Οι εκτιμήσεις για το βιομεθάνιο στο ΕΣΕΚ – Τα επόμενα βήματα στη νομοθεσία

Οι εκτιμήσεις για το βιομεθάνιο στο ΕΣΕΚ – Τα επόμενα βήματα στη νομοθεσία
Παρασκευή, 22/12/2023 - 06:22

Μέσα στο πρώτο εξάμηνο αναμένεται να γίνει η νομοθέτηση του ρυθμιστικού πλαισίου για το βιομεθάνιο.

Η παραγωγή βιομεθανίου αναμένεται να αυξηθεί, φτάνοντας τις 2,1 TWh έως το τέλος του 2030 και τις 3,3 TWh έως το 2035. Ωστόσο, όπως αναφέρει η Κομισιόν στα σχόλια της για το εθνικό σχέδιο για την ενέργεια και το κλίμα δεν έχει τεθεί πιο συγκεκριμένος στόχος. Επί του παρόντος, δεν υπάρχει παραγωγή προηγμένων βιοκαυσίμων στην Ελλάδα, αλλά η συνεισφορά αναμένεται να φθάσει το 2,4% των καυσίμων μεταφορών έως το 2030 και το 17% έως το 2040. «Το επικαιροποιημένο σχέδιο περιέχει πολλά προτεινόμενα μέτρα για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης, όπως η ηλεκτροδότηση του σιδηροδρομικού τομέα και η ανάπτυξη της χρήσης βιοκαυσίμων στους τομείς της ναυτιλίας και των αερομεταφορών, αλλά δεν παρέχονται λεπτομερή σχέδια», αναφέρει η Ε.Ε. Επίσης, τονίζει πως τα μέτρα για την προώθηση της διαθεσιμότητας της βιοενέργειας και της βιωσιμότητας της βιοενέργειας δεν έχουν αναφερθεί εξαντλητικά. Συγκεκριμένα, το επικαιροποιημένο σχέδιο δεν περιέχει προβλέψεις έως το 2030 (ή έως το 2040) για τους τομείς ηλεκτρικής ενέργειας και θέρμανσης και ψύξης, αλλά μόνο ορισμένες προβλέψεις για τη χρήση βιοκαυσίμων/βιομεθανίου στον τομέα των μεταφορών. Το σχέδιο αναφέρει μόνο ότι λειτουργούν 99 σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από βιοαέριο συνολικής ισχύος 116 MWe, χωρίς να δίνει περισσότερες πληροφορίες.

Προτείνεται η έγχυσή του στο υπάρχον δίκτυο φυσικού αερίου

Μέσα στο πρώτο εξάμηνο αναμένεται να γίνει η νομοθέτηση του ρυθμιστικού πλαισίου για το βιομεθάνιο. Έχει ήδη ξεκινήσει η κλειστή διαβούλευση, πάνω στο κείμενο που έχει εκπονήσει ομάδα του ΕΜΠ υπό τον καθηγητή Σωτήριο Καρέλλα. Στη διαβούλευση μεταξύ των αρμόδιων φορέων θα εξεταστεί το ζήτημα σε σχέση με τη μεταφορά του βιομεθάνιου. Προτείνεται η έγχυσή του στο υπάρχον δίκτυο φυσικού αερίου ως CNG και ακόμα η μεταφορά του και η πώληση του σε πρατήρια καυσίμων. Παράλληλα, ενδιαφέρον ζήτημα αποτελεί εκείνο της λειτουργικής ενίσχυσης των μονάδων και όπως φαίνεται αυτό που θα ισχύσει θα είναι πολύ κοντά με το σύστημα που ισχύει για υπόλοιπες ΑΠΕ (ΦΟΣΕ, feed in premium). Σε ό,τι έχει να κάνει πάντως με την εγκατάσταση των μονάδων όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς οι μονάδες δεν μπορεί να είναι η μία δίπλα στην άλλη, ενώ εξίσου σημαντική είναι η εξασφάλιση της πρώτης ύλης.

Είναι αναγκαίες οι αλλαγές και αρκετές χώρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Δανία έχουν προχωρήσει στην ανάπτυξη αρκετών μονάδων. Είναι ενδεικτικό πως στη Δανία σύμφωνα με στοιχεία του 2021 το 24% του αερίου προέρχεται από βιομεθάνιο. Στη Γαλλία στόχος είναι μέχρι το 2030 το 15% του αερίου να καλύπτεται από βιομεθάνιο. Μόνο το 2022 στην Ευρώπη δημιουργήθηκαν 200 μονάδες.