Τις τελευταίες ημέρες η τιμή στη χονδρεμπορική αγορά κινείται σταθερά γύρω από τα 158 ευρώ/MWh, ενώ σε αυτό το ποσό προστίθεται το κόστος της Αγοράς Εξισορρόπησης, το οποίο τον Σεπτέμβριο ανήλθε στα 23,5 ευρώ/MWh, αυξάνοντας περαιτέρω το συνολικό ενεργειακό κόστος, επιβαρύνοντας τόσο τους προμηθευτές ηλεκτρισμού όσο και τις μεγάλες επιχειρήσεις που τιμολογούνται με βάση τις τιμές χονδρικής. Παρά τις δεσμεύσεις του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη γενική συνέλευση του ΣΕΒ για τη λήψη στοχευμένων παρεμβάσεων, δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί συγκεκριμένες αποφάσεις, με αποτέλεσμα η επιχειρηματική κοινότητα να βρίσκεται σε καθεστώς αναμονής. Οι διεργασίες μεταξύ υπουργείου Ενέργειας και υπουργείου Οικονομικών συνεχίζονται, με το μεγαλύτερο «αγκάθι» να αποτελεί το υψηλό δημοσιονομικό κόστος των προτάσεων του ΣΕΒ –που εκτιμάται σε 285 εκατ. ευρώ ετησίως για μια τριετία– και η πρόθεση της κυβέρνησης να διευρύνει την περίμετρο των δικαιούχων, έχουν προκαλέσει δυστοκία στην οριστικοποίηση του πακέτου.
Το πρόβλημα, πάντως, δεν αφορά μόνο την Ελλάδα και αυτό μπορεί να διευκολύνει ενδεχομένως την ελληνική κυβέρνηση να λάβει αποφάσεις. Μάλιστα είναι χαρακτηριστικό ότι η ΕΕ είχε προγραμματίσει να εγκρίνει τον νέο στόχο για το Κλίμα, τον προηγούμενο μήνα. Ωστόσο, οι συνομιλίες δεν προχώρησαν όταν η Γαλλία, η Πολωνία και άλλες χώρες απαίτησαν από τους ηγέτες των κυβερνήσεων να συζητήσουν τον στόχο για το 2040 σε συνδυασμό με τον τρόπο χρηματοδότησης της πράσινης μετάβασης παράλληλα με προτεραιότητες όπως η άμυνα και η αναζωογόνηση των τοπικών βιομηχανιών.
Ετσι, οι ηγέτες της ΕΕ κατά την επόμενη Σύνοδο Κορυφής προτίθενται να ζητήσουν περισσότερα μέτρα από την ΕΕ για τη στήριξη της ενεργειακής μετάβασης της βιομηχανίας.
Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με το προσχέδιο συμπερασμάτων της Συνόδου Κορυφής που θα πραγματοποιηθεί στις 23 Οκτωβρίου περιέχει σαφή την απαίτηση των χωρών -μελών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναπτύξει ένα ισχυρότερο πλαίσιο, που θα επιτρέπει την υποστήριξη των βιομηχανιών και των πολιτών. Σύμφωνα με το προσχέδιο οι Ευρωπαίοι ηγέτες θα συναινούσαν στο νέο στόχο για το 2040 με την προϋπόθεση ότι η ΕΕ θα κάνει περισσότερα για να υποστηρίξει βιομηχανίες όπως η χαλυβουργία, η αυτοκινητοβιομηχανία, τα χημικά και άλλες ενεργοβόρες βιομηχανίες. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά «ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στις παραδοσιακές βιομηχανίες, ιδίως στην αυτοκινητοβιομηχανία, τη ναυτιλία, την αεροπορία και τις ενεργοβόρες βιομηχανίες, όπως ο χάλυβας, τα μέταλλα και τα χημικά, ώστε να παραμείνουν ανθεκτικές και ανταγωνιστικές σε μια παγκόσμια αγορά».
Παρότι δεν γίνεται λόγος για συγκεκριμένες πηγές χρηματοδότησης ή τροποποιήσεις στις πολιτικές της Ε.Ε., διπλωματικοί κύκλοι επισημαίνουν ότι ορισμένα κράτη–μέλη πιέζουν για αναθεώρηση του μηχανισμού CBAM (του φόρου άνθρακα στα σύνορα) και άλλες χώρες ζητούν χαλάρωση της σταδιακής κατάργησης των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035. Οι τελικές αποφάσεις αναμένεται να κριθούν την επόμενη εβδομάδα, ωστόσο θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι στα συμπεράσματα της Συνόδου θα υπάρξει σαφής αναφορά στη στήριξη της ευρωπαϊκής βιομηχανίας — εξέλιξη που θα μπορούσε να δώσει πολιτικό «πάτημα» και στην Αθήνα για την προώθηση μέτρων εθνικού επιπέδου.