Ερώτηση και ΑΚΕ Μ. Ζαμπάρα: Εκπλήρωση συμβατικών υποχρεώσεων της ΕΥΔΑΠ και διαφάνεια στο σχεδιασμό έργων υδροδότησης της Αττικής

Ερώτηση και ΑΚΕ Μ. Ζαμπάρα: Εκπλήρωση συμβατικών υποχρεώσεων της ΕΥΔΑΠ και διαφάνεια στο σχεδιασμό έργων υδροδότησης της Αττικής
Τρίτη, 16/12/2025 - 15:42

Η σημερινή κατάσταση των ταμιευτήρων με χαμηλά αποθέματα και η παντελής έλλειψη μέριμνας για έγκαιρη υλοποίηση έργων δημιουργεί πολλά ερωτήματα γιατί η Πολιτεία έμεινε αδρανής πάνω από πέντε (5) χρόνια, ώστε τελικά να οδηγηθεί σε λύσεις μεταφέροντας όλες τις αρμοδιότητες και ευθύνες της στο Δ.Σ. μιας Α.Ε. και στο Υπερταμείο, δίχως διαφάνεια, με το πρόσχημα της έκτακτης ανάγκης για την οποία το ΥΠΕΝ έχει την κύρια ευθύνη.

Με την από 02/02/2022 Σύμβαση του ν. 4812/2021 μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, Εταιρείας Παγίων ΕΥΔΑΠ και ΕΥΔΑΠ Α.Ε. και την κατά την ίδια ημερομηνία Σύμβαση Ανάθεσης Υπηρεσιών Λειτουργίας και Συντήρησης η τελευταία ανέλαβε ρητές και μετρήσιμες υποχρεώσεις για τη λειτουργία, τη συντήρηση και την αναβάθμιση του Εξωτερικού Υδροδοτικού Συστήματος (Ε.Υ.Σ.) της πρωτεύουσας, ενώ το Δημόσιο έχει υποχρέωση να παρέχει αδιαλείπτως επαρκή ποσότητα Ακατέργαστου Ύδατος στα σημεία Σύνδεσης όπως αυτά ορίζονται. Παράλληλα, το 2024 με Απόφαση του ΥΠΕΝ (οικ. ΥΠΕΝ/Δ18/117253/524/29-10-2024) ενεργοποιήθηκε η δυνατότητα της ΕΥΔΑΠ Α.Ε. να αναθέτει την εκπόνηση μελετών και έργων υπό την ιδιότητα Αναθέτοντος Φορέα, Φορέα Κατασκευής και Υλοποίησης, Προϊσταμένης Αρχής και Διευθύνουσας Υπηρεσίας, κατά τις διατάξεις του ν. 4416/2016. Στην ίδια Απόφαση, καθορίζονται μια σειρά μελετών και έργων για τα οποία δίνεται στην ΕΥΔΑΠ Α.Ε. αυτή η δυνατότητα.

Πρόσφατα, με το άρθ. 55 του ν. 5215/2025 η ανωτέρω δυνατότητα επεκτείνεται σε έργα και υπηρεσίες που δεν υπάγονται στις αρμοδιότητες της ΕΥΔΑΠ Α.Ε. με την προϋπόθεση ότι το αντικείμενο αυτών συνδέεται άμεσα με την πρόληψη ή την αντιμετώπιση συνεπειών της λειψυδρίας. Επιπλέον, με την εν λόγω, μπορούν ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ να αναθέσουν κατόπιν σχετικής σύμβασης- την ωρίμανση και τη διενέργεια διαγωνισμών στο Υπερταμείο. Επιπρόσθετα, θα μπορούν με συμβάσεις μίσθωσης έργου θα δύνανται να απασχολούν προσωπικό, δίχως να τίθενται κάποιες ελάχιστες προϋποθέσεις από το νόμο. Μάλιστα, μόλις πριν λίγες μέρες, με Υπ. Απόφαση ΠΕΝ (ΦΕΚ 6416/Β/2025), κατόπιν εισήγησης της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. η οποία στηρίχτηκε σε γνωμάτευση Πανεπιστημιακού Ιδρύματος (Ε.Μ.Π.) κηρύχθηκε η περιοχή αρμοδιότητας της ΕΥΔΑΠ Α.Ε. σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης λόγω της λειψυδρίας.

