Η Ρωσία κινείται για να αντιμετωπίσει τις δυτικές κυρώσεις με νέα διαδρομή διέλευσης

Η Ρωσία κινείται για να αντιμετωπίσει τις δυτικές κυρώσεις με νέα διαδρομή διέλευσης
Τετάρτη, 16/11/2022 - 07:04

Ενισχύοντας τους εναλλακτικούς διαδρόμους διέλευσης, η Μόσχα ελπίζει να αντιμετωπίσει τις αυστηρότερες οικονομικές κυρώσεις και τους περιορισμούς διέλευσης της Δύσης που υιοθετήθηκαν ως απάντηση στην ολομέτωπη επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Μια από τις σημαντικότερες προοπτικές για τη Ρωσία από αυτή την άποψη είναι η ενίσχυση της ναυτιλιακής και διαμετακομιστικής συνεργασίας με το Ιράν στην Κασπία Θάλασσα. Για τον σκοπό αυτό, «το βόρειο λιμάνι του Ιράν Noshahr υποδέχθηκε το πρώτο ρωσικό φορτηγό πλοίο Ro-Ro (roll on/roll off) εδώ και 21 χρόνια», και το πρώτο φορτίο που διέσχισε την πολυτροπική διαδρομή Ρωσίας-Ιράν-Ινδίας πέρασε από το λιμάνι του Αστραχάν, συγκεκριμένα το τμήμα Solyanka (Ρωσία), τα λιμάνια Bandar Abbas και Chabahar (Ιράν) και το λιμάνι Nhava Sheva (Ινδία).

Επιπλέον, «το Ιράν και η Ρωσία κατέληξαν σε μια αρχική συμφωνία για την έναρξη μιας κοινής ναυπηγικής επιχείρησης στην Κασπία Θάλασσα». Στο πλαίσιο αυτής της διαδικασίας, ο Αλί-Ακμπάρ Σαφαέι, επικεφαλής του Ιρανικού Οργανισμού Λιμένων και Ναυτιλίας, μετά από συνάντηση με τον Ρώσο αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών Ντμίτρι Αζάροφ στην Τεχεράνη, ανακοίνωσε την ετοιμότητα της Μόσχας να επιτρέψει στα ιρανικά πλοία να περάσουν από τον ποταμό Βόλγα.

Η εξέλιξη αυτή είναι η τελευταία από μια σειρά κινήσεων που αποσκοπούν στην επέκταση της ναυτιλιακής και διαμετακομιστικής συνεργασίας μεταξύ του Ιράν και της Ρωσίας στην Κασπία Θάλασσα, η οποία έχει αυξηθεί από την έναρξη του πολέμου του Κρεμλίνου κατά της Ουκρανίας.

Πριν από αυτό, η Ρωσία δεν επέτρεπε στα ξένα πλοία, συμπεριλαμβανομένων των ιρανικών πλοίων, να περάσουν από τον ποταμό Βόλγα ούτε να χρησιμοποιήσουν τη διώρυγα Βόλγα-Ντον. Στην πραγματικότητα, οι ρωσικές αρχές θεωρούν ότι ο ποταμός αυτός αποτελεί εσωτερική πλωτή οδό και λόγω των λόγων εθνικής ασφάλειας, η Μόσχα δεν επέτρεπε στα ξένα πλοία να περάσουν από τον Βόλγα και τα υπάρχοντα κανάλια του εντός του ρωσικού εδάφους. Ως εκ τούτου, τα ιρανικά πλοία έπρεπε να μεταφέρουν τα εμπορευματοκιβώτια τους σε ρωσικά πλοία στο λιμάνι του Αστραχάν, ώστε τα φορτία να φθάσουν στον τελικό προορισμό τους εντός της Ρωσίας ή να συνεχίσουν προς τη Μαύρη Θάλασσα μέσω της διώρυγας Βόλγα-Ντον.

Εάν μια τέτοια συμφωνία καταστεί οριστική και στη συνέχεια εφαρμοστεί, κάτι που δεν είναι και τόσο απίθανο δεδομένης της τρέχουσας κατάστασης των σχέσεων μεταξύ Τεχεράνης και Μόσχας, το Ιράν θα έχει πρόσβαση στον μακρύτερο ποταμό της Ευρώπης, ο οποίος ξεκινά από την περιφέρεια Τβερ (περίπου 400 χιλιόμετρα βόρεια της Μόσχας) και καταλήγει στο Αστραχάν (νότια Ρωσία) στη βόρεια ακτή της Κασπίας Θάλασσας, περνώντας από 15 ρωσικές περιφέρειες, μεταξύ των οποίων η Σαμάρα, το Νίζνι Νόβγκοροντ, το Καζάν και το Βόλγκογκραντ. Πράγματι, τα ιρανικά πλοία θα μπορούν να χρησιμοποιούν τη διώρυγα Βόλγα-Ντον, η οποία παρέχει τη συντομότερη πλωτή σύνδεση μεταξύ της Κασπίας Θάλασσας και της Μεσογείου, μέσω της Αζοφικής Θάλασσας και της Μαύρης Θάλασσας.

Ωστόσο, παραμένουν ορισμένες ασάφειες και προκλήσεις για την πλήρη εφαρμογή αυτής της συμφωνίας. Κατ' αρχάς, ο μέσος χρόνος για κατάλληλη ναυσιπλοΐα στη διώρυγα Βόλγα-Ντον είναι μόνο 200 ημέρες το χρόνο, καθώς είναι συνήθως παγωμένη από το Νοέμβριο έως τον Απρίλιο. Ως εκ τούτου, υπό τις πιο αισιόδοξες συνθήκες, τα ιρανικά πλοία θα μπορούν να διέρχονται από τη διώρυγα μόνο από τον Μάιο του 2023.

