Η ανάγκη εξισορρόπησης της απώλειας των ρωσικών ροών, σε συνδυασμό με τη διεύρυνση του Κάθετου Διαδρόμου προς τις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Ουκρανίας, λειτουργεί ως μοχλός επανεκκίνησης για έργα που είχαν παγώσει τα προηγούμενα χρόνια. Στο νέο αυτό πλαίσιο, τα FSRU επανέρχονται στο επίκεντρο των ενεργειακών σχεδιασμών, με τουλάχιστον τρία projects να επανεξετάζονται με σαφώς μεγαλύτερη προσδοκία υλοποίησης.
Σε αυτήν την κατεύθυνση ο όμιλος Κοπελούζου που σχεδίασε και δημιούργησε το FSRU της Αλεξανδρούπολης προωθεί ήδη την εγκατάσταση ενός δεύτερου σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στο Θρακικό Πέλαγος. Η εταιρεία βρίσκεται σε αναζήτηση χρηματοδότησης έχοντας ήδη εκπονήσει τις περιβαλλοντικές μελέτες, οι οποίες μάλιστα έχουν περάσει και από τη διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες. Η επενδυτική απόφαση για την υλοποίηση του έργου αναμένεται να ληφθεί εντός του 2026 ώστε το FSRU να έτοιμο προς λειτουργία το 2028. Το ύψος της επένδυσης με δεδομένο ότι η δυναμικότητα του έργου θα είναι της τάξης των 6 bcm φυσικού αερίου, υπολογίζεται σε περίπου 550-600 εκατ. ευρώ. Πρέπει να σημειωθεί ότι η Gastrade, μέτοχοι της οποίας είναι η Ελμίνα Κοπελούζου, η ΔΕΠΑ, ο ΔΕΣΦΑ, η Gaslog και η Bulgartransgaz επιδιώκει να συνάψει συμβάσεις χρήσης του σταθμού ώστε να μην χρειαστεί η διενέργεια market test.
Την ίδια ώρα o όμιλος Motor Oil παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις για να βάλει αποφάσεις για τη Διώρυγα Gas, το FSRU στον χώρο του διυλιστηρίου των Αγίων Θεοδώρων. Το FSRU βρίσκεται σε πολύ ώριμο στάδιο πριν την υλοποίηση και όπως δήλωσε η διοίκηση της Motor Oil κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων του εννεάμηνου στους αναλυτές, η απόφαση του ομίλου είναι να συνεχίσει την ανάπτυξη του FSRU «Διώρυγα Gas», «ενός έργου που βρίσκεται σε ώριμο στάδιο», έρχεται ως απόρροια της αναμενόμενης αύξησης της ζήτησης LNG στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Ευρώπης και αποτελεί ένδειξη «της ικανότητας του ομίλου να παραμένει ευέλικτος και να ανταποκρίνεται στις συνθήκες τις αγοράς».
Υπενθυμίζεται ότι ο σχεδιασμός του έργου ξεκίνησε το 2021 και κορυφώθηκε κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης. Στη συνέχεια και με την ομαλοποίηση της ενεργειακής αγοράς οι ρυθμοί προώθησης του έργου μειώθηκαν αλλά δεν σταμάτησαν ποτέ. Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της Motor Oil το FSRU Διώρυγα Gas θα βρίσκεται περίπου στα 70 χιλιόμετρα από την Αθήνα, στην περιοχή των Αγίων Θεοδώρων σε απόσταση περίπου 1,5 – 2 χιλιομέτρων από το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου. Περιλαμβάνει ειδικό πλοίο, κατασκευή προβλήτας καθώς και σύνδεση με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου.
Τέλος, οι νέες συνθήκες που επικρατούν στην αγορά φυσικού αερίου αναθερμαίνουν το σχέδιο της Elpedison (θυγατρική της Helleniq Energy που μετονομάστηκε σε Enerwave) για τη δημιουργία FSRU στη Θεσσαλονίκη. Μάλιστα όπως τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της Helleniq Energy, Ανδρέας Σιάμισιης, κατά την παρουσίαση του νέου ονόματος της εταιρείας ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου, η γεωπολιτική συγκυρία δημιουργεί ένα πρωτόγνωρο πεδίο ευκαιριών, για περαιτέρω διεθνοποίηση του Ομίλου και για την υλοποίηση επενδύσεων που εδραιώνουν τη χώρα στον νέο ενεργειακό χάρτη της περιοχής, όπως το FSRU Θεσσαλονίκης.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Helleniq Energy βλέπει με θετικό τρόπο το έργο του FSRU στη Θεσσαλονίκη — μια μονάδα υποδοχής, υγροποίησης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου που θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας και θα προσφέρει δυνατότητες διασυνοριακής εμπορίας. Το έργο, όπως είπε ο κ. Σιάμισιης, που είχε προσωρινά «παγώσει», επανέρχεται τώρα με νέα δυναμική, ενταγμένο στη λογική του Κάθετου Διαδρόμου, ανοίγοντας για πρώτη φορά τον δρόμο και για εξαγωγές φυσικού αερίου από ελληνικό έδαφος. Δεν υπάρχει όμως ειλημμένη απόφαση, απλά το project επανεξετάζεται.






