Εσπερίδα ΡΑΑΕΥ: Προτεραιότητα η Προστασία του Καταναλωτή

Εσπερίδα ΡΑΑΕΥ: Προτεραιότητα η Προστασία του Καταναλωτή
Τρίτη, 09/09/2025 - 08:10

Η προστασία του καταναλωτή βρέθηκε στο επίκεντρο Εσπερίδας που διοργάνωσε ο Κλάδος Ενέργειας της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) τη Δευτέρα 8 Σεπτεμβρίου 2025 στο πλαίσιο της 89ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.

Τις εργασίες της Εσπερίδας άνοιξε με χαιρετισμό του ο Αντιπρόεδρος της ΡΑΑΕΥ, Δημήτρης Φούρλαρης ο οποίος χαρακτήρισε τον καταναλωτή ως βιτρίνα του ενεργειακού κλάδου. Όπως είπε «ένας ενεργός και ενημερωμένος καταναλωτής πιέζει τον ανταγωνισμό και απαιτεί καλύτερες υπηρεσίες. Είναι το πιο πολύτιμο asset στον ενεργειακό κλάδο Για τους διαχειριστές ο καταναλωτής είναι επενδυτής αφού δίνει τα χρήματά του για να κάνουν επενδύσεις στο ηλεκτρικό σύστημα της χώρας. Για τους προμηθευτές ο καταναλωτής είναι πελάτης και απαιτεί σεβασμό για τα χρήματα που προσφέρει.» Ο κ. Φούρλαρης κατέληξε πως για να σχεδιαστούν όλα και να λειτουργήσουν αποδοτικά, απαιτείται εκ μέρους της Αρχής ένα ρυθμιστικό πλαίσιο σαφές, αξιόπιστο και δίκαιο, ώστε τα αποτελέσματα να είναι αυτά που πραγματικά χρειάζεται και απαιτεί ο καταναλωτής.

Ακολούθησε το πρώτο μέρος της Ημερίδας με θέμα «Ενημερωμένος και ενεργός καταναλωτής» κατά το οποίο η Διευθύντρια Ρύθμισης και Εποπτείας Αγορών Λιανικής και Προστασίας Καταναλωτών της ΡΑΑΕΥ, Ειρήνη Ιακωβίδου, αναφέρθηκε στην προτεραιότητα που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ενεργειακή μετάβαση προκειμένου να είναι ελκυστική, απλή και οικονομικά προσιτή για όλους τους πολίτες ώστε όλοι να επωφελούνται από την εσωτερική αγορά ενέργειας και να διασφαλίζεται μια δίκαιη μετάβαση που δεν θα αφήνει κανέναν πίσω. Ταυτόχρονα, σημείωσε ότι «η ΡΑΑΕΥ συμμετέχει ενεργά στις ομάδες εργασίας του Συμβουλίου των Ευρωπαίων Ρυθμιστών Ενέργειας (Council of European Energy Regulators, CEER), στο οποίο εξετάζονται οι βέλτιστες πρακτικές με στόχο ο καταναλωτής να μετατραπεί σε ενεργό και συνειδητό συμμετέχοντα στην αγορά ενέργειας. Μεταξύ αυτών των πρακτικών είναι οι χρωματικές σημάνσεις διαφάνειας στα τιμολόγια λιανικής οι οποίες έχουν ήδη καθιερωθεί ως «καλή πρακτική» και βρίσκονται υπό εξέταση για υιοθέτηση και από άλλα κράτη-μέλη.»

Ο Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής του Ελληνικού Συνδέσμου Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ), Κώστας Παπαμιχαήλ, στην εισήγησή του σημείωσε πως μεγάλο μέρος των καταναλωτών είναι αδρανές σε σχέση με τα χρωματιστά τιμολόγια και σε ποσοστό 60-65% παραμένει στο πράσινο τιμολόγιο παρά την ύπαρξη οικονομικότερων επιλογών. Σε σχέση με το πραγματικά ανταγωνιστικό σκέλος των λογαριασμών είπε πως στην Ελλάδα αντιστοιχεί στο 1/3 του λογαριασμού, ενώ το υπόλοιπο σκέλος αφορά σε ρυθμιζόμενες χρεώσεις, φόρους, τέλη και απώλειες. Αναφερόμενος στις ληξιπρόθεσμες οφειλές τόνισε πως επιβαρύνουν τους συνεπείς καταναλωτές. Παράλληλα χαρακτήρισε δομικό ζήτημα τις απώλειες δικτύου που έφτασαν στο 11,4% το 2023 έναντι 5,5% στην ΕΕ, γεγονός που είχε ως συνέπεια την επιβάρυνση 370 εκατομμυρίων κατ’ έτος.