Δεδομένου, ότι ήταν και παραμένει ευθύνη του Δημοσίου (ΕΥΔΑΠ Παγίων) να αναβαθμίζει το Ε.Υ.Σ. με τα απαιτούμενα έργα ώστε να παρέχεται πάντα επαρκής ποσότητα νερού, αφού για αυτό το σκοπό ορίστηκε μεσοσταθμικά από το 2021, η τιμή 0,08€/m3 τα οποία λαμβάνει η ΕΥΔΑΠ Παγίων μέσω των λογαριασμών όλων των καταναλωτών. Βάσει της ετήσιας κατανάλωσης που δηλώνεται και της οριζόμενης τιμής υπολογίζεται ότι ετησίως η ΕΥΔΑΠ Παγίων λαμβάνει ένα ποσό άνω των 30εκ.€. Με αυτά έπρεπε να κάνει τα απαραίτητα έργα, ώστε να διασφαλίζεται η επάρκεια στα αποθέματα νερού.

Από την ιστοσελίδα της ΕΥΔΑΠ Α.Ε. προκύπτει εμφανέστατα ότι το πρόβλημα επάρκειας κλιμακώνεται από το 2019 και δεν ήταν ένας κεραυνός εν αιθρία. Από το 2019 σημειώνεται σταδιακή σημαντική μείωση των αποθεμάτων, ως αποτέλεσμα της μείωσης χιονιού, της αύξησης του τουρισμού και της διάρκειας διαμονών και της έλλειψης έργων με κυβερνητική ευθύνη σας, διότι δεν παρεμβήκατε εγκαίρως με έργα διαχείρισης των διαθέσιμων ποσοτήτων νερού. Είναι γνωστό ευρέως, ότι η Υλίκη που θα μπορούσε να συμβάλλει ώστε να γίνει οικονομία στον ταμιευτήρα του Μόρνου, έχει σημαντικές διαρροές προς τη θάλασσα, λόγω φυσικού σχηματισμού, που δεν έχουν διευθετηθεί εδώ και χρόνια. Οι ανενεργές γεωτρήσεις που είχαν ανορυχθεί από το 1993, επίσης θα μπορούσαν να συμβάλλουν με εργασίες που θα είχαν ολοκληρωθεί εγκαίρως. Είχατε χρόνο και πόρους για να παρέμβετε και δεν υπάρχει δικαιολογία για αυτή την εγκληματική ολιγωρία σας.

Η σημερινή κατάσταση των ταμιευτήρων με χαμηλά αποθέματα και η παντελής έλλειψη μέριμνας για έγκαιρη υλοποίηση έργων δημιουργεί πολλά ερωτήματα γιατί η Πολιτεία έμεινε αδρανής πάνω από πέντε (5) χρόνια, ώστε τελικά να οδηγηθεί σε λύσεις μεταφέροντας όλες τις αρμοδιότητες και ευθύνες της στο Δ.Σ. μιας Α.Ε. και στο Υπερταμείο, δίχως διαφάνεια, με το πρόσχημα της έκτακτης ανάγκης για την οποία το ΥΠΕΝ έχει την κύρια ευθύνη.

Δεν γίνεται να αγνοηθούν οι αναφορές του κ.Μητσοτάκη, από το 2018 ακόμα, που δήλωνε ότι είχε σκοπό να ιδιωτικοποιήσει το νερό, ψάχνοντας για στρατηγικό επενδυτή, ούτε η προσπάθεια που έκανε η κυβέρνησή σας το 2021 να δοθεί η διαχείριση στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Μια προσπάθεια που απέτυχε καθώς το ΣτΕ αποφάσισε να μην αποχωριστεί η ΕΥΔΑΠ από το νερό. Δεν αγνοούμε ούτε το γεγονός ότι με τροπολογία σας το καλοκαίρι του 2022 προσπαθήσατε να παρακάμψετε για ακόμη μια φορά την απόφαση του ΣτΕ για την επιστροφή των μετοχών από το Υπερταμείο και τελικά αναγκαστήκατε να συμμορφωθείτε κατόπιν δικαστικής εντολής, το 2023.

