα τρόφιμα. Αυτό όμως που μας ανησυχεί περισσότερο είναι ότι η κυβέρνηση αποκρύπτει την υπερφορολόγηση των πολιτών. Αυτό, καθότι έχουμε αύξηση των φορολογικών εσόδων του κράτους που έχει ξεπεράσει τα 4 δισ. ευρώ και 8,5 δισ. ευρώ παράλληλα από τις απευθείας αναθέσεις. Δεν μας έχει πει η κυβέρνηση που βρέθηκαν αυτά τα 8 δισ. ευρώ».

«Από την άλλη, το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων που δίνονται για επιδοτήσεις στο ρεύμα προέρχονται από χρήματα των καταναλωτών. Ειδικότερα, 7 δισ. ευρώ προέρχονται από τους καταναλωτές και τους λογαριασμούς ρεύματος και μόλις 1 δισ. ευρώ από τον προϋπολογισμό, που είναι και αυτά λεφτά των πολιτών. Στο τέλος όμως όλα αυτά τα δισεκατομμύρια ευρώ πηγαίνουν στα ταμεία των παρόχων ενέργειας οι οποίοι, και σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, έχουν τις υψηλότερες χρεώσεις στην Ευρώπη για το πρώτο εξάμηνο του 2022».