Από την πλευρά του ο Διευθυντής Έρευνας και Καινοτομίας του ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ, Γεώργιος Λούκος, σημείωσε πως ο ΔΕΔΔΗΕ προχωρά σε ένα από τα μεγαλύτερα έργα ψηφιακού μετασχηματισμού στην Ελλάδα, με την αντικατάσταση 7,7 εκατομμυρίων ηλεκτρομηχανικών μετρητών με Έξυπνους Μετρητές έως το 2030. Όπως είπε, «πρόκειται για μια στρατηγική επένδυση που αποτελεί προτεραιότητα για τον Οργανισμό και συνδέεται άμεσα με την ενεργειακή μετάβαση της χώρας, δίνοντας δυνατότητα εξισορρόπησης προσφοράς και ζήτησης, παροχή ευέλικτων τιμολογίων, βελτίωση της διαχείρισης του δικτύου, πάταξης του φαινομένου της ρευματοκλοπής και ενδυνάμωσης του καταναλωτή με ενεργό πλέον ρόλο στην αγορά ενέργειας.» Χαρακτήρισε εντυπωσιακή την μέχρι σήμερα πρόοδο αναφέροντας πως: από περίπου 85.000 Έξυπνους Μετρητές το 2019, ο αριθμός τους θα ξεπεράσει έως το τέλος του έτους το 1,5 εκατομμύριο, καταμετρώντας πλέον πάνω από το 60% της καταναλισκόμενης ενέργειας της χώρας. Το πανελλαδικό πλάνο προβλέπει μαζικές εγκαταστάσεις σε όλες τις περιφέρειες ταυτόχρονα, οδηγώντας σε κάλυψη άνω του 30% των ενεργών παροχών με Έξυπνο Μετρητή έως το τέλος του 2026.

Στο δεύτερο μέρος με θέμα «Η αντιμετώπιση των ρευματοκλοπών» εισήγηση έκανε ο Διευθυντής Περιφέρειας Μακεδονίας-Θράκης και Αναπληρωτής Διευθυντής της Διεύθυνσης Μετρητικών Διατάξεων και Δεδομένων του ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ, Γεώργιος Αθανασιάδης, ο οποίος είπε ότι «ο ΔΕΔΔΗΕ υλοποιεί τα τελευταία χρόνια μια ολοκληρωμένη στρατηγική δράση για τη μείωση των μη τεχνικών απωλειών και ειδικότερα των ρευματοκλοπών. Η στρατηγική αυτή αποδίδει πλέον μετρήσιμα αποτελέσματα: το 2025 έχουν εντοπιστεί 15.554 περιπτώσεις ρευματοκλοπής, με τον εντοπισμό να έχει αυξηθεί κατά 67% σε σχέση με το 2024. Η εκτιμώμενη αξία περιπτώσεων που εντοπίστηκαν έχει αυξηθεί κατά 72%, ενώ οι εισπράξεις στο πρώτο οκτάμηνο του έτους ανήλθαν σε €27 εκατ., σημειώνοντας αύξηση 86%, έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2024.» Ο κ. Αθανασιάδης υπογράμμισε πως παρά την απουσία ενός αυστηρού νομικού και θεσμικού πλαισίου, η επίδοση αυτή είναι αποτέλεσμα των στρατηγικών δράσεων, χρήσης ψηφιακών εργαλείων, ψηφιοποίησης του οργανισμού, δημιουργία ειδικών ομάδων πανελλαδικά, χρήσης έξυπνων μετρητών και της ευρύτερης εντατικοποίησης των προσπαθειών που γίνονται από τον ΔΕΔΔΗΕ σε όλα τα επίπεδα - από τον εντοπισμό των περιπτώσεων που χρήζουν διερεύνησης, στους τεχνικούς ελέγχους στο πεδίο, στους εργαστηριακούς ελέγχους, μέχρι και τη συντεταγμένη νομική διαχείριση - φέρνοντας πλέον απτά αποτελέσματα.