Επειδή, από τις ιστορικές επιλογές σας προκύπτει ότι κατά την αποτυχημένη σας προσπάθεια να θέσετε ως διαχειριστή ιδιώτη φορέα, χάσατε πολύτιμο χρόνο για την υλοποίηση των έργων,

Επειδή, προκύπτουν ερωτηματικά για τη διαφάνεια και τη σκοπιμότητα των πρόσφατων αποφάσεων σας,

Επειδή, η ΕΕΣΥΠ Α.Ε. λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και έχει αποκλειστικά ταμειακό σκοπό,

Επειδή, η διασφάλιση της νομιμότητας των προσλήψεων και της διαφάνειας των διαδικασιών είναι κρίσιμες για την αξιοπιστία του σχεδιασμού.

Ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός:

  1. Για ποιους λόγους δεν έγιναν τα απαραίτητα έργα συντήρησης και αναβάθμισης του Ε.Υ.Σ. εγκαίρως από την ΕΥΔΑΠ Παγίων, αφού για αυτό το σκοπό λαμβάνει αντίτιμο κάθε χρόνο;
  2. Για ποιους λόγους ανατίθεται στο Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ Α.Ε.) η ωρίμανση και η διενέργειες των διαγωνισμών για έργα; Συνάδει αυτή η επιλογή σας με την Απόφαση 190/2022 του ΣτΕ;
  3. Σκοπεύει το ΥΠΕΝ να παρακάμψει τις διαδικασίες ΑΣΕΠ για τις επερχόμενες προσλήψεις 1.215 ατόμων που αποφάσισε το Δ.Σ. της ΕΥΔΑΠ Α.Ε.; Με ποιες διαδικασίες θα γίνουν οι προσλήψεις;
  4. Ποιος είναι ο βαθμός υλοποίησης των συμβατικών υποχρεώσεων της ΕΥΔΑΠ Α.Ε. ως προς τη μείωση των απωλειών; Ποιο είναι το ποσοστό απωλειών 2021-2025; Έχει εφαρμοστεί το Πρόγραμμα Μείωσης Απωλειών που προβλέπεται στη Σύμβαση; Ποια μέτρα λήφθηκαν και ποια εκκρεμούν και γιατί;
  5. Ποια έργα συντήρησης και αναβάθμισης που προβλέπονταν στη Σύμβαση ανάθεσης 2022-2025 δεν έχουν υλοποιηθεί και για ποιους λόγους; Υπάρχει συνολική αποτίμηση «επίτευξης στόχων» όπως προβλέπεται από τις ρήτρες της Σύμβασης;
  6. Ποια υπηρεσία του ΥΠΕΝ επιβεβαίωσε την επάρκεια και εισηγήθηκε στον Γεν. Γραμματέα την «Έγκριση πρότασης σχεδιασμού εγκατάστασης ολοκληρωμένου συστήματος τεχνολογιών αιχμής για την ασφάλεια παρακολούθηση του Εξωτερικού Υδροδοτικού Συστήματος της Πρωτεύουσας» (ΑΔΑ: ΨΘΨΒ4653Π8-Ε6Φ); Γιατί δεν αναφέρεται;

Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων

Αιτούμαστε για την ενημέρωση της Βουλής και των πολιτών να υποβληθούν τα κάτωθι στοιχεία και μελέτες