Μια άλλη σημαντική πρόκληση είναι το γεγονός ότι τα εμπορικά πλοία με χωρητικότητα φορτίου που υπερβαίνει τους 5.000 τόνους δεν θα μπορούν να περάσουν από τον ποταμό Βόλγα και τη διώρυγα Βόλγα-Ντον λόγω της αβατότητας του νερού σε ορισμένα σημεία. Επί του παρόντος, η ναυτιλιακή ικανότητα του Ιράν στην Κασπία Θάλασσα χωρίς τέτοια πλοία είναι περιορισμένη.

Ως εκ τούτου, μετά τη συμφωνία για τη χορήγηση άδειας στα ιρανικά πλοία να διασχίσουν τον Βόλγα, η Ρωσία αναμένεται να υπογράψει νέες συμβάσεις για την πώληση ενός αριθμού πλοίων με μέγιστη χωρητικότητα 5.000 τόνων - ακόμη και μεταχειρισμένων πλοίων - στο Ιράν, γεγονός που θα οδηγήσει σε σημαντικά έσοδα για τις ναυπηγικές εταιρείες στο Αστραχάν και σε άλλες περιοχές γύρω από τον Βόλγα.

Πράγματι, ο πρεσβευτής του Ιράν στη Ρωσία, Καζίμ Τζαλάλι, ανακοίνωσε: «Η εταιρεία Khazar Sea Shipping Lines της χώρας διαπραγματεύεται με τη Ρωσία για την αγορά φορτηγών πλοίων και πλοίων Ro-Ro που θα χρησιμοποιηθούν κατά μήκος των γραμμών της Κασπίας Θάλασσας, προκειμένου να επεκταθεί το εμπόριο μεταξύ των δύο χωρών». (Tehran Times, 22 Ιουλίου).

Στις προαναφερθείσες δυσκολίες έρχεται να προστεθεί το γεγονός ότι τα περισσότερα κανάλια του ποταμού Βόλγα δεν έχουν επισκευαστεί ή έστω βυθοκορηθεί από την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης, αυξάνοντας τον κίνδυνο σοβαρών ατυχημάτων και καθιστώντας τμήματα του ποταμού αδιάβατα για όλα τα σκάφη, εκτός από τα μικρότερα και ελαφρύτερα σκάφη. Επιπλέον, η σοβαρή έλλειψη εκβάθυνσης έχει προκαλέσει την αύξηση της ρηχότητας των υδάτων, γεγονός που έχει αυξήσει τη δυσκολία μετακίνησης των πλοίων μέσω του Βόλγα και της διώρυγας Βόλγα-Ντον.

Για το λόγο αυτό, ο Ντένις Βιτσανάροβσκι, αναπληρωτής επικεφαλής του τμήματος κεφαλαιουχικών κατασκευών και επισκευών της FSUE Rosmorport, ανακοίνωσε πρόσφατα ότι «το έργο για την ανακατασκευή της διώρυγας Βόλγα-Κασπίας θα ξεκινήσει το 2023-2024, ενώ θα ολοκληρωθεί το 2028. Το εύρος της εκβάθυνσης εκτιμάται προκαταρκτικά σε 15 εκατομμύρια bcm [δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα]. Ο κύριος στόχος του προγράμματος είναι να εξασφαλιστεί η ασφαλής διέλευση πλοίων με βύθισμα έως 4,5 μέτρα». Τουλάχιστον αρχικά, φαίνεται ότι τα τέλη που θα συνοδεύουν την έγκριση των δικαιωμάτων διέλευσης των ιρανικών πλοίων από τον Βόλγα και τη διώρυγα Βόλγα-Ντον θα μπορούσαν να καλύψουν ένα σημαντικό μέρος των εκτιμώμενων δαπανών για την ανακατασκευή και την εκβάθυνση των εν λόγω υδατοδρομίων από τη Ρωσία.

Όλες αυτές οι εξελίξεις υπογραμμίζουν σαφώς τη σοβαρότερη προσοχή της Ρωσίας στην ενίσχυση του θαλάσσιου εμπορίου και των ναυτιλιακών δεσμών με το Ιράν στην Κασπία Θάλασσα.

Φαίνεται ότι οι Ρώσοι αξιωματούχοι, υπό τις σημερινές συνθήκες των δυτικών κυρώσεων και των περιορισμών διέλευσης, έχουν συμφωνήσει να κάνουν παραχωρήσεις και να επιδείξουν κάποια ευελιξία με το Ιράν σε θέματα με τα οποία δεν ήταν πρόθυμοι πριν από τον πόλεμο.

Η συνεργασία για την κατασκευή του σιδηροδρόμου Rasht-Astara, η αποστολή ρωσικών φορτηγών πλοίων Ro-Ro σε ιρανικά λιμάνια, η πώληση πλοίων στο Ιράν στην Κασπία Θάλασσα και η ετοιμότητα της Μόσχας να επιτρέψει σε πλοία με ιρανική σημαία να περάσουν από τον ποταμό Βόλγα και τη διώρυγα Βόλγα-Ντον καταδεικνύουν σαφώς την προσέγγιση του Κρεμλίνου, η οποία μπορεί πράγματι να ενισχύσει τους πολιτικούς και οικονομικούς δεσμούς μεταξύ Τεχεράνης και Μόσχας σε πρωτοφανή επίπεδα.