Ακολούθησε το τρίτο μέρος της Ημερίδας με θέμα «Η προστασία των καταναλωτών» κατά το οποίο ο Ενεργειακός Διαμεσολαβητής και Μέλος της Ολομέλειας της ΡΑΑΕΥ, Κομνηνός Κόμνιος, ανέφερε πως μετά από ενάμιση χρόνο επιτυχούς λειτουργίας του Ελληνικού Ενεργειακού Διαμεσολαβητή, εισερχόμαστε στην επόμενη φάση. Ειδικότερα, όπως είπε, στο πλαίσιο οδικού χάρτη που θα τεθεί σε Δημόσια Διαβούλευση, ο ΕΕΔ προσανατολίζεται σε: επέκταση της λειτουργίας σε όλους τους κλάδους της ΡΑΑΕΥ (ενέργεια-ύδατα-απόβλητα), πιλοτική κάλυψη επαγγελματικών παρόχων, καθιέρωση δείκτη αξιολόγησης προμηθευτών (Consumer Score) και δημοσιοποίηση περιστατικών μη συμμόρφωσης. «Τα επόμενα βήματα θα αποφασιστούν σταδιακά και υπό τις αναγκαίες θεσμικές και επιχειρησιακές προϋποθέσεις, με σταθερή πυξίδα τη διαφάνεια, τη μετρήσιμη συμμόρφωση και την ενίσχυση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών» τόνισε.

Ο Βοηθός Συνήγορος του Καταναλωτή, Ευθύμιος Τσίγκας, σημείωσε από την πλευρά του πως το 2024 υποβλήθηκαν στον Συνήγορο 20 χιλιάδες υποθέσεις εκ των οποίων οι 2.504 αφορούσαν τον Κλάδο Ενέργειας και το τρέχων έτος εκτίμησε πως οι υποθέσεις που αφορούν στην ενέργεια θα κυμανθούν στον ίδιο αριθμό. Ο κ. Τσίγκας είπε χαρακτηριστικά: «Μικρό μόνο ποσοστό καταναλωτών -σε σχέση με το πλήθος αυτών που πραγματικά πλήττεται από κάποιο πρόβλημα που εμφανίζεται στην αγορά- φτάνει να υποβάλει αναφορά σε εμάς. Κι αυτό έχει να κάνει με το ότι δεν έχει ακόμη εμπεδωθεί στο ευρύ κοινό η ανάλογη καταναλωτική νοοτροπία.» Τέλος, χαιρέτισε τη δημιουργία του Ενεργειακού Διαμεσολαβητή από τη ΡΑΑΕΥ.

Στη συνέχεια ο Εφέτης και Πρόεδρος του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης του Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης, Πέτρος Αλικάκος, ανέδειξε το πολυσύνθετο ζήτημα της ενεργειακής φτώχειας και την αυξανόμενη ανάγκη δικαστικής παρέμβασης σε μια περίοδο έντονης οικονομικής πίεσης. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές ηλεκτρικού ρεύματος υπερβαίνουν τα 3,4 δισ. ευρώ, γεγονός που επηρεάζει έναν στους τρεις καταναλωτές. Παράλληλα, τόνισε πως παρατηρείται εκρηκτική αύξηση σχετικών αγωγών στο Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης, καθώς και ανησυχητική έξαρση περιστατικών ρευματοκλοπής. Ο κ. Αλικάκος έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη μεταβίβαση απαιτήσεων σε εταιρείες διαχείρισης, πρακτική που δημιουργεί επιπλέον οικονομικές και κοινωνικές πιέσεις. Ταυτόχρονα, υπογράμμισε τον καίριο ρόλο της Δικαιοσύνης ως εγγυητή κοινωνικής συνοχής και προστασίας των αδυνάτων και τόνισε την ανάγκη θεσμικών παρεμβάσεων για καθιέρωση σαφών διαδικασιών ρύθμισης οφειλών, αποτροπή αυθαίρετων διακοπών παροχής και ενίσχυση της διαφάνειας και υπευθυνότητας από τους παρόχους ενέργειας. «Η Δικαιοσύνη, πέρα από την επίλυση διαφορών, αναδεικνύεται ως ουσιαστικός μοχλός εξισορρόπησης και διασφάλισης της κοινωνικής αξιοπρέπειας» κατέληξε.

Τον συντονισμό της Ημερίδας έκανε ο Διευθυντής του Γραφείου Επικοινωνίας της ΡΑΑΕΥ, Δρ. Διονύσιος Παπαχρήστου.