  • Το με αριθ. ΕΞ ΓΓ 2517/08.02.2024 έγγραφο της ΕΥΔΑΠ ΑΕ με θέμα “Πρόταση Σχεδιασμού Εγκατάστασης Ολοκληρωμένου Συστήματος Τεχνολογιών Αιχμής για την Ασφάλεια και την Παρακολούθηση Λειτουργίας του Εξωτερικού Υδροδοτικού Συστήματος.
  • Το υπ’ αριθ. Πρωτ. 1624/26-01-2024 έγγραφο της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. και ο συνημμένος αυτού Πίνακας έργων και μελετών αναβάθμισης του Ε.Υ.Σ.
  • Το υπ’ αριθ. Πρωτ. 226/06-02-2024 (αριθ.. Πρωτ. εισερχομένου: ΥΠΕΝ/Δ18/13323/37/06-02-2024) έγγραφο της Εταιρείας Παγίων ΕΥΔΑΠ (Ν.Π.Δ.Δ.) και ο συνημμένος αυτού Πίνακας Προγραμματισμένων έργων και μελετών Ε.Υ.Σ.
  • Το υπ’ αριθ. Πρωτ. 485/09-04-2024 (αριθ. Πρωτ. εισερχομένου: ΥΠΕΝ/Δ18/39149/140/11-04-2024) έγγραφο της Εταιρείας Παγίων ΕΥΔΑΠ (Ν.Π.Δ.Δ.).
  • Το υπ’ αριθ. Πρωτ. 11238/14-06-2024 έγγραφο της ΕΥΔΑΠ Α.Ε. «Προγραμματισμός έργων & μελετών Ε.Υ.Σ. – Υλοποίηση της Σύμβασης Λειτουργίας και Συντήρησης Ε.Υ.Σ.
  • Το υπ’ αριθ.. Πρωτ. 746/26-06-2024 (αριθ. Πρωτ. εισερχομένου: ΥΠΕΝ/Δ18/71018/238/01-07-2024) έγγραφο της Εταιρείας Παγίων ΕΥΔΑΠ (Ν.Π.Δ.Δ.) «Έργα, μελέτες αναβάθμισης του Ε.Υ.Σ. και θέματα Σύμβασης ΕΥΣ».
  • Το υπ’ αριθ. Πρωτ. ΕΞΕ Γ.Γ.18059/30-09-2024 (Α.Π. εισερχομένου: ΥΠΕΝ/Δ18/106750/ 450/2-10-2024) έγγραφο της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. και ο επισυναπτόμενος αυτού Πίνακας Προγραμματιζόμενων Έργων.
  • Το υπό στοιχεία ΕΥΔΑΠ/86/24-10-2025 και υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/Γρ ΓΓΦΠΥ/118019/5402/24-10-2025 έγγραφο της Εταιρείας Ύδρευσης και Αποχέτευσης Πρωτεύουσας Α.Ε. (ΕΥΔΑΠ ΑΕ).
  • Την υπό στοιχεία Εισερχομένου ΥΠΕΝ/Γρ ΓΓΦΠΥ/134460/ 6072/28-11-2025 Γνωμοδότηση του Κλάδου Υδάτων της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.).
  • Τη γνωμάτευση του Τομέα Υδατικών Πόρων και Περιβάλλοντος του ΕΜΠ στην οποία στηρίχθηκε η γνώμη της ΡΑΑΕΥ, επί του ζητήματος κήρυξης έκτακτης ανάγκης.
  • Το διαχειριστικό σχέδιο που πρότεινε ο ίδιος τομέας (Υδατικών Πόρων και Περιβάλλοντος) του ΕΜΠ.
  • Το αρχικό αίτημα της ΡΑΑΕΥ προς το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, προκειμένου να συμβάλει στην διαμόρφωση γνώμης επί της κήρυξης έκτακτης ανάγκης.
  • Το πλαίσιο συνεργασίας της ΡΑΑΕΥ και ΥΠΕΝ με τον Τομέα Υδατικών Πόρων και Περιβάλλοντος (σχετικές αποφάσεις ΕΛΚΕ, ΥΠΕΝ, ΡΑΑΕΥ).

Ο Ερωτών και αιτών Βουλευτής

Ζαμπάρας Μιλτιάδης (Μίλτος)