Δ. Παπαλεξόπουλος: Καμπανάκι για την αποβιομηχάνιση της χώρας

Δ. Παπαλεξόπουλος: Καμπανάκι για την αποβιομηχάνιση της χώρας
Σάββατο, 13/04/2024 - 08:46

Τον κώδωνα του κινδύνου για το υψηλό κόστος της πράσινης μετάβασης και του στόχου της απανθρακοποιήσης που μπορεί να οδηγήσει σε υπαρξιακό κίνδυνο τη βιομηχανία έκρουσε ο πρόεδρος του ΣΕΒ, κ. Δημήτρης Παπαλεξόπουλος.

Μιλώντας σε πάνελ στο πλαίσιο του 9ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών ο επικεφαλής του ΣΕΒ Μιλώντας για την πράσινη μετάβαση τόνισε πως «πρέπει να είμαστε ρεαλιστές. Έχουμε υποτιμήσει τις δυσκολίες, το κόστος της μετάβασης και τη διάρκειά της». Υποστήριξε πως χρειάζονται σημαντικές επενδύσεις αλλά έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου στο «να μην φτάσουμε να αποβιομηχανιστούμε πριν πρασινίσουμε την οικονομία μας και πρόσθεσε πώς στην χρειάζεται μεγαλύτερη προβλεψιμότητα στο ενεργειακό κόστος στην μετάβαση και περισσότερο ρεαλιστικούς στόχους.

«Χρειαζόμαστε «περισσότερη Ευρώπη» αλλά πρέπει να δούμε τους στόχους που θέτουμε με μεγαλύτερο ρεαλισμό και αντιμετωπίζοντας μεγάλες προκλήσεις όπως η άμυνα και το δημογραφικό, τις υποδομές, την καινοτομία και τους στόχους για την ενεργειακή μετάβαση. «Να μην βάλουμε νερό στο κρασί μας αλλά να φύγουμε από ένα τρόπο σκέψης που θέλει την Ευρώπη να ρυθμίζει τα πάντα και να θέτει κανόνες και στόχους και να πάμε σε ένα πλαίσιο πιο βοηθητικό για την ιδιωτική οικονομία και την υλοποίηση επενδύσεων» κατέληξε.

Στο πλαίσιο του ίδιου πάνελ παρουσιάστηκαν τα ευρήματα της έρευνας για τον σφυγμό της επιχειρηματικότητας και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική μεταποίηση που υλοποίησε η ΕΥ σε συνεργασία με τον ΣΕΒ.
Σύμφωνα με τον κ. Θάνο Μαύρο, Εταίρο, Συμβουλευτικές Υπηρεσίες EY Ελλάδος - Επικεφαλής Τμήματος Εφοδιαστικής Αλυσίδας και Διεπιχειρησιακών Λειτουργιών EY Ελλάδος και EY Κεντρικής, Ανατολικής, Νοτιοανατολικής Ευρώπης και Κεντρικής Ασίας (CESA), η έρευνα κατέδειξε πως:

Στα θετικά σημεία για την πορεία της αγοράς εντάσσονται οι επιχειρηματικές ευκαιρίες σε ευρωπαϊκές αλυσίδες αξίας, το δυναμικό εγχώριο οικοσύστημα καινοτομίας, η πρόοδος επενδύσεων για ενεργειακή αυτονομία, υψηλός ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.

Περνώντας στα προβλήματα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν ο ελληνικός κλάδος της μεταποίησης εντάσσονται: το υψηλό ενεργειακό κόστος, οι ασφυκτικοί στόχοι της πράσινης μετάβασης, τα μικρά εταιρικά μεγέθη, τεράστιες ανατροπές από την έλευση της τεχνητής νοημοσύνης και η δυσκολία εύρεσης ταλέντου.

Αναλυτικά η έρευνα κατέληξε στα εξής ευρήματα:

46% εκτιμούν ότι το reshoring αποτελεί ευκαιρία για ανάπτυξη, όμως μόνο το 28% των ερωτώμενων εκτιμούν ότι θα επηρεάσει θετικά τις επιχειρήσεις

Σημαντικότερες προκλήσεις του εξωτερικού περιβάλλοντος είναι το κόστος της ενέργειας (72%), οι διαταραχές στις αλυσίδες εφοδιασμού (63%) και το κόστος πρώτων υλών (61%)

Η έρευνα και ανάπτυξη βρίσκεται στην κορυφή, όσον αφορά τις προκλήσεις του εσωτερικού περιβάλλοντος (39%)

81% των επιχειρήσεων έχουν εφαρμόσει δράσεις αριστείας, 89% θεωρούν τις δράσεις αυτές επιτυχημένες αλλά μόνο το 24% έχουν δομημένο πρόγραμμα και στρατηγική

73% των επιχειρήσεων θεωρεί την εύρεση ανθρώπινου δυναμικού ως τη σημαντικότερη πρόκληση που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν την επόμενη τριετία.

Αναφερόμενος στις προκλήσεις της βιομηχανίας ο . Γιώργος Παπαδημητρίου, Εταίρος and CESA Accounts & Markets Leader EY Ελλάδος είπε ότι «τα τελευταία χρόνια ήρθαμε αντιμέτωποι με πρωτόγνωρες προκλήσεις στον τομέα της ενέργειας τονίζοντας πως είναι σημαντικό να μην χαθεί το μομέντουμ στην προσπάθεια για την πράσινη μετάβαση». Στο πλαίσιο αυτό αναφέρθηκε σε αποτελέσματα ερευνών της ΕΥ που έδειχναν ότι το 2022 οι πράσινοι στόχοι θα μπορούσαν να υλοποιηθούν το 2036, ενώ σε πιο πρόσφατη εκδοχή το ορόσημο αυτό έχει πλέον πάει στο 2050. Όπως είπε οι επιχειρήσεις στρέφονται σε βιώσιμες πρακτικές και στις ΑΠΕ αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες. Παράλληλα, υπογράμμισε πως οι επιχειρήσεις προσπαθούν να εντάξουν την καινοτομία στην κουλτούρα της εταιρείας κάνοντάς την ευθύνη όλων ενώ, όπως είπε, η έρευνα και ανάπτυξη είναι σε μεγάλο βαθμό στοχευμένη στην κάλυψη βραχυπρόθεσμων και μεσοπρόθεσμων αναγκών των τελικών καταναλωτών.