Σε συνέντευξή του σε ραδιοφωνικό σταθμό, ο υπουργός υπογράμμισε ότι η στήριξη της ελληνικής βιομηχανίας αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα για το νέο παραγωγικό μοντέλο της χώρας και τάχθηκε ανοιχτά υπέρ της υιοθέτησης του ιταλικού μοντέλου για τη μείωση του ενεργειακού κόστους στις ενεργοβόρες επιχειρήσεις ξεκαθαρίζοντας ωστόσο ότι οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν από τον πρωθυπουργό.
«Τάσσομαι υπέρ της υιοθέτησης του ιταλικού μοντέλου, όπως έχει προτείνει και ο ΣΕΒ: να επενδύουν σε πράσινη ενέργεια με συμφωνία που τους επιτρέπει να δανείζονται σήμερα από την ενέργεια που θα παράξουν, για μια περίοδο 10–15 ετών. Το θέμα είναι σοβαρό, γι’ αυτό θα υπάρξει νέα σύσκεψη την επόμενη εβδομάδα. Οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν από τον Πρωθυπουργό. Καμία επιχείρηση δεν πρέπει να κλείσει λόγω του ενεργειακού κόστους – πρέπει να στηρίξουμε τη βιομηχανία μας» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Θεοδωρικάκος συμμετείχε στην τελευταία διυπουργική σύσκεψη υπό τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Κωστή Χατζηδάκη, με τη συμμετοχή εκπροσώπων του ΣΕΒ, όπου κατατέθηκε η πρόταση για την εφαρμογή του ιταλικού μοντέλου. Η κυβέρνηση, όπως αποφασίστηκε, θα μελετήσει το σχήμα αυτό σε βάθος και θα επανέλθει με τις τελικές της αποφάσεις το επόμενο διάστημα.
Αναφερόμενος στις πιέσεις που δέχεται η ελληνική βιομηχανία από το υψηλό ενεργειακό κόστος, ο υπουργός Ανάπτυξης σημείωσε ότι αποτελεί το σοβαρότερο πρόβλημα για την ανταγωνιστικότητα, ιδιαίτερα για τις ενεργοβόρες μονάδες. «Η βιομηχανία είναι βασικός πυλώνας για το νέο παραγωγικό μοντέλο που υλοποιούμε», είπε χαρακτηριστικά, εξηγώντας ότι η λύση πρέπει να είναι διαρθρωτική και μακροπρόθεσμη.
Το ζήτημα θεωρείται ιδιαίτερα κρίσιμο, γι’ αυτό και την επόμενη εβδομάδα θα πραγματοποιηθεί νέα σύσκεψη με αντικείμενο τις λεπτομέρειες εφαρμογής.
Παράλληλα, ο κ. Θεοδωρικάκος υπογράμμισε ότι η στήριξη της βιομηχανίας συνδέεται με το συνολικό όραμα για «ένα νέο παραγωγικό πρότυπο για τη χώρα – πιο παραγωγικό, καινοτόμο, εξωστρεφές, με ισχυρή βιομηχανία και ανασυγκρότηση του πρωτογενούς τομέα». Όπως είπε, πρόκειται για στρατηγική προτεραιότητα που αποσκοπεί και στη δημιουργία κινήτρων για τους νέους επιστήμονες ώστε να μείνουν ή να επιστρέψουν στην Ελλάδα.
Στο ίδιο πλαίσιο, επεσήμανε ότι ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος έχει στραφεί με σαφήνεια προς τη βιομηχανία. Αυτή τη στιγμή «τρέχουν» τρία καθεστώτα: για τη μεταποίηση, για τις μεγάλες επενδύσεις και για την περιφέρεια – κυρίως στη Μακεδονία και τη Θράκη – με ειδική στόχευση στις παραμεθόριες περιοχές και στους νομούς με εισόδημα κάτω από το 70% του εθνικού μέσου όρου.
Ο υπουργός αναφέρθηκε και στο ζήτημα των παλαιών αναπτυξιακών νόμων, αποκαλύπτοντας ότι υπάρχουν επενδύσεις ύψους 450 εκατ. ευρώ που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ, παρότι είχαν δοθεί χρήματα από τον κρατικό προϋπολογισμό. «Έχουμε ήδη βεβαιώσει 75 εκατ. ευρώ και τα έχουμε στείλει προς ανάκτηση στην ΑΑΔΕ. Δεν θα σταματήσουμε μέχρι να επιστραφεί και το τελευταίο ευρώ στον Έλληνα φορολογούμενο και τα χρήματα αυτά να πάνε σε πραγματικές παραγωγικές επενδύσεις», ανέφερε, προσθέτοντας ότι η έρευνα θα επεκταθεί και στον νόμο του 2016, όπου τα κριτήρια ένταξης ήταν πολύ πιο χαλαρά και ενδέχεται τα ποσά να είναι ακόμη μεγαλύτερα.
Σε κάθε περίπτωση, η υιοθέτηση του ιταλικού μοντέλου δεν είναι μια απλή υπόθεση, καθώς πρέπει να λάβει υπόψη της τους κανόνες ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Γι’ αυτό και ιδιαίτερο βάρος αποκτούν οι παρατηρήσεις της ΕΒΙΚΕΝ, η οποία παραμένει υπέρ του μέτρου ακόμη και μετά τις αλλαγές που επέβαλε η DG Comp, ζητώντας όμως την ταχεία και σωστή εφαρμογή του.
Ετσι, η ΕΒΙΚΕΝ συνεχίζει να είναι υπέρ του μέτρου ακόμη και μετά τις αλλαγές που επέβαλε η DG comp (comfort letter) και ζητάει γρήγορη εφαρμογή λαμβάνοντας υπόψη να μη διαφοροποιηθεί ως προς το ιταλικό.
To comfort letter δεν αποτελεί επίσημη (formal) έγκριση από την DG comp, όμως σε αυτό η Επιτροπή δηλώνει ότι μετά τις παρεμβάσεις της το μέτρο είναι συμβατό με το δίκαιο του ανταγωνισμού.
Εάν η χώρα μας αποφασίσει να το εφαρμόσει επικαλούμενη το ιταλικό μοντέλο πρέπει η πρόταση της να ευθυγραμμίζεται με τα κύρια σημεία του Ιταλικού μοντέλου και κυρίως με τα σημεία που η Επιτροπή επέβαλε .Ήτοι: διαγωνιστική διαδικασία στην οποία μπορούν να συμμετάσχουν όσες επιλέξιμες βιομηχανίες επιθυμούν να κατασκευάσουν τις ΑΠΕ μόνες τους και όσοι παραγωγοί θέλουν . Από τον διαγωνισμό θα προκύψει ένα premium που θα πληρώσουν οι επιδοτούμενες βιομηχανίες στους παραγωγούς. Άρα δεν απαιτείται οι βιομηχανιες κάθε μια μόνη της να διαπραγματευτεί ένα ΡΡΑ. Εάν αποκλίνει τότε πρέπει να ξεκινήσει ανεπίσημη διαδικασία ελέγχου no aid.
Ενώ ο πρόεδρος της ΕΒΙΚΕΝ, Αντώνης Κοντολέων, αναφερόμενος στα δημοσιεύματα που περιγράφουν την πρόταση του ΣΕΒ και συγκεκριμένα για επιδότηση στο 100% της κατανάλωσης ενώ όταν η Επιτροπή έλεγξε το ιταλικό ήταν μόλις 25%, πιστεύω ότι το 100% καθιστά το μέτρο κρατική ενίσχυση γιατί δίνει για τρία έτη σημαντικό πλεονέκτημα ως προς τους ανταγωνιστές τους.